HK Handel: Unges arbejdsmiljø skal i fokus med ny aftale om fritidsjob

Et ordentligt arbejdsmiljø er afgørende, hvis de helt unge skal have en tidlig start på deres arbejdsliv, sådan som regeringen lægger op til, lyder det fra HK Handel.

Regeringen har i dag præsenteret en ny bred politisk aftale, som skal sikre, at flere unge fremover skal have et fritidsjob. Samtidig har regeringen lagt op til, at også de 13-14-årige i højere grad skal ud på arbejdsmarkedet. Det forudsætter, at der kommer et stærkt fokus på at sikre de unge et ordentligt arbejdsmiljø, lyder det fra HK Handels formand, Mette Høgh:

"Aftalen sætter nogle rammer for de yngstes arbejdsliv, og nu skal vi lande nogle klare aftaler, som vil medføre, at børn og unge får en ordentlig start på deres arbejdsliv. For HK Handel er det helt afgørende at sikre et højt beskyttelsesniveau, og det vil vi arbejde for i den kommende tid, så den nye aftale bliver implementeret på en god måde ude i den virkelige verden", siger hun.

Aftalen om fritidsjob har bred politisk opbakning, og i den lægges der op til, at arbejdsmarkedets parter skal komme med konkrete eksempler på, hvordan arbejdet bedst kan tilrettelægges for de unge i forskellige brancher. Det arbejde er HK Handel klar til at byde konstruktivt ind på i Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø (BFA) Handel, Finans og Kontor, hvor arbejdsmarkedets parter i fællesskab samarbejder om at sikre et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø i detailbranchen.

"Nu skal vi i arbejdstøjet sammen med arbejdsgiverne, så vi i fællesskab kan finde nogle løsninger på, hvad de 13-14-årige kan arbejde med – og ikke må arbejde med – i vores branche. Det er afgørende, at vi passer godt på dem, for de skal kunne holde til at være på arbejdsmarkedet i mange år", siger Mette Høgh og tilføjer:

"Vi ved, at størstedelen af de unge, som i dag har et fritidsjob, er i butikker. Derfor er det vigtigt for os at kunne byde dem velkommen i vores fællesskab, hvor vi som fagforening for netop de butiksansatte arbejder for at tage vare på dem og deres arbejdsliv og på at sikre, at vi får udviklet nogle regler, som beskytter de ansatte i branchen."