Volde om Femern-byggeplads skal tiltrække insekter

Del

Omkring 1.300 kg plantefrø bliver i disse dage spredt ud over de nøgne jordvolde omkring Femern Bælt-projektets tunnelbyggeplads ved Rødbyhavn. Plantearterne er nøje sammensat ud fra deres evne til at tiltrække insekter og skal styrke den lokale biodiversitet. 

Femern Bælt-projektet - maskine spreder frø på volde
Femern Bælt-projektet - Spredning af frø på volde Femern A/S

Femern Bælt-projektets tunnelbyggeplads ved Rødbyhavn er omgivet af flere kilometer nøgne jordvolde, der er lavet af opgravet havbund til Femern Bælt-tunnelen. Voldene udgør først og fremmest et dige, der skal beskytte Lolland i tilfælde af stormflod. Samtidig er de forhøjet, så de beskytter lokalområdet mod støj- og lysgener fra tunnelfabrikken.

Men nu er Sund & Bælt gået i gang med at tilså de bare jordvolde med en nøje udvalgt blanding af planter, der er blevet sammensat ud fra deres evne til at tiltrække insekter, deres robusthed og egnethed til at vokse på skrænterne.

Målet er at skabe et attraktivt område for insekterne og dermed styrke biodiversiteten i hele området, fortæller Ditte Hjort, der er projektleder og står i spidsen for Femern Bælt-projektets mange initiativer for at skabe mere og bedre natur i forbindelse med byggeriet af den 18 kilometer lange tunnel til Tyskland.

”Vores mål med at beplante voldene er, at de med tiden kan blive gode levesteder for mange arter. Når sommerfugle, netvinger, bier og biller dukker op, så vil dyrearter, der er afhængige af insekterne for føde, følge efter. Det gælder f.eks. fugle og truede dyrearter som padder og firben”, siger Ditte Hjort.

Hvis ikke voldene bliver tilsået, vil det tage betydeligt længere tid, før de er grønne, og de vil primært blive dækket af græsarter, som ikke i samme grad styrker mangfoldigheden. 

Den første etape af beplantningen gælder de omkring 140.000 kvadratmeter jordvolde ved byggepladsen, hvilket er et areal, der svarer til mere end 150 parcelhusgrunde. Til det skal der bruges næsten 300 kg frø fra forskellige blomster og over 1000 kg græsfrø, der sikrer voldene mod erosion.

Den særlige Femern-frøblanding består af velkendte, lokale arter som gul snerre, engelsk græs og sankthansurt.

Næste etape bliver at benytte Femern-frøblandingen til beplantningen af de mange kilometer volde langs den kommende jernbane og motorvej til Femern Bælt-tunnelen. Det drejer sig om et areal på yderligere omkring 50 hektar. 

”I Sund & Bælt bygger vi med naturen på en måde, så vores projekter bidrager positivt til det lokale dyre- og planteliv. Det gælder naturligvis også, når vi skal beplante vores mange kilometer volde. På den her måde bidrager vi med grønne korridorer for insekterne og en flot naturoplevelse for beboerne i området og fremtidens trafikanter”, siger Ditte Hjort.

Femern Bælt-projektets mange naturtiltag
I forbindelse med etableringen af Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland bliver der skabt en stribe små og store naturområder til glæde for planter, dyr og mennesker.

I alt skaber tunnel-projektet over 600 hektar ny natur på dansk og tysk side. Blandt andet:

  • Over 40 nye vandhuller
  • Ny skov med 73.000 træer
  • 42 hektar nye stenrev i Femern Bælt ved Sagas Bank
  • Naturbælte på 60 hektar fra Rødby til Rødbyhavn
  • Ny Lungholm Sø med yngleøer til fugle
  • 42 hektar nyt vådområde i forbindelse med Lidsø Naturpark

Kontakter

Links

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Trafik bidrager positivt til resultat og Femerntunnel får støttemidler fra EU9.9.2024 13:51:11 CEST | Pressemeddelelse

Mens der var et mindre fald i vejtrafikken på Storebæltsbroen i årets første halvdel, steg antallet af køretøjer på Øresundsbron. Samlet set bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat i forhold til forventningerne til perioden. På Storebæltsforbindelsen faldt den gennemsnitlige døgntrafik samlet set med 1,0 pct. i 1. halvår. Personbiltrafikken faldt med 1,3 pct., mens lastbiltrafikken steg med 1,8 pct. Indtægterne fra vejtrafikken steg 1,5 pct. i forhold til første halvår af 2023 og var på 1.543 mio. kr. Omsætning fra jernbanen er i 1. halvår tilbage på tidligere niveau efter et fald i 2023 grundet omfattende sporarbejder, der reducerede antallet af tog over Storebæltsforbindelsen og dermed størrelsen på vederlaget. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,0 pct. i forhold til samme periode i 2023. Personbiltrafikken steg med 3,4 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 1,1 pct. Vejindtægterne steg med 21 mio. kr. til 784 mio. kr. i første halvår sammenlignet med

Teknisk delrapport viser, at det er muligt at beskytte København mod fremtidens voldsommere stormfloder5.9.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har i dag offentliggjort den anden delrapport i forundersøgelsen af stormflodssikring af København. Rapporten viser, det er muligt at sikre København mod fremtidens stormfloder, selvom de bliver voldsommere og hyppigere end nutidens. Rapporten indgår i det videre arbejde med forundersøgelsen, der forventes færdig i slutningen af året, hvorefter politikerne kan tage stilling til næste skridt.

Cykelløb over Storebælt påvirker trafikken lørdag3.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag den 7. september 2024 passerer godt 2.000 cyklister Storebælt i forbindelse med Danmarks længste motionscykelløb fra Aarhus til København. Broen vil være åben under hele løbet, men der vil opstå længere rejsetid. Kør derfor hjemmefra i god tid og passér gerne Sto-rebælt før klokken 13.00 eller efter klokken 21.00. Sådan påvirkes trafikken Under løbet vil der være dobbeltrettet trafik i de vestgående spor i retning mod Fyn og Jylland, og vejens status ændres til landevej med en hastighedsbegrænsning på 80 km/t og overhaling er forbudt. I denne periode forventes turen over broen i øvrigt at tage 10-15 minutter ekstra. Kør hjemmefra i god tid Broen lukkes i to omgange a 45 minutter, henholdsvis om eftermiddagen klokken 14.30 og igen om aftenen klokken 20.00 for at omlægge trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægning af trafikken. Kør derfor hjemmefra i god tid og passér gerne Storebælt før klokken 13.00 eller efter klokken 21.00. Hold dig opdateret Find mere info på Storeba

Sund & Bælt igangsætter miljøkonsekvensvurdering af opgradering af Refshalevej27.8.2024 13:00:27 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt gennemfører for Københavns Kommune en miljøkonsekvensvurdering af opgradering af en del af Refshalevej, så cyklende og fodgængere får bedre forhold. Forud for miljøkonsekvensvurderingen afvikles i september måned en idéfase med et borgermøde. Trafikken til og fra Refshaleøen er over de seneste år vokset i takt med, at mange københavnere, institutioner og erhvervsdrivende anvender området. Især cyklister og gående færdes i stigende grad på Refshalevej på den nordlige del af Amager i København, og den øgede trafik udfordrer trafiksikkerheden på dele af strækningen. For at øge tilgængeligheden og sikkerheden for bløde trafikanter ønsker Københavns Kommune at opgradere Refshalevej, så vejstrækningen lever op til københavnerstandard, og der bliver plads til adskilte fortove, cykelstier og vejbaner. Opgaven med at miljøkonsekvensvurdere opgraderingen er blevet givet til Sund & Bælt. Opgradering af godt 600 meter vej Miljøkonsekvensvurderingen skal beskrive og vurdere de trafikale

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye