Børnefamilier får hjælp til flere grønne hverdagsmåltider
Mange forældre vil gerne spise flere grøntsager og bælgfrugter derhjemme, men vanerne spænder ben i en travl hverdag. Nu indgår Madkulturen og Netto et samarbejde for at give familierne en håndsrækning til grønnere madlavning.
De fleste af os danskere er vanedyr, der har et fast repertoire på 10-14 retter, som vi laver til aftensmad om og om igen.
For mange af os har størstedelen af vores faste retter kødet som omdrejningspunkt. Nærmere bestemt indgår der kød i 3 ud af 4 aftensmåltider i Danmark, viser Madkulturens undersøgelse Madkultur23. Og selv om mange af os udtrykker et ønske om at spise mindre kød og flere grøntsager og bælgfrugter – enten af hensyn til klimaet eller egen sundhed – kan det være svært at ændre vaner.
Det vil Madkulturen og Netto nu hjælpe til med i det ambitiøse projekt ”Det Grønne Rul - flere grønne hverdagsklassikere i børnefamiliers ’madlavningsrul’’, som Fonden for Plantebaserede Fødevarer netop har støttet med 1,7 mio. kr.
Netto tog allerede i foråret hul på arbejdet med at gøre det lettere for danskerne at prøve noget nyt til aftensmaden med kampagnen ”Danmarks nye hverdagsklassikere”. Via en national afstemning har Netto kåret fem nye hverdagsklassikere, som alle indeholder lidt eller intet kød, og nu er butikskæden i fuld gang med at udbrede kendskabet til retterne på tværs af egne kanaler.
Grønne retter ind i ’hverdagsrullet’
Det Grønne Rul skal hjælpe børnefamilier med at få flere grøntsager og bælgfrugter ind i hverdagsmadlavningen. Målet er, at børnefamilier erstatter mindst ét af 14 måltider i deres faste ’rul’ med et grønnere af slagsen. For at opnå dette vil projektet tage udgangspunkt i familiernes egne erfaringer.
”Det er en stor udfordring at få børnefamilier til at ændre madlavningsvaner. Vores undersøgelser viser, at mange familier ønsker at spise grønnere, men mangler tid og overskud. Og vi kan se, at beslutningen om, hvad der skal på middagsbordet, ofte først bliver truffet nede i butikken samme eftermiddag. Derfor er vi nødt til at finde nye veje for at hjælpe familierne til de vaneændringer, de ønsker – og her er samarbejdet med Netto et vigtigt skridt. Det Grønne Rul skal finde realistiske løsninger sammen med familierne, så de grønne retter kan blive en naturlig del af deres faste madlavningsrutine,” siger Judith Kyst, direktør i Madkulturen.
I projektet vil 25 børnefamilier deltage i køkkenworkshops, hvor de deler deres erfaringer fra hverdagen. Disse input vil blive brugt til at udvikle tips og tricks, som gør grøn madlavning mere tilgængelig. Resultaterne testes derefter af 200 familier i et mobilt madværksted, inden de udbredes gennem Nettos kanaler. Målet er, at tusindvis af børnefamilier afprøver de grønne opskrifter i deres egen hverdag. Et ambitiøst mål, der kan gøre en vigtig forskel, fortæller Braw Brakir, der er direktør for Netto Danmark:
”I Netto tror vi på, at det vi putter på tallerkenen, kan gøre en forskel for klimaet. Derfor er vi utrolig stolte af vores samarbejde med Madkulturen, der skal gøre det nemmere for danske børnefamilier at vælge det klimavenlige alternativ, både når de køber ind, laver mad og planlægger næste uges madplan,” slutter han.
Nøgleord
Kontakter
Charlotte Kjeldbjerg KristensenPresseansvarlig
Tlf:50721282charlotte@madkulturen.dkGroup Communication Salling GroupSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Madkulturen er en selvejende videns- og forandringsinstitution under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Vores mission er at styrke madkulturen i Danmark og dermed bidrage til at løse store samfundsudfordringer. Det gør vi gennem partnerskaber og projekter, som øger danskernes muligheder og færdigheder i relation mad og måltider. Læs mere på madkulturen.dk.
Følg pressemeddelelser fra Madkulturen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Madkulturen
Plantekorpset skal starte en ung-til-ung bevægelse i det grønne køkken6.5.2024 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et talenthold bestående af 35 unge madentusiaster er blevet udvalgt til at inspirere og motivere deres jævnaldrende til at omfavne flere økologiske, plantebaserede måltider.
Skoleelever i kamp for madkundskabsfaget: Herfølge Friskole kan kalde sig danmarksmestre30.4.2024 18:41:40 CEST | Pressemeddelelse
200 børn fra hele landet demonstrerede i dag deres kålkompetencer ved DM i Madkundskab 2024. En vigtig begivenhed for næste generations maddannelse, ifølge Madkulturens direktør Judith Kyst.
Flere vender ryggen til klimavenlig mad6.12.2023 23:59:00 CET | Pressemeddelelse
Mens kriserne står i kø, opgiver mange at spise med klimaet in mente, viser ny, stor undersøgelse. Sundhed og pris er i stedet øverst på dagsordenen, når vi skal købe ind til de daglige måltider.
Nyt madindeks: Fri adgang til unikt datasæt om vores madvaner31.8.2023 05:24:03 CEST | Pressemeddelelse
Hvor mange i din region får kød til aftensmad? Hvordan har unges forbrug af takeaway udviklet sig? Og hvor ofte drikker kvinder øl til maden? Madkulturen giver nu fri adgang til at søge i resultaterne fra 19.000 besvarelser om råvarevalg, madlavning og måltider
Nyt madprojekt giver børn i dagplejen sundere og sjovere måltider15.8.2023 10:55:49 CEST | Pressemeddelelse
Allerede mens børn er helt små etableres gode og sunde madvaner. Det gælder ikke mindst i dagplejen. Alligevel oplever mange dagplejere, at der mangler materialer, som inspirerer dem til at servere sundere og mere varieret mad. Det vil projektet ”Gør sund mad til barnemad” hjælpe til med.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum