Èt år og nedtælling til FIBA 3x3 Europe Cup 2025 i København

I dag er der præcis ét år til, at København forvandles til en sand basketball-metropol, når FIBA 3x3 Europe Cup 2025 – EM i 3x3 basketball - indtager Ofelia Plads. Med OL i Paris og den nyligt overståede Europe Cup i Wien er interessen for 3x3 basketball større end nogensinde før. Den intense disciplin har hurtigt vundet frem som en af de mest tilskuervenlige sportsgrene i verden.

3x3 Europe Cup
FIBA FIBA

Basketball er en af verdens mest populære sportsgrene, der spilles på alle niveauer, fra skolegården til de største internationale mesterskaber. 3x3 basketball kombinerer alle de elementer, der gør basketball populært – fart, spænding og en festlig atmosfære – i et format, der er let at følge og forstå.

Wien var vært for EM’et i år, og her blev vi vidner til, hvordan sporten kan samle tusinder af fans og skabe en god stemning, som Danmarks Basketball Forbund glæder sig til at genskabe i hjertet af København i samarbejde med Sport Event Denmark og Københavns Kommune.

Repræsentanter fra Københavns Kommune, Danmarks Basketball Forbund, Sport Event Denmark, Game og Wonderful Copenhagen var i Wien for at opleve denne energifyldte begivenhed og suge inspiration til sig. Denne inspiration vil være afgørende i planlægning af eventen i København det kommende år. Der er ambitiøse planer for at skabe en uforglemmelig oplevelse, ikke kun med selve mesterskabet, men også gennem Copenhagen Street Days, der vil fylde områderne omkring Ofelia Plads med liv og festligheder.

Citater

"Med FIBA 3x3 Europe Cup 2024 netop afsluttet ser vi frem til næste års event i København med stor spænding. FIBA er begejstret for at bringe denne tempofyldte turnering til en pulserende by. Københavns sportsbegejstring og dens rige kulturelle baggrund gør byen til den perfekte vært for et mesterskab, der nok skal blive uforglemmelig," siger Alex Sanchez, FIBA 3x3 Managing Director.

"Vi glæder os til at bringe FIBA 3x3 Europe Cup til København og danskerne," siger Jesper W. Sørensen, direktør i Danmarks Basketball Forbund. "3x3 basketball er tempofyldt og underholdende, og vi er sikre på, at københavnerne vil tage eventet til sig med åbne arme. Efter OL i Paris og en lærerig tur til Wien står vi klar til at skabe en enestående oplevelse for både spillere og fans. Vi så i Wien, hvad en stærk hjemmebane kan gøre for eventet, hvor det undertippede østrigske herrelandshold gik hele vejen til finalen og slog storfavoritterne fra Serbien til ekstase på de udsolgte tribuner."

"Vi har set, hvordan 3x3 basketball kan samle mennesker og skabe en unik atmosfære," siger Lars Lundov, direktør for Sport Event Denmark. "Med et år til eventen har vi stadig tid til at fintune vores forberedelser sammen med Danmarks Basketball Forbund og Københavns kommune. Jeg glæder mig til, at Ofelia Plads bliver centrum for en uforglemmelig sportsfest i 2025."

Om 3x3 Europe Cup 2025

Danmark var i juni vært for kvalifikationsstævnet, hvor 3x3-basketballlandshold dystede for at kvalificere sig til EM’et i 3x3 basketball i august i Wien. I år var der gratis adgang, næste år bliver der mulighed for at købe billet og dermed sikre sig en plads på tribunerne på Ofelia Plads, hvor EM’et skal afvikles. FIBA 3x3 Europe Cup afvikles på Ofelia Plads 5.-7. september 2025. Ofelia Plads er blevet valgt som lokation, og 3x3 EM bliver hovedattraktionen i Københavns Kommunes streetfestival ’Copenhagen Street Days’.

Danmarks Basketball Forbund afvikler FIBA 3x3 Europe Cup 2025 for det internationale forbund, FIBA. Sport Event Denmark og Københavns Kommune er partnere på eventen.

OM 3x3 Basketball

3x3 basketball er en mere kompakt og intens version af traditionel basketball. Spillet blev introduceret som en officiel disciplin ved OL i Tokyo 2021 og har siden vundet enorm popularitet på globalt plan. Som navnet antyder, spilles det med tre spillere på hvert hold i stedet for fem, og det foregår på en halv bane med én kurv. Spillet varer 10 minutter, eller indtil et hold når 21 point, hvilket betyder, at kampene er hurtige, tempofyldte og præget af stor action. 3x3 basketball er kendt for sin uforudsigelighed, da spillet hurtigt kan skifte retning, og individuelle præstationer ofte spiller en afgørende rolle. Denne version af basketball fremhæver sportens essens – fart, kreativitet og spænding – på en måde, der er let at følge og ekstremt tilskuervenlig. Det gør 3x3 basketball til en ideel disciplin for både store sportsarenaer og urbane miljøer, hvor spillets rå energi kan nydes af tilskuere på nært hold.

2025 IIHF Ishockey VM: Verdensmestre og tilskuere er fans af Herning12.9.2024 17:03:34 CEST | Pressemeddelelse

De tjekkiske verdensmestre har netop været på visit i Herning for at tjekke forholdene ud forud for det kommende 2025 IIHF Ishockey VM, som afvikles til maj næste år. Fans stiller sig i billetkø, mens arrangørerne arbejder på at skabe verdensklasseforhold for alle. Med lidt over et halvt år til VM er forberedelserne således i fuld gang. Billedet er lige nu, at Herning har masser af fans.

Værdien af internationale sportevents12.8.2024 09:10:55 CEST | Pressemeddelelse

OL i Paris 2024 repræsenterer det ypperste inden for sportsevents, og den reelle værdi strækker sig langt ud over de økonomiske gevinster. Det er en af de mange diskussioner, som har ligget i kølvandet af OL. Men vi må tålmodigt vente på data og effektanalyserne fra Frankrig. Imens vi venter på de franske data, kan vi vende blikket mod Danmark og det arbejde, som forbund, værtsbyer og Sport Event Denmark lægger i arbejdet med internationale sportevents.

Succesfuld afvikling af 3x3 EUROPE CUP-kvalifikation på trods af udfordrende vejrforhold10.6.2024 12:10:58 CEST | Pressemeddelelse

I weekenden afholdt Danmarks Basketball Forbund FIBA 3x3 Europe Cup Qualifier (kvalifikation til EM i 3x3 basketball) i Superkilen Park på Nørrebro. Vejret bød på udfordringer, men det kom ikke til at betyde ret meget, da arrangørerne valgte at flytte lørdagens kampe indendørs til Nørrebrohallen. Weekenden bød således på en problemfri afvikling af de mange spektakulære kampe både fredag og lørdag.