Vesthimmerlands Kommune udmærker sig på ungeområdet

Vesthimmerlands Kommune havner på en plads som nr. 44 i Dansk Industris årlige måling af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er en fremgang på tre placeringer, som gør, at kommunen akkurat ender i den gode ende af skalaen.

Selvom der ganske vist er tale om en lille fremgang, er der optimisme og anerkendelse at spore hos Dansk Industri (DI), særligt på børn- og ungeområdet.

- En af vores absolut vigtigste opgaver, både på kort og lang sigt, er at få vores unge mennesker godt og trygt gennem uddannelsessystemet. Det er en fælles opgave, som i den grad udspiller sig her i kommunen, både med Folkemødet for Unge og et generelt godt samarbejde om bl.a. skolebesøg og erhvervspraktik, siger Peter Birkegaard, der er bestyrelsesleder i DI Aalborg.

I årets undersøgelse er virksomhederne blevet spurgt til samarbejdet med lokale skoler, og her svarer over 80 procent, at de er blevet kontaktet af kommunen om erhvervspraktik, virksomhedsbesøg eller andre former for samarbejder. Undersøgelsen viser også, at langt hovedparten af henvendelserne omsættes til konkrete aftaler.

- Hele regionen står over for demografiske udfordringer og alvorlige flaskehalse på arbejdsmarkedet, og det er bare på alle måder meningsfuldt at styrke samarbejdet på ungeområdet, som vi ser her i Vesthimmerlands Kommune, lyder det anerkendende fra Peter Birkegaard.

Udover uddannelsesområdet hæfter Peter Birkegaard sig også ved den generelle tilfredshed med kommunen, og virksomhedernes vilje til at anbefale andre at etablere sig.

- Selvfølgelig er der udfordringer. Udover demografien, som spiller ind, har kommunerne også nogle økonomiske begrænsninger, som er med til at skabe flaskehalse i sagsbehandlingen. Men trods det er der en klar overvægt af virksomheder, som vil anbefale andre at etablere sig her i Vesthimmerlands Kommune, og det ser jeg helt klart som et sundhedstegn, tilføjer bestyrelseslederen.

Helt præcist er det 69 procent af de adspurgte virksomheder, som ”helt sikkert” eller ”sikkert” vil anbefale andre at etablere sig i Vesthimmerlands Kommune. I Nordjylland er det kun overgået af Rebild Kommune med 71 procent og Morsø Kommune med 72 procent. På landsplan er gennemsnittet 59 procent.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2024

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2024, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 15. år i træk, at DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • 7.479 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
  • 91 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De seks kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø, Dragør, Vallensbæk og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For yderligere oplysninger kontakt presserådgiver Nis Peder Kolby, tlf.  4032 3400, mail NIPK@DI.DK eller seniorchefkonsulent Henrik Marcher Larsen, tlf. 4015 8858, mail HEML@DI.DK