Udspil fra SMVdanmark: Sådan kan SMV’erne bidrage endnu mere til vores landdistrikter

Danmarks mange tusinde SMV’er spiller allerede i dag en stor rolle i de danske landdistrikter. Men de kan sagtens bidrage endnu mere til vækst og udvikling i hele landet. Med et nyt udspil kommer SMVdanmark med konkrete forslag til, hvordan det kan gøres.

Trods mange års politisk fokus er de danske landdistrikter stadig udfordrede på flere fronter. De store byer trækker, der er dele af landet, hvor befolkningstallet falder, og de unge flytter væk. Det betyder, at butikker og huse står tomme, og virksomheder kan have svært ved at besætte ledige stillinger.

Regeringen er derfor på vej med et nyt landdistriktsudspil, der lanceres torsdag. Som optakt til det præsenterer SMVdanmark nu også sit bud på, hvordan vi kan løfte de dele af Danmark udenfor de store byer.

Jesper Beinov, direktør i SMVdanmark, siger:

- De små og mellemstore virksomheder udgør 99 pct. af alle danske virksomheder. De spiller en afgørende rolle, især i landdistrikterne, hvor de fungerer som limen, der holder lokalsamfundene sammen. Det er smeden, der sponsorerer det lokale håndboldhold, og tømreren, der tager lærlinge ind og skaber arbejdspladser. SMV’erne er de små tandhjul, der får det store maskineri til at køre.

- Derfor er det afgørende, at vi sikrer gode vilkår for disse virksomheder i hele landet, så det er nemmere at tiltrække kapital og investere i fremtiden. Stærkere SMV’er giver stærkere landdistrikter.

SMV-venlige vilkår i kommunerne og kørekort til erhvervsskoleelever

SMVdanmarks landdistriktsudspil peger på flere indsatsområder. Et vigtigt element er at skabe mere SMV-venlige vilkår i kommunerne. Bl.a. gennem udbud som giver de mindre, lokale virksomheder bedre mulighed for at byde ind.

- Kommunerne er uden sammenligning Danmarks største indkøbere. Alligevel udbyder mange kommuner i dag deres opgaver, så de små og mellemstore lokale virksomheder effektivt udelukkes fra budrunderne. Det skader konkurrencen om de skatteyderbetalte opgaver og er i strid med kommunernes øvrige erhvervspolitik. Samtidig betyder det, at det ofte er de større virksomheder uden lokal tilknytning, som vinder opgaverne. Det skal vi have lavet om på, siger Jesper Beinov.

Et andet element er at skabe bedre transportmuligheder for elever på erhvervsskolerne:

- Erhvervsskoleelever i landdistrikter har for manges vedkommende desværre uoverskueligt langt til deres uddannelsessted. Vi vedm der er en sammenhæng mellem transportudgifter, rejsetid og frafald. Derfor foreslår vi at give flere elever mulighed for at tage kørekort som en del af deres undervisning, give eleverne kørselsfradrag og arbejdsgiverne refusion, så de kan betale lærlinges kørekort, siger Jesper Beinov.

SMVdanmark repræsenterer 18.000 små og mellemstore virksomheder i hele landet. Udspillet ”Stærkere SMV’er, stærkere landdistrikter” er blevet til med input fra dem og en række medlemsorganisationer. Download det her

Links