Mona Striib roser pensions-udmelding: Vi ser en eksplosion i førtidspensioner lige nu

Socialdemokratiets beslutning om ikke at forhøje pensionsalderen yderligere efter 2025 og genåbne velfærdsforliget fra 2006 er et ”fuldstændig afgørende skridt mod et mere retfærdigt arbejdsmarked”, mener FOAs forbundsformand Mona Striib, der peger på, at stadig flere FOA-medlemmer ikke kan holde helt til pensionsalderen.

Stadig flere FOA-medlemmer får tilkendt en førtidspension eller en seniorpension. Det viser nye tal fra FOAs pensionsselskab PenSam. Bare det seneste år er tallet steget med mere end 25 procent. I 2024 er antallet af PenSam-medlemmer, der modtager førtidspension, nu steget til mere end 11.000.

”De tal viser, at mange danskere med et hårdt og opslidende arbejde i dag ikke kan holde til at arbejde frem til pensionsalderen, og vi ser en eksplosion i førtidspensioner lige nu. Den udvikling bliver kun værre, hvis pensionsalderen får lov til at stige yderligere,” fortæller FOAs forbundsformand Mona Striib.

Derfor er Mona Striib meget glad for socialdemokraternes beslutning om ikke at forhøje pensionsalderen yderligere efter 2025 og genåbne velfærdsforliget fra 2006.

”Det her er et fuldstændig afgørende skridt mod et mere retfærdigt arbejdsmarked og et mere retfærdigt samfund. Endelig sker det. Denne her udmelding fortjener kun én ting – nemlig ros. Tak til Mette Frederiksen for at have modet til at tage en retfærdig og nødvendig beslutning,” siger Mona Striib.

Socialdemokraterne siger, at de næste år vil stemme for at forhøje folkepensionsalderen til 70 år som planlagt. Men derefter vil partiet genforhandle modellen, så den bliver mere socialt retfærdig.

”Det er et godt og nødvendigt skridt. Virkeligheden er, at mange af FOAs medlemmer den dag i dag ikke holder helt til pensionsalderen. Dertil er tempoet for højt og presset for hårdt,” siger Mona Striib.

Spørger man FOA-medlemmerne selv, er udsigten dyster. Mere end 40 procent af FOAs medlemmer over 50 år vurderer, at de ikke kan holde til at arbejde, til de når folkepensionsalderen.

Forbundsformanden peger på, at den stigende pensionsalder i hendes optik hviler på forudsætninger, som ikke længere er til stede. Og derfor er det kun retfærdigt at stoppe stigningerne.

”Jeg vil gerne minde om, at da man i 2006 lavede velfærdsforliget og begyndte at hæve pensionsalderen, så var den anden side af mønten, at efterlønnen skulle bevares, og der skulle satses massivt på uddannelse og arbejdsmiljø. Og pengene, som kom i kassen, var også reserveret til velfærden. Alt det forsvandt som dug fra solen, men pensionsalderen blev stadig ved med at stige,” siger Mona Striib.

Hun understreger, at FOA klar til en konstruktiv diskussion om fremtidens pensionssystem både gennem en trepart og på andre måder.

FOA er Danmarks tredjestørste fagforbund - med ca. 169.000 medlemmer fordelt på 32 afdelinger. Størstedelen er ansat i kommuner og regioner, og vi organiserer også privatansatte.