Lærerne ved skolestart: Sådan styrker vi fællesskabet i skolen
Mere tid til den enkelte elev, relationsarbejdet og klasselærerfunktionen, flere fælles oplevelser og tolærerordninger er blandt topscorerne på lærernes liste over tiltag, der understøtter det gode klassefællesskab. Det viser ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening.
I disse dage finder omkring 500.000 elever deres plads i klasselokalet efter sommerferien. Og for de omkring 50.000 nye, forventningsfulde børnehaveklasseelever sker det for første gang.
I en helt ny undersøgelse har de danske folkeskolelærere givet deres bud på, hvordan de klassefællesskaber, eleverne nu bliver en del af, kan blive endnu bedre.
Og her er mere tid til den enkelte elev, flere fælles oplevelser og flere tolærerordninger blandt topscorerne, når man ser på de tiltag, der ifølge lærerne kan styrke fællesskabet i en klasse.
Det budskab skal man ifølge formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, tage alvorligt:
”Stærke fællesskaber er fuldstændig afgørende for eleverne, både fagligt og socialt. De gør, at eleverne kan vokse i flok. Derfor skal vi skal værne om dem og styrke dem – investere i alt det, vi ved der virker. Ikke to klasser er ens, men der er alligevel mange ting, der går igen, når vi spørger lærerne. Og det har vi en pligt til at lytte til,” siger han.
Ifølge Gordon Ørskov Madsen har fællesskaberne de seneste år dog været under pres, fordi vi har underfinansieret folkeskolen gennem en årrække:
”Hvis vi skal lykkes med at skabe fællesskaber på skolerne, så kræver det både rammer, kompetencer og ressourcer. Og det kræver en større anerkendelse af lærerens store bidrag til klassefællesskaberne. Derfor skal vi styrke lærernes arbejdsmiljø og sørge for, at det er uddannede lærere, der står for undervisningen,” siger han.
Alt det kræver ifølge Gordon Ørskov Madsen varige, holdbare investeringer i folkeskolen:
”Vi er nødt til at sikre en stabil økonomi på skolerne, så vi får et solidt fundament for de stærke fællesskaber. Både for de elever, der lige nu træder ind i et nyt skoleår, og for alle de børn vi glæder os til at byde velkommen i folkeskolen de næste mange år,” siger han.
Tal fra undersøgelsen:
Hvilke tiltag vil understøtte klassefællesskabet?
98 pct. – mere tid til den enkelte elev.
97 pct. – mere tid til relationsarbejde.
94 pct. – bedre mulighed for fælles oplevelser (som fx lejrskoler og ekskursioner)
92 pct. – mere tid til klasselærerfunktionen
91 pct. – tolærerordninger
Hvad giver dig gode forudsætninger for at arbejde med fællesskaber?
76 pct. – at jeg underviser få klasser
75 pct. – at vi er flere lærere i undervisningen
71 pct. – tid til klasselærerfunktion
66 pct. – fælles tid til forberedelse med mit team
Kontakter
Mads Kaltoft OhstenPresse- og kommunikationskonsulent
Tlf:28492701mko@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
DLF om ny finanslov: Løser ikke folkeskolens største udfordringer22.11.2024 12:40:36 CET | Pressemeddelelse
Den politiske aftale for næste års finanslov er indgået – på skoleområdet har politikerne prioriteret en ny forsøgsordning med skolemad, men de forholder sig ikke til folkeskolens væsentligste udfordringer, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
DLF og CFU: Besparelsen på Center for Undervisningsmidler vil koste dyrt22.11.2024 11:44:54 CET | Pressemeddelelse
Finansminister Nicolai Wammen præsenterede i dag aftale om finanslov, der indeholder besparelser på Center for Undervisningsmidler (CFU). Det gør det sværere for lærerne at lave varieret undervisning og svækker CFU’s muligheder for at understøtte fagfornyelsen, mener Danmarks Lærerforening og Center for Undervisningsmidler.
Danmarks Lærerforenings kongres: En stærk folkeskole bygger på en stærk lærerprofession30.10.2024 14:25:05 CET | Pressemeddelelse
18 procent af underviserne i folkeskolen har ikke en læreruddannelse, og vikartallet er fordoblet over ti år. DLF’s kongres har enstemmigt samlet sig om en vedtagelse, der forpligter foreningen til at arbejde for at styrke lærerprofessionen.
Højt vikarforbrug går ud over elevernes faglighed og trivsel29.10.2024 06:14:39 CET | Pressemeddelelse
Stigende brug af vikarer i folkeskolen skaber mere uro og har konsekvenser for elevernes faglighed og trivsel – det siger et stort flertal af lærerne i ny undersøgelse. Det skal vi tage alvorligt, og det kræver investeringer, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
DLF om ny uddannelsesreform: Forkert at lukke 10. klasse8.10.2024 12:47:44 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen vil med sit udspil til ny uddannelsesreform nedlægge de kommunale 10. klasser - det er en fejl, for de løser deres opgave godt, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum