Danmarks Lærerforening

Lærerne ved skolestart: Sådan styrker vi fællesskabet i skolen

Mere tid til den enkelte elev, relationsarbejdet og klasselærerfunktionen, flere fælles oplevelser og tolærerordninger er blandt topscorerne på lærernes liste over tiltag, der understøtter det gode klassefællesskab. Det viser ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening.

I disse dage finder omkring 500.000 elever deres plads i klasselokalet efter sommerferien. Og for de omkring 50.000 nye, forventningsfulde børnehaveklasseelever sker det for første gang.

I en helt ny undersøgelse har de danske folkeskolelærere givet deres bud på, hvordan de klassefællesskaber, eleverne nu bliver en del af, kan blive endnu bedre.

Og her er mere tid til den enkelte elev, flere fælles oplevelser og flere tolærerordninger blandt topscorerne, når man ser på de tiltag, der ifølge lærerne kan styrke fællesskabet i en klasse.

Det budskab skal man ifølge formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, tage alvorligt:

”Stærke fællesskaber er fuldstændig afgørende for eleverne, både fagligt og socialt. De gør, at eleverne kan vokse i flok. Derfor skal vi skal værne om dem og styrke dem – investere i alt det, vi ved der virker. Ikke to klasser er ens, men der er alligevel mange ting, der går igen, når vi spørger lærerne. Og det har vi en pligt til at lytte til,” siger han.

Ifølge Gordon Ørskov Madsen har fællesskaberne de seneste år dog været under pres, fordi vi har underfinansieret folkeskolen gennem en årrække:

”Hvis vi skal lykkes med at skabe fællesskaber på skolerne, så kræver det både rammer, kompetencer og ressourcer. Og det kræver en større anerkendelse af lærerens store bidrag til klassefællesskaberne. Derfor skal vi styrke lærernes arbejdsmiljø og sørge for, at det er uddannede lærere, der står for undervisningen,” siger han.

Alt det kræver ifølge Gordon Ørskov Madsen varige, holdbare investeringer i folkeskolen:

”Vi er nødt til at sikre en stabil økonomi på skolerne, så vi får et solidt fundament for de stærke fællesskaber. Både for de elever, der lige nu træder ind i et nyt skoleår, og for alle de børn vi glæder os til at byde velkommen i folkeskolen de næste mange år,” siger han.

Tal fra undersøgelsen:

Hvilke tiltag vil understøtte klassefællesskabet?

98 pct. – mere tid til den enkelte elev.

97 pct. – mere tid til relationsarbejde.

94 pct. – bedre mulighed for fælles oplevelser (som fx lejrskoler og ekskursioner)

92 pct. – mere tid til klasselærerfunktionen

91 pct. – tolærerordninger

Hvad giver dig gode forudsætninger for at arbejde med fællesskaber?

76 pct. – at jeg underviser få klasser

75 pct. – at vi er flere lærere i undervisningen

71 pct. – tid til klasselærerfunktion

66 pct. – fælles tid til forberedelse med mit team

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening

Fire studenterorganisationer med fælles udspil: Sådan får vi flere dygtige lærere, pædagoger, socialrådgivere og sygeplejersker19.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse

I dag deler Lærerstuderendes Landskreds (LL), Sygeplejerskestuderendes Landssammenslutning (SLS), Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS) og Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende (SDS) deres fælles udspil til styrkelse af uddannelserne til lærere, pædagoger, socialrådgivere og sygeplejersker ud til alle uddannelsesordførere og andre relevante politikere på Christiansborg.