Virksomheder går på rov i nye brancher i jagten på flere cybersikkerhedseksperter

En ny rapport viser, at manglen på cybersikkerhedseksperter var én af udfordringerne i ni ud af ti cyberangreb sidste år. Hele 70 procent forventer endnu flere cyberangreb i fremtiden - IT-kriminelle ved nemlig godt, at mange virksomheder mangler kvalificerede IT-sikkerhedsansatte

PR-foto: Pixabay

Fortinet, der er én af verdens største IT-sikkerhedsvirksomheder, peger i en ny rapport på, at virksomheder i hele verden, herunder også Danmark, akut mangler flere IT-sikkerhedseksperter, så det øgede aktivitetsniveau fra IT-kriminelle kan imødekommes. Da markedet for kvalificerede IT-sikkerhedsressourcer er småt, udvides jagten på nye medarbejdere nu til andre brancher.

Rapporten fremhæver særligt tre områder i forbindelse med manglen på IT-sikkerhedskompetencer:

1.Stigninger i antallet af angreb skyldes manglende IT-sikkerhedskompetencer
Næsten 90 procent af ledere (87 procent) svarer, at de har oplevet et angreb, som delvist skyldes mangel på kompetencer inden for cybersikkerhed (op fra 84 procent i 2023-rapporten og 80 procent året før).

2. Cyberangreb giver virksomheder økonomiske og omdømmemæssige udfordringer Cyberangreb har betydelige økonomiske og omdømmemæssige udfordringer. Rapporten viser, at ledere i stigende grad holdes ansvarlige for cyberhændelser. 51 procent har oplevet, at topledelser har stået overfor bøder eller har måttet sige farvel til deres stilling efter et cyberangreb. Derudover angiver mere end 50 procent, at cyberangreb har kostet virksomheden millioner i tabte indtægter, bøder og andre udgifter sidste år (op fra 48 procent i 2023-rapporten og 38 procent fra året før).

3. Topledelser betragter cybersikkerhed som en forretningsmæssig nødvendighed
Topledelser prioriterer i stigende grad cybersikkerhed. Ifølge rapporten var 72 procent mere fokuserede på sikkerhed i 2023 end året før, mens 97 procent svarede, at deres topledelse betragter cybersikkerhed som en forretningsprioritet.

Virksomheder er på jagt efter nye IT-sikkerhedsansatte, og rapporten fremhæver, at øjnene nu rettes mod kandidater fra andre brancher, der ikke har den traditionelle uddannelsesmæssige baggrund inden for cybersikkerhed eller et lignende felt. Et skifte i ansættelsesstrategi kan åbne op for nye muligheder, især hvis virksomhederne er villige til at betale for certificeringer og træning til deres medarbejdere. Ifølge rapporten lægger virksomheder særligt vægt på tre områder i jagten på nye IT-sikkerhedsmedarbejdere:

• Kandidater med certificeringer er en høj prioritet
    Flere end 90 procent svarede, at de foretrækker at ansætte medarbejdere med relevante cybersikkerhedscertificeringer.

• Certificerede kandidater øger sikkerhedstilstanden
    Ifølge rapporten er 89 procent af respondenterne villige til at betale for cybersikkerhedscertificeringer til deres medarbejdere.

• Kandidater med cybercertificeringer hænger ikke på træerne
    Mere end 70 procent af respondenterne svarede, at det er svært at finde medarbejdere med certificeringer på teknologiområdet.

Da manglen på arbejdskraft med de rette IT-sikkerhedskompetencer fortsætter, tager virksomhederne nye metoder i brug for at tiltrække talenter og besætte ledige stillinger. Ændringer i ansættelseskrav kan åbne op for nye muligheder, hvis virksomheder er villige til at betale for certificeringer og træning til deres medarbejdere. Vi ser, at virksomheder ønsker en mangfoldig arbejdsstyrke, men indsatsen varierer fra år til år til trods for virksomhedernes høje ambitioner på området. Men selvom virksomhederne udvider horisonten, kræver langt de fleste fortsat at deres medarbejdere har minimum en fireårig uddannelsesbaggrund” siger Anette Vainer, administrerende direktør hos Fortinet Danmark.

Du kan læse den fulde rapport her.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen blev gennemført blandt flere end 1.850 ledere indenfor IT- og cybersikkerhed fra 29 lande og lokationer. Undersøgelsens respondenter kommer fra en række brancher, herunder teknologi (21 procent), produktion (15 procent) og finansielle tjenesteydelser (13 procent).

DK mediekontakt:
Emilie Thau
Grey Public, på vegne af Fortinet
emilie.thau@grey.com

Anette Vainer, administrerende direktør hos Fortinet Danmark

Fortinet (NASDAQ: FTNT) is a driving force in the evolution of cybersecurity and the convergence of networking and security. Our mission is to secure people, devices, and data everywhere, and today we deliver cybersecurity everywhere you need it with the largest integrated portfolio of over 50 enterprise-grade products. Well over half a million customers trust Fortinet's solutions, which are among the most deployed, most patented, and most validated in the industry. The Fortinet Training Institute, one of the largest and broadest training programs in the industry, is dedicated to making cybersecurity training and new career opportunities available to everyone. Collaboration with high-profile, well-respected organizations from both the public and private sectors, including CERTs, government entities, and academia, is a fundamental aspect of Fortinet’s commitment to enhance cyber resilience globally. FortiGuard Labs, Fortinet’s elite threat intelligence and research organization, develops and utilizes leading-edge machine learning and AI technologies to provide customers with timely and consistently top-rated protection and actionable threat intelligence. Learn more at https://www.fortinet.com, the Fortinet Blog, and FortiGuard Labs.