Fortinet introducerer AI-assistent i kampen mod it-kriminelle: Skal aflaste underbemandede danske it-sikkerhedsafdelinger

Antallet af cybertrusler mod danske virksomheder stiger, og IT-sikkerhedsafdelinger får mere og mere mellem hænderne. Efterspørgelsen på arbejdskraft er høj, men udbuddet er lavt. Fortinet introducerer AI-assistent, der kan undersøge trusler og forebygge de fremtidige.

Foto: Pixabay

Fortinet, én af verdens største IT-sikkerhedsfirmaer, har sat strøm til Fortinet Advisor, en generativ AI (Gen AI) advisor, der skal effektivisere arbejdet i danske it-sikkerhedsafdelinger. AI-assistenten kan hjælpe underbemandede afdelinger og SMV-virksomheder med at få øget sikkerhedsberedskabet markant.

AI-assistent effektiviserer arbejdet for cybersikkerhedsteams
AI-assistenten kan komme med præcise henvisninger til, hvilke beslutninger cybersikkerhedsteams skal tage, reagere hurtigt på trusler, spare tid ved komplekse opgaver og assistere rapportering af hændelser. Dette er afgørende, da en lang række virksomheder bliver omfattet af det nye NIS2 (net- og informationssikkerhedsdirektivet) til oktober 2024, som medfører en række minimumsforpligtigelser for risikostyring, rapportering og hændelseshåndtering.

AI-assistenten kombinerer Fortinets efterretningsnetværk med fordelene ved GenAI og er nu tilgængelig for danske kunder med FortiSIEM, Fortinets løsning til sikkerhedsinformation og begivenhedsstyring, og FortiSOAR, Fortinets sikkerhedsorkestrering, automatisering og responstilbud.

Det er svært at finde nok arbejdskraft til monitorering af det sikkerhedsniveau, der er nødvendigt for danske virksomheder i dag. Der mangler hænder, vidensniveauet er distribueret, og det er dyrt at ansætte. Når antallet af cybertrusler og kompleksiteten af disse mod danske virksomheder stiger, bliver opgaven uoverskuelig. AI-assistenten fungerer som en virtuel analytiker og sparringspartner. Den kan hjælpe med at skabe et bedre workflow og kan komme med gode forslag og emner, som man ikke selv havde tænkt på, samt sætte response procedure i system og ovenikøbet lave playbooks,” siger Christian Rutrecht, Cybersikkerhedsekspert hos Fortinet Danmark.

Generativ AI, der hjælper med at træffe bedre beslutninger
Fortinet Advisor bruger Gen AI til at hjælpe cybersikkerhedsteams med at tage bedre beslutninger, reagere hurtigt på trusler og spare tid på komplekse opgaver. Fordelene ved Fortinet Advisor er følgende:

• Fortolker sikkerhedshændelser: Fortinet Advisor analyserer hurtigt alarmer for at generere letforståelige hændelsesoversigter inden for få sekunder, herunder kontekst og potentiel indvirkning.

• Bygger komplekse undersøgelsesforespørgsler: Fortinet Advisor hjælper sikkerhedsanalytikere med at generere produktive forespørgsler for at hjælpe undersøgelser. Analytikere indtaster deres ønskede indsigt i Fortinet Advisor, som skaber præcis syntaks for at give nyttige resultater.

• Opretter afhjælpningsplaner: Fortinet Advisor hjælper med hurtig trusselsrespons ved at foreslå trusselafhjælpningsplaner. Det kan også finjustere foreslåede svarplaner baseret på analytikerfeedback i realtid.

• Øger oprettelsen af playbook: Sikkerhedsarkitekter kan konsultere Fortinet Advisor for at generere playbook-skabeloner og hurtigt oversætte processer til handlingsplaner.

AI har fungeret som fundamentet i Fortinet Security Fabric og FortiGuard Labs trusselsefterretning og sikkerhedstjenester i mere end et årti, og implementeringen af GenAI er Fortinets seneste innovation designet til at beskytte kunder og holde forretningsdrift online. Den første udgivelse af Fortinet Advisor kan hjælpe med at støtte og vejlede sikkerhedsoperationer foretaget af cybersikkerhedsteams, så de kan undersøge og afhjælpe trusler hurtigere end nogensinde før.

Fortinet Security Operations Solutions giver allerede kunder mulighed for at forkorte den tid, det tager at identificere og begrænse trusler, der normalt tager omkring 20 dage, til mindre end en time. Derudover samler løsningen tidslinjerne for efterforskning og afhjælpning fra mere end 18 timer til 15 minutter eller mindre. Ved hjælp af hændelsesanalyser, afhjælpningsvejledning og playbook-skabeloner, kan Fortinet Advisor levere kritisk information på få sekunder. Det giver cybersikkerhedsteams yderligere mulighed for at reducere den gennemsnitlige tid til at opdage og reagere samt forbedre deres organisationers samlede risikoposition.

Du kan læse mere om Fortinet Advisor her.

DK mediekontakt:
Emilie Thau
Grey Public, på vegne af Fortinet
emilie.thau@grey.com

Christian Rutrecht, Cybersikkerhedsekspert ved Fortinet Danmark

Fortinet (NASDAQ: FTNT) er en af verdens største IT-sikkerhedsfirmaer. Vores mission er at beskytte mennesker, enheder og data overalt. Vi har flere end 50-enterprise graded produkter og kan derfor dække dit cybersikkerhedsbehov uanset hvor og hvordan.

Langt flere end 500.000 kunder stoler på Fortinets løsninger, der er blandt de mest udrullede, patenterede og validerede indenfor IT-sikkerhedsbranchen. Fortinet Training Institute tilbyder en af de største og mest omfangsrige træningsprogrammer i branchen og er dedikeret til at gøre IT-sikkerhed og nye karrieremuligheder tilgængelige for alle. FortiGuard Labs, der er Fortinets elite trusselsintelligens- og forskningsenhed, udvikler og anvender førende machine learning- og AI-teknologier til at give vores kunder tidlig, konsekvente og håndgribelige trusselsindsigter, som de kan handle på for at beskytte deres organisation. Læs mere på https://www.fortinet.comFortinet Blog, og FortiGuard Labs.