NOVASOL

Ny undersøgelse løfter sløret for danskernes grillfavoritter

En dugfrisk undersøgelse viser, hvad danskerne synes er uundværligt til den ultimative grillaften. Grillpølsen topper listen, mens drikkevarer deler vandene blandt danskerne.

Ifølge ny undersøgelse foretaget på vegne af NOVASOL er grillpølsen danskernes foretrukne favorit til sommerens grillaftener. NOVASOL

Med solen højt på himlen og sommerferien i fuld gang, er grillsæsonen over os. I den anledning har feriehusudlejningsvirksomheden NOVASOL undersøgt, hvad der er på bordet, når danskerne griller, hvad end de er i sommerhus eller hjemme i baghaven. Undersøgelsen viser, at der er bred enighed om danskernes favorit til sommerens grillaftener, men knap så meget enighed om, hvad der skal serveres til.

Grillpølsen er danskernes favorit

Ikke overraskende tager grillpølsen førstepladsen som danskernes foretrukne grillmad. Hele 54 procent af de adspurgte danskere har valgt grillpølsen som deres ultimative favorit. Denne klassiker er populær både hos unge, ældre, børnefamilier og singler. Også kartoffelsalaten, pølsens tro følgesvend, figurerer højt på listen over det mest elskede grilltilbehør på tværs af aldersgrupper.

Grillpølsen får dog skarp konkurrence fra salater, som hele 53 procent af danskerne anser som essentielle på bordet til den perfekte grillaften. Dette gælder især blandt danskere over 66 år, hvor hele 60 procent foretrækker salater og 42 procent har en forkærlighed for bøffer.

Unge vil have kolde øl og ældre vil have rosé

Undersøgelsen viser også, at drikkevarer spiller en vigtig rolle til grillaftenen. Men i modsætning til den brede enighed om grillpølsen, er der større forskel at se i præferencer på tværs af aldersgrupper, når det kommer til drikkevarer.

Det ses, at de 25-35-årige foretrækker kolde øl, mens danskere over 66 år foretrækker et glas kold rosévin til aftenens grillretter. Blandt de 25-35-årige har 40 procent valgt kolde øl som deres foretrukne drik, mod 30 procent der vælger rosé. Omvendt foretrækker 49 procent af de 66-75-årige rosévin, mens 36 procent vælger øl.

Danskernes 10 favoritter til grillaftenen

1. Grillpølser (54%)
  2. Friske sommersalater (53%)
  3. Bøffer (38%)
  4. Øl (36%)
  5. Rosévin (35%)
  6. Kartoffelsalat (34%)
  7. Grøntsager (32%)
  8. Hvidløgsflute (32%)
  9. Majskolber (25%)
  10. BBQ-marineret kød (21%)

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af Jysk Analyse på vegne af NOVASOL i juni 2024. Metoden, som er anvendt i undersøgelsen, er webbaserede spørgeskemaer. Undersøgelsen inkluderer svar fra 1.000 repræsentativt udvalgte danskere over 25 år, der interesserer sig for sommerhusferie i Danmark og/eller udlandet.

Billeder

Om Novasol

NOVASOL blev grundlagt i Danmark i december 1968 og har siden udviklet sig til at blive en af Europas største udlejere af ferieboliger. NOVASOL udlejer i dag mere end 50.000 ferieboliger i 18 europæiske lande, herunder mere end 10.000 sommerhuse og lejligheder i Danmark. NOVASOL er en del af Awaze, en af de største virksomheder inden for ferieboligudlejning i Europa. Awaze omfatter betroede brands som NOVASOL, Cottages.com og HoSeasons, som tilsammen har flere hundrede års erfaring inden for udlejning af ferieboliger. På tværs af disse brands administrerer Awaze en portefølje på mere end 100.000 unikke ferieboliger på nogle af verdens mest populære destinationer. For mere information, besøg: www.novasol.dk

Følg pressemeddelelser fra NOVASOL