Beskæftigelsen blandt seniorer buldrer afsted – især blandt faglærte og ufaglærte

Gennem de senere år er beskæftigelsen blandt seniorer steget markant, men det gælder især blandt ufaglærte, faglærte og personer med korte videregående uddannelser, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). I nogle brancher er seniorerne overrepræsenterede. Det gælder for eksempel i ejendomshandel og andre serviceerhverv. I andre branche er seniorerne underrepræsenterede.

Ældre arbejder styrer en kran, der løfter to betonklodse ned fra en ladvogn.
Mens beskæftigelsen tidligere primært var høj for de højtuddannede seniorer, er der i dag langt flere af de +60-årige ufaglærte, faglærte og dem med korte videregående uddannelse, som er i arbejde.

BESKÆFTIGELSE

Seniorer med lange videregående uddannelser har stadig den højeste beskæftigelsesfrekvens. Men gabet til seniorer med kortere uddannelser er svundet kraftigt ind siden 2013.

Det viser ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) på baggrund af data fra Danmarks Statistiks registre.

I 2013 havde gruppen af seniorer med lange videregående uddannelser en beskæftigelsesfrekvens, der var 23,2 procentpoint højere end faglærtes. I 2023 var forskellen kun 7,0 procentpoint. Gabet til ufaglærte og personer med korte eller mellemlange videregående uddannelser er også blevet meget mindre.

Hver anden ufaglærte senior er nu i arbejde, mens det gælder for to ud af tre seniorfaglærte.

"Beskæftigelsen blandt ældre er steget markant det seneste årti. Det gælder især blandt faglærte og ufaglærte. De har hentet kraftigt ind på akademikerne," siger Emilie Damm Klarskov, analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

I 2013 var 39,2 procent af de 60-64-årige faglærte i job. I 2023 var tallet steget til 65,5 procent, som svarer til knap 49.000 personer.

Blandt personer med lange videregående uddannelser i samme aldersgruppe var 62,4 procent i beskæftigelse i 2013. I 2023 var andelen steget til 72,5 procent svarende til lidt mere end 21.000 personer.

Virksomhederne ser mod seniorerne i højkonjunktur

Beskæftigelsesfremgangen blandt seniorer kan delvist forklares af reformer, der har øget efterløns- og pensionsalderen, men også opturen i dansk økonomi generelt har spillet en betydelig rolle.

”Fremgangen i seniorernes beskæftigelse har været større, end hvad reformerne af efterløn og folkepension kan forklare,” siger Emilie Damm Klarskov.

”De seneste år har vi oplevet en stor stigning i beskæftigelsen, og det er virkelig kommet seniorerne til gavn. Det er helt afgørende, at der er ordninger, der griber de seniorer, der ikke kan arbejde. Men det er glædeligt, at der i højere grad er job at få for de ældre, der ønsker at arbejde. Det er jo en forudsætning for, at den stigende pensionsalder faktisk bliver en realitet,” siger Emilie Damm Klarskov.

Seniorerne fylder mest i ejendomshandel og andre serviceerhverv

Der er stor forskel på, hvilke brancher der har mange seniormedarbejdere.

I nogle brancher er personer over 60 år overrepræsenterede. Det gælder for eksempel inden for serviceydelser og særligt inden for ejendomshandel og udlejning, hvor godt hver fjerde ansatte er fyldt 60 år.

Omvendt er andelen af seniorer i medicinalindustrien og IT-virksomheder lav og udgør under hver tiende ansatte (henholdsvis 8,5 procent og 8,9 procent af de beskæftigede) i de brancher.

Analysens hovedkonklusioner

• Siden 2013 er beskæftigelsen blandt seniorer steget markant. Beskæftigelsesfremgangen kan delvist forklares af reformer, der har øget efterløns- og pensionsalderen, men også den gunstige udvikling i beskæftigelsen har spillet en betydelig rolle, da fremgangen har været større, end hvad reformerne kan forklare.

• Seniorbeskæftigelsen er steget mest blandt ufaglærte og faglærte, der traditionelt har haft en noget lavere beskæftigelse end personer med videregående uddannelser.

• Seniorer er overrepræsenterede inden for ejendomshandel og udlejning samt andre serviceydelser, mens de er underrepræsenterede inden for medicinalindustrien og IT-virksomhed.

• Beskæftigelsesfremgangen blandt seniorer er sket i hele Danmark. Det gælder både for 60-64-årige og 65-69-årige.

Uddannelsesbaggrund: Beskæftigelsesfrekvensen er steget mest blandt faglærte 60-64-årige

Tabellen viser udviklingen i seniorers beskæftigelse opdelt på aldersgrupper og uddannelsesbaggrunde i 2013 og 2023. Faglærte 60-64-årges beskæftigelsesfrekvens er steget med 26,3 procentpoint.

Andel i beskæftigelse (beskæftigelsesfrekvens)

Antal beskæftigede

9,4 pct.

1.819 pers.

4.776 pers.

Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registerdata.

Brancher: Seniorer er overrepræsenterede inden for service og underrepræsenteret i medicinalindustrien

Tabellen viser de ti brancher, hvor lønmodtagere over 60 år udgjorde henholdsvis den største og den mindste andel af beskæftigelsen i 2023.

Seniorernes andel af beskæftigelsen i 2023 (pct.) fordelt på brancher

Brancher med højeste andel seniormedarbejdere

Ejendomshandel og udlejning

26,4 pct.