Danmarks Lærerforening

Nye søgetal: “Bekymrende”, mener Danmarks Lærerforening

Den negative udvikling i ansøgningen til læreruddannelsen fortsætter. ”Voldsomt bekymrende”, lyder det fra DLF-næstformand, der efterlyser investeringer i bedre praktik og lærernes arbejdsmiljø.

De nye søgetal til landets videregående uddannelser viser i år en nedgang i antallet af ansøgere til læreruddannelsen. I år har 2.387 nemlig søgt læreruddannelsen som 1. prioritet, mens tallet var 2.580 sidste år. En nedgang på 7 pct.

”Det er voldsomt bekymrende for folkeskolen og for hele vores samfund. Knap hver femte underviser i folkeskolen er i dag ikke uddannet lærer. Det er dybt alvorligt for elevernes udbytte af undervisningen og trivslen. Det er vi som samfund nødt til at tage meget mere alvorligt,” siger Niels Jørgen Jensen, næstformand for DLF.

Den nye og forbedrede læreruddannelse så dagens lys for et år siden, hvor der blandt andet blev skruet op for undervisningstimerne og sikret bedre og mere integrerede praktikforløb. For DLF er det vigtigt, at man sikrer ro om og investerer i den nye læreruddannelse.

”Vi står nu med en læreruddannelse, som har højere kvalitet, og som vi virkelig tror på. Det giver fx en kæmpe værdi for vores profession, at lærere nu er reelle medundervisere af de lærerstuderende. Så det er vigtigt med ro om rammerne, men vi skal selvfølgelig have flere til at se uddannelsens vej, og vi er slet ikke i mål med alle de gode intentioner bag uddannelsen. Vi skal fx sikre, at alle praktiklærere er uddannede til vejledningsopgaven og at der generelt investeres i praktikken, da vi ved at en god praktik er med til at få de studerende til at færdiggøre uddannelsen og søge mod folkeskolen efterfølgende,” siger Niels Jørgen Jensen.

I det hele taget ligger der et stort arbejde i at sikre, at flere har lyst til at blive og være lærer i folkeskolen.

”De faldende ansøgningstal og den stigende lærermangel i folkeskolen kalder i den grad på handling. Hver femte nyuddannede lærer har forladt folkeskolen igen allerede efter tre år, og vi har over 28.000 læreruddannede, der i dag arbejder uden for folkeskolen. Vi ved, hvor skoen trykker: vi skal skabe et bedre arbejdsmiljø for nuværende og kommende lærere i folkeskolen. Det er en klog investering, der i den grad også vil komme skoleeleverne til gode,” siger Niels Jørgen Jensen.

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening

Fire studenterorganisationer med fælles udspil: Sådan får vi flere dygtige lærere, pædagoger, socialrådgivere og sygeplejersker19.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse

I dag deler Lærerstuderendes Landskreds (LL), Sygeplejerskestuderendes Landssammenslutning (SLS), Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS) og Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende (SDS) deres fælles udspil til styrkelse af uddannelserne til lærere, pædagoger, socialrådgivere og sygeplejersker ud til alle uddannelsesordførere og andre relevante politikere på Christiansborg.