Styrket position og positiv driftsindtjening

SOUNDBOKS kan se tilbage på et 2023 præget af betydelig fremgang i profitabiliteten. Virksomheden investerer fortsat i langsigtet strukturel vækst gennem fokus på løbende forbedring af produkter, en styrket brugeroplevelse, og stærkere tilstedeværelse på kernemarkederne Tyskland og USA.

SOUNDBOKS stiftere, Jesper Theil Thomsen og Christoffer Nyvold
SOUNDBOKS stiftere, Jesper Theil Thomsen og Christoffer Nyvold Fotograf: Nikolaj Thaning Rentzmann SOUNDBOKS

SOUNDBOKS har i 2023 genereret en positiv driftsindtjening på 1,8 millioner DKK (EBITDA før ekstraordinære omkostninger). Det er en forbedring på 17 millioner DKK sammenlignet med 2022. Omsætningen faldt til 292 millioner DKK efter en ekstraordinær kraftig vækst i 2022, og omsætningen er dermed gennemsnitligt vokset 22% årligt de seneste 4 år, og med næsten 30% årligt udenfor Danmark.

”Under corona havde Soundboks en vild vækst og var katalysator for en ny ungdomskultur. I efterdønningerne efter corona lagde vi en langsigtet plan om at blive profitable og finansielt bæredygtige. Det er den plan, vi nu følger og i 2023 har vi fokuseret på at styrke vores operationelle fundament og skabe en profitabel forretning. 2024, som vi er i fuld gang med, er også et arbejdsår, hvor hele teamet arbejder målrettet med eksekvering af de initiativer, vi har iværksat for at gøre SOUNDBOKS til en international succes,” siger administrerende direktør Jesper Theil Thomsen.

Fortsat strategisk ekspansion i kernemarkeder

Soundboks gør fortsat strategiske fremskridt på kernemarkederne, Tyskland og USA, som står for henholdsvis 32% og 29% af den samlede omsætning.

I Tyskland har virksomheden taget et vigtigt skridt med lancering i elektronikkæden MediaMarktSaturn, hvor SOUNDBOKS-produkter nu er tilgængelige i mere end 40 af kædens butikker. Dette styrker virksomhedens tilstedeværelse i Tyskland og har øget forbrugernes adgang til at se og høre de kraftfulde højttalere.

I USA har Soundboks udvidet sin distribution ved at samarbejde med nogle af de mest højtprofilerede musikfokuserede e-tailers. Derudover er SOUNDBOKS-produkter nu også i stigende grad tilgængelige i fysiske butikker.

“Vi bliver taget rigtig godt imod blandt både nye distributører og communities. Det er selvfølgelig positivt og for at understøtte ekspansionen i USA, har vi indgået en række distributøraftaler og investerer lige nu i optimering af vores logistikoperationen, som vi anser som en helt essentiel forberedelse til fortsat retailskalering og fremtidig vækst på det amerikanske marked,” siger Jesper Theil Thomsen.

Markant produktinvestering

Når SOUNDBOKS i udlandet konkurrerer mod globale konkurrenter er et stærkt og differentieret produkt afgørende. Derfor investerer SOUNDBOKS løbende store beløb i produktudvikling og forbedring af brugeroplevelsen.

Jesper Theil Thomsen siger: ”I 2023 og starten af 2024 har vi styrket vores produktudbud med en opdateret og re-designet SOUNDBOKS 4 og nye accesories, der er udviklet baseret på input fra vores community af brugere, som vi lytter meget til. Samtidig har vi komplet redesignet vores iOS og Android apps, så det er lettere og mere intuitivt at bruge de ekstra funktioner den tilbyder, f.eks. at justere lydprofilen, koble flere højttalere sammen, og digitalt låse sin højttaler. Desuden er vores app lanceret på tysk, hvilket har været et klart ønske fra vores tyske community og det understreger vores engagement i dette marked.”

Strategisk fokus på profitabel vækst

"Vi er tilfredse med, at vi er lykkedes med vores plan for at omstille virksomheden til at generere en positiv driftsindtjening efter 2022, der var et udfordrende år. Selvom omsætningen er gået lidt tilbage, så er vores økonomiske fundament betydeligt stærkere, og vi gik ind i 2023 med en helt klar forventning om, at vi stod foran nogle arbejdsår efter år med kraftig vækst, og hvor vi i skyggen af en mere usikker global økonomi, nu skal modne og udvikle virksomheden. Vi har lagt den rette kurs og er nu godt i gang med den rejse og det samme gælder for 2024, hvor vi forventer at vores tiltag vil forbedre driftsindtjeningen yderligere, siger Michael Winther, der er finansdirektør i SOUNDBOKS.

Fakta om produktudvikling hos SOUNDBOKS i 2023

- SOUNDBOKS 4: Opdateret version af den populære højttaler med bedre lydoplevelse, forbedret kvalitet, lavere strømforbrug og nyt grilldesign, der i endnu højere grad tillader brugeren at customize sin SOUNDBOKS højttaler.

- BB4 Batteri: Nyt batteri, der muliggør afspilning spil på maksimal volumen under opladning og fungerer som en powerbank.

- iOS og Android App 2.0: Opdateret version af mobilappen, som tilbyder en mere intuitiv og brugervenlig oplevelse.

- Ny Backpack: Designet med forbedret komfort, og kompatibel med både SOUNDBOKS Go og SOUNDBOKS 2/3/4.

SOUNDBOKS stiftere, Jesper Theil Thomsen og Christoffer Nyvold
SOUNDBOKS stifter og adm. dir. Jesper Theil Thomsen