Høringssvar - forslag om ændring af reglerne om restgældsoplysninger i salgsbudgetter

Finans Danmark har afsendt høringssvar til Erhvervsstyrelsens høring om formidlingsbekendtgørelsen og køberrådgivningsbekendtgørelsen.

Finans Danmark er yderst bekymret for den foreslåede ændring af reglerne om oplysninger om restgæld i salgsbudgetter. Ændringen vil medføre, at ejendomsmæglerne kan vælge at undlade at medtage restgældsoplysninger i beregninger af salgsprovenuet. I stedet pålægges forbrugerne et nyt ansvar for selv at indhente og udregne oplysninger om restgæld.

Forbrugerne vil ikke opnå en bedre retsstilling med forslaget end med de gældende regler – tværtimod stilles forbrugerne dårligere ved selv at skulle indhente oplysningerne. Finans Danmark foreslår i stedet, at der nedsættes en hurtigt arbejdende ekspertgruppe, der kan se nærmere på den problemstilling, der er rejst af ejendomsmæglerne. Ekspertgruppen skal bl.a. se på de sager i Klagenævnet for Ejendomsformidling, som forslaget begrundes med, herunder hvor mange sager det drejer det sig om, og hvad sagerne dækker over. På den baggrund skal ekspertgruppen komme med forslag til løsning på de udfordringer, der afdækkes.

Læs høringssvar (finansdanmark.dk)