Lavere skat på generationsskifte er en sejr for SMVdanmark og de familieejede virksomheder

Hver 8. medlem af SMVdanmarks 18.000 medlemmer forventer at gennemføre generationsskifte indenfor de næste fem år. Det får de nu lettere ved at gøre takket være en ny politisk aftale. “En stor sejr for os i SMVdanmark og for tusindvis af familieejede virksomheder,” siger adm. direktør Jakob Brandt.

Et bredt flertal bestående af regeringen samt Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti er netop blevet enige om en politisk aftale, der skal sikre et stærkere og mere konkurrencedygtigt erhvervsliv.

En central del af aftalen handler om at gøre det nemmere at overdrage en familieejet virksomhed til næste generation gennem en række skattetiltag. Bo- og gaveafgiften ved overdragelse af en virksomhed til et nært familiemedlem sættes ned fra 15 pct. til 10 pct. Samtidig får virksomhedsejere mulighed for at vælge en såkaldt skematisk værdiansættelse af deres virksomhed i forbindelse med generationsskifte.

Det vækker begejstring hos SMVdanmark, der repræsenterer 18.000 små og mellemstore virksomheder.  Adm. direktør Jakob Brandt siger:

"Skat på at lade sin virksomhed gå i arv er en grundlæggende unfair dobbeltbeskatning af familieejede virksomheder, der gør det urimelig svært at gennemføre et generationsskifte i de mange tusinde i danske SMV’er. Selvom jeg gerne så, at skatten kom endnu længere ned, så vil jeg gerne rose partierne bag dagens aftale for at komme os i møde her.”

Han siger videre:

”Vores seneste medlemsundersøgelse viser, at hver 8. af vores 18.000 medlemmer forventer at gennemføre generationsskifte inden for de næste fem år. Så det her er noget, der vedrører massevis af små- og mellemstore virksomheder i alle dele af landet."

"Den lokale anlægsgartner, tømrermester, tandlæge eller industrivirksomhed – de får nu bedre mulighed for give den virksomhed, de selv har skabt, videre til den næste generation. Så det her er en stor sejr for os i SMVdanmark og for tusindvis af familieejede virksomheder.”

Som en del af den politiske aftale er partierne bag blevet enige om at afsættes midler til, at Skattestyrelsen kan udarbejde en vejledning målrettet små og mellemstore virksomheder om reglerne for generationsskifte. Også det høster ros fra SMVdanmark

”For små og mellemstore virksomheder kan bare det at finde rundt i regeljunglen omkring generationsskifte være et stort problem i selv. Regningen til revisorer og advokater løber hurtigt op. Derfor er jeg glad for, at aftalepartierne lægger op til en indsats, som kan minimere udfordringerne for SMV’erne.”