Nordisk Teaterlaboratorium lægger kursen om

Efter et par år med markant vækst i drift såvel som kunstnerisk virke både lokalt og internationalt har Nordisk Teaterlaboratoriums ledelse og bestyrelse nu besluttet at lægge kursen om for at sikre en bæredygtig drift og fremtid for teatret.

Billede af Teatret

I kølvandet på en succesfuld, men krævende afvikling af Holstebro Festuge, hvor Nordisk Teaterlaboratorium var organisatorisk drivkraft og kunstnerisk frontløber, sadler teatret nu helt om og fortager en større organisationsændring.

Ændringerne griber dybt ind i den daglige drift og medfører både afskedigelser og fornyelse af den kunstneriske arbejdskultur, teatret har været præget af gennem flere år. ”Vi er nødt til at komme virkeligheden i møde, både organisatorisk og økonomisk”, siger teaterleder Per Kap Bech Jensen, ”hvis vi skal sikre en bæredygtigt kunstnerisk fremtid for teatret. At skulle afskedige medarbejdere er utroligt svær og jeg kan kun beklage at det har været nødvendigt. Men vi er simpelthen nødt til at handle mens tid er, så vi sikrer, at teatret kan fortsætte sit enestående lokalt forankrede virke med internationalt udsyn.”

Ændringerne og tilpasningen af Nordisk Teaterlaboratoriums organisation vil ske i løbet af sensommeren og efteråret 2024. Omsætningen nedjusteres samtidig med 3.0 mio. DKK.

Drømme om fremtiden og festlige refleksioner inde fra teatret12.6.2024 09:00:02 CEST | Pressemeddelelse

Af Teaterleder Per Kap Bech Jensen Hvad er Holstebro Festuge, og hvordan adskiller den sig egentlig fra andre festuger? I det hele taget, hvad er en festuge så overhovedet? Er en festuge en lillebitte sten, der slår smut på et blikstille hav, eller er det en bøje, der trods det bitre vejr holder skansen i et oprørt hav? Det er naturligvis det sidste. Holstebro Festuge er et pejlemærke i et fantastisk kulturhav i Holstebro, i Danmark, hvor stærke strømninger, internationale vinde og lokalforankring udgør kernen i en fortælling om viljen til at stå sammen og skabe.

En teaterhave, en Kabaretfestival, et nedlagt sygehus og 2500 syngende børn6.6.2024 12:05:14 CEST | Pressemeddelelse

Disse er nogle af Nordisk Teaterlaboratoriums ingredienser i den forestående festuge i Holstebro. Festugen starter med en spektakulær åbning, som inkluderer parade og forestilling på det lokale fodboldstadion, med deltagelse af både udenlandske artister, lokale foreninger, musikere, sportsudøvere og ikke mindst Holstebros borgmester H.C Østerby. Men åbningen er kun en af de ca. 100 events som sammenskabes af Nordisk Teaterlaboratorium under dette års festuge.