Frilandsmuseet - Det gamle Danmark

Frilandsmuseet åbner Frøsnapperbyen: Kan du huske dengang, man legede på gaden?

Bliv væk på Slyngelstien, gå på æblerov i brugsens baghave, få en snak med den tohovede drage og sus omkring i en sæbekassebil. Den 14. juli åbner Frilandsmuseet – med støtte fra Nordea-fonden – Frøsnapperbyen. Et 18.000 m2 stort kulturhistorisk lege- og oplevelsesunivers, der hylder den ikoniske danske børnebogsforfatter Ole Lund Kirkegaards finurlige forfatterskab, og vil sikre den (skærm)frie leg og frie fantasi.

Frøsnapperbyen bryder med den klassiske konforme ide om museet som et sted, hvor man er passiv og ikke må lege. I Frøsnapperbyen er legen en genvej til at forstå historien for børn og voksne -  Rane Willerslev
Frøsnapperbyen bryder med den klassiske konforme ide om museet som et sted, hvor man er passiv og ikke må lege. I Frøsnapperbyen er legen en genvej til at forstå historien for børn og voksne - Rane Willerslev

Frøsnapperbyen er kilet ind mellem de autentiske huse i Frilandsmuseets Stationsby, der minder om de byer, der indgår i Ole Lund Kirkegaards fortællinger. Rundt om hjørnet ligger stationen, savværket og smedjen, hvor de gamle håndværk demonstreres og man måske kan møde en stærk smed, der så nemt som ingenting kan hejse en uopdragen lømmel op i en møllevinge. Alt sammen er med til at skabe fornemmelsen af en autentisk stationsby med det børneliv, der ifølge Ole Lund Kirkegaard har udspillet sig. Et børneliv, hvor der blev leget på gaden, og hvor fantasien fik fuld hammer.

Ole Lund Kirkegaard er en af vores største danske børnebogsforfattere og hans historier er som et kig ind i en svunden barndom. Hans bøger om Gummi Tarzan, Orla Frøsnapper og næsehornet Otto bliver stadig læst i de danske hjem, 50 år efter de udkom. Men han var ikke kun forfatter, han var også pædagogisk visionær, og havde et børnesyn, vi på Frilandsmuseet ønsker at værne om og vi som samfund kan lære meget af i dag. Vi er derfor utrolig glade for, at vi takket være Nordea-fonden, har mulighed for at åbne Frøsnapperbyen,” siger Rane Willerslev, der er direktør for Nationalmuseet.

Den frie leg er truet

I dag er det Ole Lund Kirkegaard’ske børnesyn under pres. Børn leger mindre, ifølge Lars Geer Hammershøj, der er lektor på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet, er den frie leg og fantasifulde truet og World Economic Forum placerer kreativitet på en tredjeplads over kompetencer, som vil blive efterspurgt i fremtiden. Derfor griber Frilandsmuseet om det børnesyn, der er en del af Ole Lund Kirkegaards forfatterskab for at bevare det, men også for at motivere børnefamilier til at tage det med hjem, når de går fra museet.

Ole Lund Kirkegaard, der døde i 1979, havde to døtre, Nana Bang Kirkegaard og Maya Bang Kirkegaard, der begge har været afgørende i skabelsen af Frøsnapperbyen.

“For Ole var leg og fantasi det vigtigste. Han mente, at man mistede noget af sig selv, hvis man ikke turde lege. I årtier har vores skoler og institutioner måtte eksisterer indenfor besparede rammer, hvilket - efter min mening - har skabt ringe vækstbetingelser for fantasi, leg og kreativitet. Derfor har vi mere end nogensinde før brug for et sted som Frøsnapperbyen. Et sted som kan skubbe til både børns og voksnes fantasi og legelyst. Et sted hvor vi kan være børn – og et sted som Oles forfatterskab har fortjent,” siger Nana Bang Kirkegaard, der også er medskaber af ‘Skrallebang AlTid til børn’.

I Ole Lund Kirkegaards historier er børnene hovedpersoner, de er nysgerrige, kreative og modige, hvilket er sider af børn, som Frilandsmuseet generelt ønsker at styrke og skabe gode betingelser for. I legen åbner vi os for verden, er lærende og nysgerrige på historien så vel som hinanden,” siger Peter Darger, der er kunstnerisk leder på Frilandsmuseet.

Dengang man legede på gaden

I løbet af året vil der være skiftende aktiviteter for børn, familier og daginstitutioner i Frøsnapperbyen. Skærmfrie aktiviteter, der vil ligge op til, at børnene bruger kroppen, aktiverer deres sanser, får gang i kreativitet og jord under neglene. Frøsnapperbyen er målrettet de 0-6 årige, men børn i alle aldre vil komme hjem med spændende oplevelser i rygsækken. Nogle børn vil have en forældre eller bedsteforældre ved deres side, andre kan udforske på egen hånd. Men de voksne får ikke bare lov til at drikke kaffe som Ivan Olsens far. De skal også lege med og slippe fantasien løs - og hvem ved, måske falder der en røver af om, hvordan de selv legede på gaden som barn?

"Udover at være et fantasifuldt legeunivers, er Frøsnapperbyen også en rejse tilbage til en tid, hvor små håndværksvirksomheder, købmænd og hønsehold var en naturlig del af bybilledet. En tid, hvor børn så vel som voksne brugte deres hænder meget mere. Frilandsmuseets mission er generelt at formidle kulturhistorie på lystbetonede og sanselige måder, hvor kroppen engageres. I en verden, hvor skærme er så stor del af børnenes hverdag, virker det endnu mere presserende at tilbyde børn - og voksne - det alternativ. Frøsnapperbyen bryder med den klassiske konforme ide om museet som et sted, hvor man er passiv og ikke må lege. I Frøsnapperbyen er legen en genvej til at forstå historien for børn og voksne,” siger Rane Willerslev.

Frøsnapperfestivalen vil fortsat løbe af stablen i skolernes sommerferie, men du kan besøge Frøsnapperbyen hele året.

To nye udgivelser: I forbindelse med åbningen af Frøsnapperbyen har Gyldendal netop den 19. juni udgivet to nye Ole Lund Kirkegaard bøger: Godnat, Ole, der er en samling af godnathistorier baseret på hans tidligere udgivelser. Orlas ordbog, der er en samling af Ole Lund Kirkegaards finurlige og spidsfindige ord og beskrivelser, der har været definerende for hans forfatterskab. Bøger, du vil finde i Frøsnapperbyens læsehuler og i museets butik.

Åbningsfest den 14. juli kl. 12 - alle er velkomne! Vi markerer åbningen af Frøsnapperbyen med et brag: Balloner, røde sodavand, lakridspiber, smagodak og buksevand. Okay, måske ikke buksevand, men det andet kan man godt regne med.

Stor tak til Nordea-fonden for bevillingen på 8,2 millioner kroner, der har gjort det muligt at realisere Frøsnapperbyen, og til Tømmerhandel Johannes Fogs Fond for bevillingen på 2,18 millioner kroner, der har muliggjort Husene på Remouladegade.

Mød bl.a. Lille Virgil, Sille og Orla Frøsnapper under Frøsnapperfestivalen, når Ole Lund Kirkegaards univers bliver dramatiseret.
Børn inviteres til at gå på opdagelse selv eller med en forældre ved deres side.
Børnene kan bl.a. lege på Slyngelstien og klatre over plankeværk.
Cirkus Benito kommer også til byen og børn og barnlige sjæle kan klæde sig ud og lege stærk i cirkusteltet.
Under Frøsnapperfestivalen folder profesionelle skuespillere livet mellem husene i Stationsbyen ud.
Frøsnapperbyen er fyldt med hemmelige stier og gode gemmesteder.

Om Frilandsmuseet

Frilandsmuseet er et af verdens største og ældste frilandsmuseer med mere end 100 bygninger fra hele landet

Følg pressemeddelelser fra Frilandsmuseet - Det gamle Danmark

Flere pressemeddelelser fra Frilandsmuseet - Det gamle Danmark

Frilandsmuseet inviterer børn, familier og dagtilbud til fri og fantasifuld leg i den nye Frøsnapperby16.5.2024 10:43:54 CEST | Pressemeddelelse

Bliv væk på Slyngelstien, gå på æblerov i brugsens baghave, få en snak med den tohovede drage og sus omkring i en sæbekassebil. Den (skærm)frie og fantasifulde leg er ifølge forskere truet, og som museum for det levede liv ser Frilandsmuseet det som vores opgave at bevare den. Det er blandt andet derfor, at vi den 14. juli – med støtte fra Nordea-fonden – åbner Frøsnapperbyen. Et permanent kulturhistorisk og skærmfrit lege- og oplevelsesunivers målrettet de 0-6 årige og inspireret af en af vores kulturarvs litterære ikoner og garanter for den frie leg: Ole Lund Kirkegaard.

Frilandsmuseet lærer håndværkerlærlinge at bygge bæredygtige og legende huse18.3.2024 10:54:50 CET | Pressemeddelelse

Det er de traditionelle bæredygtige byggeprincipper, lærlinge fra NEXTs erhvervsuddannelser får ind under huden, når Frilandsmuseet i 2024 inviterer fremtidens håndværkere til at deltage i opbygningen af fem minihuse, som bliver en del af det helt nye kreative univers ved navn Frøsnapperbyen. Dette sker takket være en generøs millionbevilling fra Tømmerhandler Johannes Fogs Fond.