Frilandsmuseet - Det gamle Danmark

Frilandsmuseet inviterer børn, familier og dagtilbud til fri og fantasifuld leg i den nye Frøsnapperby

Del

Bliv væk på Slyngelstien, gå på æblerov i brugsens baghave, få en snak med den tohovede drage og sus omkring i en sæbekassebil. Den (skærm)frie og fantasifulde leg er ifølge forskere truet, og som museum for det levede liv ser Frilandsmuseet det som vores opgave at bevare den. Det er blandt andet derfor, at vi den 14. juli – med støtte fra Nordea-fonden – åbner Frøsnapperbyen. Et permanent kulturhistorisk og skærmfrit lege- og oplevelsesunivers målrettet de 0-6 årige og inspireret af en af vores kulturarvs litterære ikoner og garanter for den frie leg: Ole Lund Kirkegaard.

Frøsnapperbyen er et 18.000 m2 stort legeunivers kilet ind mellem de autentiske huse i Frilandsmuseets Stationsby, der minder om de byer, der indgår i Ole Lund Kirkegaards historier. I Frøsnapperbyen går der grise i svinestien, plankeværkerne holdes hvide, mellem haverne finder du benzinpumper, telefonbokse og halmballer. Rundt om hjørnet ligger stationen, savværket og smedjen, hvor gamle håndværk demonstreres - og hvor man måske kan møde en stærk smed, der så nemt som ingenting kan hejse en uopdragen lømmel op i en møllevinge. Alt sammen noget børnene kan lege med, i og på, og skaber fornemmelsen af en autentisk stationsby med det børneliv, der har udspillet sig. Et børneliv, hvor der ifølge Ole Lund Kirkegaards fortællinger blev leget på gaden og hvor fantasien fik frit løb.

“Ole Lund Kirkegaards bøger er fyldt med kreative og opfindsomme børn, der vender de voksnes verden på hovedet med humor og fantasi, og har deres egen virkelighed imellem husene udenfor de voksnes kontrol. Det er et børneliv, vi kan lære rigtig meget af idag, hvor den frie - og ikke mindst skærmfrie - leg er udfordret,” siger Peter Darger, der er kunstnerisk leder på Frilandsmuseet.

Oles arv

”Jeg vil som forfatter gerne understrege overfor børnene at livet er rigere og bygger på væsentligere ting end det de normalt får indtrykket af, i deres omgang med voksne. Det er der muligvis noget pædagogik i,” udtalte Ole Lund Kirkegaard i Aarhus Stiftstidende i 1969. Det er vi på Frilandsmuseet helt enige i.

Ole Lund Kirkegaards bøger er et af Danmarks mest folkekære børneuniverser. Hans historier om Gummi Tarzan, Orla Frøsnapper, og næsehornet Otto er klassikere, der stadig bliver læst i dag 50 år efter, de udkom. Men Ole Lund Kirkegaard var også skolelærer og pædagogisk visionær. En af hans kæpheste var, at børn skulle sættes fri, og voksne skulle give plads til børnenes leg og fantasi. Dette var banebrydende i en tid, hvor autoritativ tænkning i opdragelsen dominerede. 

“Ole gjorde både som lærer og forfatter op med det børnesyn, som herskede, da han selv var barn. For Ole var leg og fantasi det vigtigste. Han mente, at man mistede noget af sig selv, hvis man ikke turde lege. Børn skal være frie, de skal kunne udfolde deres fantasi og være legende gennem hele livet: ”Fantasien er en form for mod eller en evne til at bruge sig selv. Den sætter blomsterne i gang med at gro,” som han sagde,” siger Nana Bang Kirkegaard, der er datter af Ole Lund Kirkegaard og medskaber af ‘Skrallebang AlTid til børn’. Ole Lund Kirkegaard, der døde i 1979, fik to døtre, Nana og Maya Bang Kirkegaard, der begge har været afgørende i skabelsen af Frøsnapperbyen på Frilandsmuseet.

Legen er truet

I dag er det Ole Lund Kirkegaard’ske børnesyn under pres. Børn leger mindre, ifølge Lars Geer Hammershøj, der er lektor på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet, er den frie og fantasifulde leg truet og World Economic Forum placerer kreativitet på en tredjeplads over kompetencer, som vil blive efterspurgt i fremtiden. Derfor griber vi på Frilandsmuseet om det børnesyn og den leg, der er en del af Ole Lund Kirkegaards bøger, for at bevare det, men også for at motivere børnefamilier til at tage det med hjem, når de går fra museet.

”I dag er mange børns liv præget af en kalenderstyret hverdag og et præstationssamfund, der selv i de tidlige år former deres børneliv, hvilket mange børn ikke trives særlig godt i. Ole Lund Kirkegaard så legen som vigtig i sig selv og ville bekæmpe vanetænkning og det konforme. Det er lige så aktuelt i dag, som dengang. Jeg tror, at vi som forældre såvel som institutioner kan bruge Ole Lund Kirkegaards pædagogiske ideer til at have mere fokus på ro, humor og fri leg. Hvis vi sætter tempoet ned og slipper forventningerne om, at børn altid skal opnå noget bestemt kan der blive plads til, at de kan udfolde deres fantasi og nysgerrighed til at prøve nye ting af,” siger Louise Strange, der er cand.pæd.ant og pædagogisk konsulent på Frøsnapperbyen. Frøsnapperbyen lægger på den måde også op til, at de voksne skal slippe deres - omend velmenende - dagsorden for en stund og lade børnenes nysgerrighed og fantasi være omdrejningspunktet.

Frøsnapperbyen er målrettet de 0-6 årige, men børn i alle aldre vil komme hjem med inspirerende oplevelser i rygsækken. Nogle kan udforske på egen hånd, andre med en forælder eller bedsteforældre ved deres side. I løbet af året vil der også være skiftende aktiviteter for børn, familier og daginstitutioner, der vil ligge op til, at børnene bruger kroppen, aktiverer deres sanser, får gang i kreativitet og jord under neglene. Hvad end man kender til Ole Lund Kirkegaards univers på forhånd eller møder det for første gang, vil børn så vel som voksne få en inspirerende, magisk og sanselig kulturhistorisk oplevelse i Frøsnapperbyen.

Som daginstitution kan du besøge Frøsnapperbyen hver dag fra den 14. juli i museets åbningstid. 

Tre nye udgivelser: I forbindelse med åbningen af Frøsnapperbyen udgiver Gyldendal den 26. juni tre nye Ole Lund Kirkegaard udgivelser: Godnat, Ole, der er en samling af godnathistorier baseret på hans tidligere udgivelser. Orlas ordbog, der er en samling af Ole Lund Kirkegaards finurlige og spidsfindige ord og beskrivelser, der har været definerende for hans forfatterskab. Og en malebog med hans tegninger. Bøger, du vil finde i Frøsnapperbyens læsehuler og i museets butik.

Pressehenvendelser ang. Frøsnapperbyen rettes til Frilandsmuseets pressemedarbejder Barbara Hilton på bahi@natmus.dk // +45 31708407

Stor tak til Nordea-fonden for bevillingen på 8,2 millioner kroner, der har gjort det muligt at realisere Frøsnapperbyen, og til Tømmerhandel Johannes Fogs Fond for bevillingen på 2,18 millioner kroner, der har muliggjort Husene på Remouladegade. 

Billeder

Om Frilandsmuseet

Frilandsmuseet er et af verdens største og ældste frilandsmuseer med mere end 100 bygninger fra hele landet

Følg pressemeddelelser fra Frilandsmuseet - Det gamle Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Frilandsmuseet - Det gamle Danmark

Frilandsmuseet åbner Frøsnapperbyen: Kan du huske dengang, man legede på gaden?20.6.2024 14:47:01 CEST | Pressemeddelelse

Bliv væk på Slyngelstien, gå på æblerov i brugsens baghave, få en snak med den tohovede drage og sus omkring i en sæbekassebil. Den 14. juli åbner Frilandsmuseet – med støtte fra Nordea-fonden – Frøsnapperbyen. Et 18.000 m2 stort kulturhistorisk lege- og oplevelsesunivers, der hylder den ikoniske danske børnebogsforfatter Ole Lund Kirkegaards finurlige forfatterskab, og vil sikre den (skærm)frie leg og frie fantasi.

Frilandsmuseet lærer håndværkerlærlinge at bygge bæredygtige og legende huse18.3.2024 10:54:50 CET | Pressemeddelelse

Det er de traditionelle bæredygtige byggeprincipper, lærlinge fra NEXTs erhvervsuddannelser får ind under huden, når Frilandsmuseet i 2024 inviterer fremtidens håndværkere til at deltage i opbygningen af fem minihuse, som bliver en del af det helt nye kreative univers ved navn Frøsnapperbyen. Dette sker takket være en generøs millionbevilling fra Tømmerhandler Johannes Fogs Fond.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye