Radius Elnet

Lavere elregning: Radius sænker tarifferne den 1. august

Det seneste år har Radius sænket elkundernes udgifter til transport af strøm to gange, og nu får priserne endnu et hak ned fra den 1. august.

Radius kan nu glæde alle elkunder i hovedstaden, Nordsjælland og dele af Midtsjælland med, at prisen for transport af strøm til boligen eller virksomheden igen får et nøk ned. Det er både tarifferne og privatkundernes abonnement til netselskabet, der bliver sat ned den 1. august.

En typisk lejlighedskunde vil opleve et prisfald på 8 pct., mens en gennemsnitlig parcelhuskunde vil opleve et dyk på 7 pct. Samlet sænker Radius-kundernes tarifregning med mere end 60 mio. kr. resten af året, fortæller Cäthe Bay-Smidt, funktionschef i Radius.

”Jeg bliver glad hver eneste gang, vi kan sænke priserne. Det er godt for kundernes pengepung, og samtidig er det et udtryk for, at der er kommet mere normale tilstande på energimarkedet, hvor de enorme prisudsving og høje priser fra energikrisen igen er forsvundet,” fortæller hun.

Radius sænkede priserne i både marts og oktober sidste år, og med denne prisnedsættelse er tarifferne for private og mindre erhverv knap 40 pct. lavere, end da de toppede i starten af 2023.

Cäthe Bay-Smidt uddyber, at tarifnedsættelserne er direkte forbundet med, at netselskabernes udgifterne til det uundgåelige tab af strøm i elnettet er blevet mindre, nu hvor elprisen er faldet betydeligt.

”Vi holder hele tiden øje med udviklingen i markedet, og nu har vi sænket priserne tre gange i træk. Vi håber, at udviklingen fortsætter i den retning, så tariffernes andel af den samlede elregning kan fortsætte med at skrumpe. Med tarifnedsættelsen kommer vi på niveau med før energikrisen,” siger Radius’ funktionschef, Cäthe Bay-Smidt.

Investeringsbehovet er stort

Sidste år investerede Radius 830 mio. kr. i forstærkninger og nyt elnet, og netselskabet forventer, at det beløb vil blive endnu højere de kommende år.

”Når danskerne tager springet og skifter benzin- eller dieselbilen ud med en elbil, eller når de pensionerer olie- eller gasfyret til fordel for en varmepumpe, så skal elnettet kunne sætte strøm til disse grønne løsninger. Det kræver store investeringer og udbygninger af elnettet, men det mener vi sagtens kan gå hånd i hånd med at holde kundernes tariffer nede, da der bliver flere forbrugere med flere kilowatttimer til at dele den samlede regning til elnettet,” lyder det afsluttende fra Cäthe Bay-Smidt.

Om Radius Elnet

Radius driver det elnet, som forsyner 1 million hjem og virksomheder i Københavnsområdet, i Nordsjælland og i dele af Midtsjælland. Vi ejer kablerne i jorden og de elmålere, der opgør kundernes elforbrug, og det er os, der har ansvaret for, at vores kunder har strøm i kontakten hver dag.

Følg pressemeddelelser fra Radius Elnet

Flere pressemeddelelser fra Radius Elnet

Skal det være andesteg eller opladt elbil juleaften?22.12.2021 14:51:35 CET | Pressemeddelelse

Højtid på strøm: Hos de to store sjællandske elnetselskaber, Cerius og Radius, er man klar til årets højdespring i strømforbrug, der traditionelt falder den 24. december klokken 17.00 til 18.00. Men kan elnettet blive ved at følge med højtidens øgede belastning, når antallet af elbiler og varmepumper stiger? Stigningen i forbruget svarer til, at der en almindelig decemberaften ville være lys i ekstra 35,6 millioner lyskæder eller tændt for yderligere 266.000 køkkenovne – en stigning på omkring 28 procent.