Fra blåt til grønt - innovationskraften skal løftes

Der er dansk udstyr på stort set alle oceangående skibe i verden, og maritime løsninger udviklet i Danmark har således stor betydning for at kunne nå i mål med klimamålene. Men for at Danmark også fremtidigt kan sikre sig pladsen i front for den grønne omstilling i den maritime industri, er der brug for medarbejdere med entreprenant tankegang fra alle fagligheder for at sikre fremtidig innovation.

Fonden for Entreprenørskab og Den Danske Maritime Fond indgår partnerskab om maritimt entreprenørskab

Den grønne omstilling af den internationale skibsfart kræver en bred vifte af nye klima- og miljøvenlige alternativer. Det skaber spændende vækstmuligheder for den danske maritime industri, som er blandt de førende i verden og ofte kommer først på verdensmarkedet med nye, grønne teknologier. Opgaven er både stor, spændende og krævende, og den kalder på innovative og entreprenørielle kompetencer og løsninger. Derfor har Fonden for Entreprenørskab startet projektet Maritimt Entreprenørskab med støtte fra Den Danske Maritime Fond.

“Vi har i Danmark et væld af dygtige, innovative og nysgerrige unge mennesker, men desværre kender de færreste af dem til mulighederne inden for det maritime. Med Maritimt Entreprenørskab er vores fornemmeste opgave at forløse det kæmpe potentiale, der ligger i at få flere unge mennesker til at få øjnene op for branchen. Vi vil gerne sikre os, at de møder nogle fantastiske rollemodeller fra den maritime industri, og at den maritime sektor ser, at de unge sidder med den innovationskraft, der skal til for at udvikle industrien. Det skal danne grobund for endnu mere maritimt iværksætteri, der kan bidrage til udviklingen af nye og innovative løsninger,” siger Pernille Berg, Forsknings- og programchef hos Fonden for Entreprenørskab. For Fonden for Entreprenørskab er det også vigtigt at få underviserne til at vende blikket mod det maritime, så det fremad bliver en indlejret del af uddannelsernes bevidsthed.

Den maritime industri omfatter alt fra skibsmaling over satellitter og teknisk udstyr til service på skibene, og den grønne omstilling i sektoren er svær og kompleks. Men lige så store udfordringerne er, lige så store er mulighederne. Det kalder nemlig på medarbejdere med mange forskellige fagligheder og åbner et enormt mulighedsfelt for, hvor der kan fokuseres og hvilke idéer og løsninger, der kan arbejdes med. Vi kan nemlig ikke vente på ”den perfekte løsning”, men tage fat hvor vi kan og arbejde med at forbedre det eksisterende. Heldigvis er der på uddannelserne allerede et voksende fokus på at arbejde tværdisciplinært og -fagligt, og det optager de unge at skabe grønne, bæredygtige og enkle løsninger, der har et humanitært islæt, og som kan skaleres. Blandt etablerede virksomheder er der også stor interesse for vækstlaget og iværksætteri i branchen, fordi alle vinder på, at stærke nye idéer gøres levedygtige. Derfor stiller mange, især større, virksomheder sig til rådighed med sparring og vejledning, hvilket bidrager positivt til den styrkeposition, Danmark har.

Maritimt Entreprenørskab er støttet af Den Danske Maritime Fond og er i tæt samarbejde med Danske Maritime. Projektet løber fra maj 2024 til april 2027.