En teaterhave, en Kabaretfestival, et nedlagt sygehus og 2500 syngende børn

Disse er nogle af Nordisk Teaterlaboratoriums ingredienser i den forestående festuge i Holstebro.

Festugen starter med en spektakulær åbning, som inkluderer parade og forestilling på det lokale fodboldstadion, med deltagelse af både udenlandske artister, lokale foreninger, musikere, sportsudøvere og ikke mindst Holstebros borgmester H.C Østerby.

Men åbningen er kun en af de ca. 100 events som sammenskabes af Nordisk Teaterlaboratorium under dette års festuge.

Det Gamle Sygehus bliver venue for vandreforestillingen, "Er Riget Rigt: Rum Til Fremtiden". Her er talrige foreninger, kunstnere og fagpersoner gået sammen for at skabe en interaktiv forestilling, der blandt andet iscenesætter menneskelig eksistens. Foto: NTL

Haveteater i parcelhuskvarteret.

Nordisk Teaterlaboratorium har I mange år arbejdet med at flytte teatret ud fra teatersalene og lave stedsspecifikke forestillinger og events i samarbejde med lokalsamfundet, bl.a. gennem de traditionsrige ”byttehandler”, hvor professionalisme møder traditioner, amatører og lokale borgere i øjenhøjde og gensidig respekt for den byttehandel som udgør et helt særligt møde i kulturens navn.

Skuespiller Kai Bredholt har i flere år arbejdet med at konstruere et bæredygtigt lokalt forankret teaterrum af halmballer. Det bliver nu i stedet teatrets fantastiske have der danner ramme for et væld af aktiviteter, forestillinger og byttehandler hver dag i Holstebro Festuge, under temaet ”Drømme om Fremtiden”.

”Folk skal møde og opleve at teatret er, og lever, der hvor folk mødes og udveksler viden, traditioner og kunstneriske bidrag – uanset om det er i en black box, i en teaterhave eller hvor fantasien bringer en. Teatret er et rum vi skaber igennem relationer. Det er mødet omkring kunsten, den gensidige respekt for traditionerne og folks deltagelse i kunsten som er i højsædet. Vores teater ligger i et område med parcelhuse og haver, så nu åbner vi teatrets have op for lokalområdet og tilrejsende. ”

- Per Kap, teaterleder, Nordisk Teaterlaboratorium

Lokal forankring med internationalt tilsnit

Traditionen tro samarbejder Nordisk teaterlaboratorium med en lang liste af lokale aktører, for at forløse mange af festugens aktiviteter.

”Vi er et internationalt teaterlaboratorium, men med meget stærke rødder i vores lokalsamfund. Vi får besøg fra både Italien, Grønland, Texas og Rumænien, og disse aktører arbejder side om side med vores egne skuespillere og lokale borgere og kulturaktører”

- Nathalie Jabalé, koordinator, Nordisk teaterlaboratorium

De mange internationale besøgende kan bl.a. opleves i festugens åbning på det lokale stadion, i EU projektet ”Over Broen, Oven vande ved Storebro”, i vandreforestillingen ”Er Riget Rigt” som finder sted på det nedlagte sygehus, og til Kabarett INC’s variety show i den gamle kedelbygning på Sygehusgrunden.

Et nedlagt sygehus og 2500 syngende børn.

Det gamle ”sengetårn” på Holstebros sygehus kommer til at danne rammen om festugens afslutning. Et korværk med 2500 børn som synger og råber deres drømme ud fra balkonerne på det nedlagte sygehus. Om oplevelsen bliver kreativ polyfoni eller kakofoni vides ikke før alle 2500 børn er på plads.

”Vi har samarbejdet tæt med Holstebro Musikskole og kommunens skoler om at forløse denne udfordrende og vanvittige opgave givet af teatrets leder. En ting er det lydværk man som tilskuer kan opleve. En anden ting er den oplevelse som børnene får af at være en del af kunsten og lyden, bl.a. når de mange hundrede børn går op ad det indvendige trappetårn mens de synger. Denne oplevelse er børnenes egen og ikke publikums. Vi har holdt prøver med mindre grupper af børn, men det er først den 17. juni kl.10.00 at vi samler alle trådene for første og eneste gang. ”

- Søs Banke, Instruktør, Nordisk teaterlaboratorium.

Holstebro Festuge finder sted i perioden den 8-17 juni på mange forskellige lokaliteter i byen.

Kristine Cronhammar
PR og Kommunikation
kristine@ntl.dk

Kabarett INC. på Kedlen opfører fra d. 12.-15. juni 2 opsætninger af hhv. "Cupid's Call" og "Babel Babel Babel". På dette billede ses skuespillerne Pablo Lara og Gracia Rios, der spiller i "Cupid's Call". Foto: NTL
Søs Banke, skuespiller, instruktør og kunstnerisk koordinator på Nordisk Teaterlaboratorium står for afslutningkorværket, "Unge Vilde Drømme". Hun har som frontperson sørget for at rekruttere over 2500 børn, som synger ugen ud på Det Gamle Sygehus. Foto: NTL
NTL Haven er Nordisk Teaterlabortoriums udendørsvenue - her opføres blandt andet forestillingen, "FRA LANDSBY TIL KULTURBY", hvor Holstebros nu 750årige historie bliver fortalt og iscenesat. Foto: NTL
Den Blå Dame er festugens maskot, og åbner ugen med sin parade fra Den Røde Plads til Holstebro Stadion. Foto: NTL

Drømme om fremtiden og festlige refleksioner inde fra teatret12.6.2024 09:00:02 CEST | Pressemeddelelse

Af Teaterleder Per Kap Bech Jensen Hvad er Holstebro Festuge, og hvordan adskiller den sig egentlig fra andre festuger? I det hele taget, hvad er en festuge så overhovedet? Er en festuge en lillebitte sten, der slår smut på et blikstille hav, eller er det en bøje, der trods det bitre vejr holder skansen i et oprørt hav? Det er naturligvis det sidste. Holstebro Festuge er et pejlemærke i et fantastisk kulturhav i Holstebro, i Danmark, hvor stærke strømninger, internationale vinde og lokalforankring udgør kernen i en fortælling om viljen til at stå sammen og skabe.