Fugleværnsfonden

Presseinvitation: Kom med til indvielse af naturreservatet Stoubæk Krat

Naturreservatet Stoubæk Krat indvies mandag den 17. juni 2024 kl. 15.30. Pressen inviteres med.

Fugleværnsfondens 25. naturreservat Stoubæk Krat indvies 17. juni 2024. Foto: Jørn Dyhrberg Larsen

I november 2023 købte Fugleværnsfonden 70,8 hektar af Stoubæk Krat ved Aulum for at give fuglene og naturen mere plads. Købet er sket med støtte fra Aage V. Jensens Fonde.

Naturreservatet Stoubæk Krat skal fremover være et hjem for en bred vifte af planter, insekter, fugle og andre artsgrupper. Fugleværnsfonden vil forvalte og beskytte naturen i reservatet, så der kommer flere forskellige yngle- og levesteder til især de arter, der er sårbare, fordi naturen mangler plads.

Naturoplevelser året rundt
”Vores nye naturreservat består af både enge, skov, søer, egekrat, moser, lyng- og enebærhede. Nogle af de fugle, der opleves i reservatets smukke natur, er isfugl, grønspætte, trane og natravn”, siger direktør Thomas Færgeman fra Fugleværnsfonden.

”Stoubæk Krat er et besøg værd for alle naturinteresserede hele året rundt”, tilføjer han.

Program
Fugleværnsfondens nyeste og 25. naturreservat indvies af formand for Miljø-, Infrastruktur- og Naturudvalget i Herning Kommune, John Thomsen, ligesom der vil være tale af Fugleværnsfondens formand, Martin Iversen.

Bagefter inviterer Fugleværnsfonden alle gæster på guidet tur i naturreservatet og efterfølgende let traktement.

Husk påklædning og godt fodtøj til dagens aktuelle vejr.

Tid: Mandag den 17. juni kl. 15.30

Mødested: Den vestlige rasteplads på Rotvigvej, 7490 Aulum

Billeder

Når besøgende lægger vejen forbi naturreservatet Stoubæk Krat, får de naturoplevelser året rundt. Isfuglen er en af de fugle, der kan ses i reservatet. Foto: Allan Gudio Nielsen
Download
Brun pletvinge kan lide åbne skovlysninger i egekrat og er en af de arter, man kan få øje på i naturreservatet Stoubæk Krat. Foto: Allan Gudio Nielsen
Download

Om Fugleværnsfonden

Fugleværnsfonden er en almennyttig, erhvervsdrivende naturfond etableret i 1966. Fugleværnsfonden værner om Danmarks fugle, blandt andet ved at medvirke til at bevare eller skabe vigtige fugleområder, især for truede og sårbare arter, og at foranstalte naturforvaltning fra fondens naturreservater. Fugleværnsfonden ejer og administrerer 25 naturreservater over hele landet.

Følg pressemeddelelser fra Fugleværnsfonden

Flere pressemeddelelser fra Fugleværnsfonden

Ny direktør i Fugleværnsfonden30.9.2022 12:08:31 CEST | Pressemeddelelse

Thomas Færgeman bliver Fugleværnsfondens nye direktør. Han skal stå i spidsen for fondens 23 reservater, ligesom han bliver leder af fondens sekretariat, der holder til i Fuglenes Hus på Vesterbrogade i hovedstaden - og ikke mindst de godt 250 frivillige, som er tilknyttet reservaterne. ’Vi er utroligt glade for, at Thomas skal føre Fugleværnsfondens arbejde videre’, siger Martin Iversen, der er formand for fondens bestyrelse. ’Vi er sikre på, at vi har fundet den rette til at sikre både drift og fremdrift, så fonden fortsat vil være i toppen blandt landets naturforvaltere med særligt fokus på fuglesagen. Vi byder Thomas hjerteligt velkommen og ser frem til et tillidsfuldt og godt samarbejde’, udtaler Martin Iversen. Thomas Færgeman kommer fra stillingen som forstander på Skovskolen under Københavns Universitet (KU) – et job, han har varetaget siden 2017. Han vil også være kendt som den første direktør for Tænketanken CONCITO, ligesom han i en årrække var afdelingsleder/vicedirektør i