Danmarks Lærerforening

DLF: Økonomiaftalen er et godt skridt i den rigtige retning for folkeskolen

KL og regeringen har præsenteret en ny økonomiaftale, der blandt andet løfter servicerammen med 3,4 milliarder næste år. DLF-formand Gordon Ørskov Madsen er glad for, at politikerne anerkender, at den almene folkeskole skal styrkes, og kalder aftalen ”et skridt i den rigtige retning”.

Regeringen og KL præsenterede fredag formiddag en ny økonomiaftale for kommunerne. Aftalen giver et løft på 3,4 milliarder på servicerammen, som blandt andet kommer fra råderummet, der forleden blev opjusteret med 11,5 milliarder. Samtidig etablerer KL og regeringen et samarbejde om udvikling af folkeskolens almenområde, der skal sikre, at flere kan trives og lære i den almene folkeskole.

Danmarks Lærerforenings formand, Gordon Ørskov Madsen, ser økonomiaftalen som et skridt i den rigtige retning for folkeskolen:

”Aftalen er et godt skridt fremad. Folkeskolens økonomi er under massivt pres, og der er hårdt brug for, at vi får sat en stopper for besparelserne her og nu og får skabt luft i budgetterne og overskud på skolerne. Selvom denne aftale langt fra løser alle folkeskolens økonomiske udfordringer, er den et skridt i den rigtige retning,” siger Gordon Ørskov Madsen, formand for DLF.

Ifølge Gordon Ørskov Madsen er det meget vigtigt fortsat at have et stærkt fokus på skolernes økonomi:

”Der skal bygges videre i de kommende år i både finanslovsaftaler og økonomiaftaler. Derudover bliver det vigtigt, at folkeskolen så også faktisk bliver prioriteret i de kommunale budgetter. Det er afgørende, at pengene kommer helt ud på skolerne – blandt andet til at sikre lærernes arbejdsmiljø, så de får overskud til at kunne lykkes med opgaven”, siger Gordon Ørskov Madsen.

DLF-formanden er samtidig særligt glad for, at regeringen og KL med aftalen anerkender, at der er behov for at styrke folkeskolens almenområde. I aftalen formulerer KL og regeringen, at der skal etableres et samarbejde, der skal sikre, at flere elever kan rummes i den almene undervisning, og at det kommer til at kræve både viden, data og kompetencer.

”Jeg er glad for, at regeringen og KL anerkender, at der skal sættes ind for at styrke den almene folkeskole. Hvis vi skal vende den negative spiral, hvor pengene tages fra de almene skoler, når specialområdet vokser, kommer det til at kræve investeringer. Det er en omstilling, der kommer til at tage tid, og som kræver, at skolerne får rammerne og ressourcerne til at kunne lykkes. Det er vigtigt, at det bliver gjort ordentligt, så ingen børn bliver tabt på gulvet,” siger Gordon Ørskov Madsen, formand for DLF.

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening

Fire studenterorganisationer med fælles udspil: Sådan får vi flere dygtige lærere, pædagoger, socialrådgivere og sygeplejersker19.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse

I dag deler Lærerstuderendes Landskreds (LL), Sygeplejerskestuderendes Landssammenslutning (SLS), Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS) og Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende (SDS) deres fælles udspil til styrkelse af uddannelserne til lærere, pædagoger, socialrådgivere og sygeplejersker ud til alle uddannelsesordførere og andre relevante politikere på Christiansborg.