Gigtforeningen

Hendes Majestæt Dronning Margrethe fortsætter som Gigtforeningens protektor

Kongehuset har netop meddelt, at HM Dronning Margrethe har besluttet af fortsætte som Gigtforeningens protektor. ”Det har kæmpe betydning,” siger direktør Mette Bryde Lind.

Foto: Effectphoto Kim Dahl

Det vakte stor glæde, da Gigtforeningen i dag fik beskeden om, at HM Dronning Margrethe ønsker at fortsætte som foreningens protektor.

”Det er ikke nogen hemmelighed, at vi har været spændte, siden Kongehuset i januar meddelte, at de kongelige protektioner var under genovervejelse. Derfor kan jeg slet ikke beskrive, hvor glade vi blev, da vi fik beskeden om, at HM Dronning Margrethe ønsker at fortsætte som Gigtforeningens protektor. Det har uvurderlig betydning,” siger Gigtforeningens direktør, Mette Bryde Lind.

”Hendes Majestæt er ikke kun protektor af navn – hun er det i høj grad også af gavn. Dronningen kaster lys på en folkesygdom, som alt for ofte bliver glemt. 700.000 mennesker i Danmark lever med gigt –Dronningen er selv én af dem. Det har kæmpe betydning, at hun med mod og åbenhed har fortalt om de konsekvenser, sygdommen har for hende personligt – senest i forbindelse med den omfattende rygoperation, Dronningen gennemgik sidste år. Det kunne mange gigtpatienter spejle sig i. Og det er en påmindelse om, at gigt kan ramme alle. End ikke dronninger er forskånet.”

”Dronningen er samtidig med til at sætte fokus på dansk gigtforskning. Hvert år i oktober overrækker Hendes Majestæt den prestigefyldte Dronning Ingrids Forskerpris til en markant profil inden for dansk gigtforskning. Det giver os en fantastisk mulighed for at formidle, at vi i Danmark kan levere gigtforskning, der giver genlyd – også uden for landets grænser. Efter selve overrækkelsen bliver det mere uformelt – der er tid til at tale sammen, og prismodtagerne fortæller hver eneste gang, at Dronningen viser stor indsigt i og ægte interesse for deres forskning.”

”Vi er dybt taknemmelige og meget stolte over, at det gode og meget betydningsfulde samarbejde med Dronningen får lov til at fortsætte,” slutter Mette Bryde Lind.

FAKTABOKS:

• HM Dronning Margrethe efterfulgte i 2001 HM Dronning Ingrid som protektor for Gigtforeningen.
  • Dronningen modtog i 2013 Gigtforeningens medalje for fremragende indsats i kampen mod gigten.
  • Dronningen overrækker hvert år i oktober Dronning Ingrids Forskerpris, som blev indstiftet i 1978 i anledning af Dronning Ingrids 25 år som Gigtforeningens protektor.

Foto: Effectphoto Kim Dahl

Om Gigtforeningen

Gigtforeningen er en dansk patientforening med mere end 80.000 medlemmer og støtter. Patientforeningen blev grundlagt i 1936 og har som vision at sikre et bedre liv for de mere end 700.000 mennesker med sygdomme og smerter i led, ryg og muskler.

Følg pressemeddelelser fra Gigtforeningen

Flere pressemeddelelser fra Gigtforeningen