Danmarks Lærerforening

Danmarks Lærerforening opretter nyt Skoleøkonomisk Forum

Danmarks Lærerforening har taget initiativ til at samle eksperter med viden om folkeskolens økonomi, opgaver og rammer i et nyt Skoleøkonomisk Forum. Formålet er at udvikle varige løsninger på folkeskolens udfordringer.

Formanden for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, har taget initiativ til at oprette et nyt forum for folkeskolens økonomi. Skoleøkonomisk Forum består af en række særligt udvalgte eksperter med viden om og interesse for folkeskolens opgaver, rammer og økonomi.

"Folkeskolen er en af vores vigtigste samfundsbærende institutioner, og det er helt afgørende for Danmark, at vi har en stærk og økonomisk bæredygtig folkeskole. Men disse år står skolerne over for nogle store, strukturelle udfordringer. Disse udfordringer ønsker vi med oprettelsen af Skoleøkonomisk Forum at drøfte med nogle af landets fremmeste eksperter med henblik på at udfordre og inspirere samt udvikle varige løsninger i fællesskab,” siger Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening.

Skoleøkonomisk Forum består af 15 medlemmer med forskellige baggrunde, erfaringer og perspektiver på folkeskolens rammer og økonomi. Gruppen har særligt fokus på folkeskolens økonomiske udfordringer, større behov og vækst i udgifterne til specialområdet og konsekvenserne for normalområdets økonomi.

Medlemskredsen har ved stiftelsen af Skoleøkonomisk Forum erklæret sig enige om at brænde for folkeskolens udvikling og dens bidrag til samfundets sammenhængskraft. Derudover er kredsen forenet i en interesse for kommunernes vilkår for at drive skole, herunder ledelsens og medarbejdernes vilkår og kompetencer og anvendelsen af ressourcer på skolerne.

Blandt medlemmerne i Skoleøkonomisk Forum er økonomiprofessor ved Aarhus Universitet Nina Smith:

”Folkeskolen er en af de vigtigste institutioner i vores samfund. Den er i disse år under et voldsomt pres, både et forventningspres udefra, men også et økonomisk pres. Det er afgørende, at folkeskolen fortsat er den samlende samfundsinstitution, der kan rumme alle elever fra alle samfundslag. Det er ikke nogen selvfølge, at det bliver sådan i fremtiden. Derfor vil jeg gerne deltage i Skoleøkonomisk Forum og bidrage til diskussionen om, hvordan udfordringerne for folkeskolen kan løses”, siger Nina Smith.

Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, er også blandt forummets medlemmer:

“Med Skoleøkonomisk Forum åbnes for en vigtig diskussion af, hvordan de økonomiske styringsmodeller påvirker skolernes ledelsesrum. God økonomistyring er i høj grad et spørgsmål om fordelingen af ressourcer mellem skolerne. Lige behov skal imødekommes lige, og ulige behov skal imødekommes med differentierede bevillinger. Så enkelt er det”, siger Per Nikolaj Bukh.

De 15 medlemmer af Skoleøkonomisk Forum er:

• Andreas Rasch-Christensen, forsknings- og udviklingschef ved VIA University College
  • Anne Vang, rektor på Københavns Professionshøjskole
  • Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen
  • Claus Rosenkrands Olsen, uddannelseschef i Dansk Erhverv
  • Ellen Trane Nørby, fhv. Undervisningsminister
  • Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening
  • Klaus Majgaard, rådgiver i offentlig ledelse og styring
  • Martin Østergaard, stadsdirektør i Aarhus Kommune
  • Mikkel Haarder, underdirektør i Dansk Industri
  • Morten Mandøe, cheføkonom i KL
  • Nina Smith, professor ved institut for Økonomi på Aarhus Universitet
  • Per B. Christensen, formand for Danske Professionshøjskoler
  • Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet.
  • Pia Gjellerup, direktør i Center for offentlig-privat innovation
  • Torben Tranæs, forskningsdirektør hos VIVE

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening

Fire studenterorganisationer med fælles udspil: Sådan får vi flere dygtige lærere, pædagoger, socialrådgivere og sygeplejersker19.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse

I dag deler Lærerstuderendes Landskreds (LL), Sygeplejerskestuderendes Landssammenslutning (SLS), Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS) og Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende (SDS) deres fælles udspil til styrkelse af uddannelserne til lærere, pædagoger, socialrådgivere og sygeplejersker ud til alle uddannelsesordførere og andre relevante politikere på Christiansborg.