Husk at inddrage de dygtige medarbejdere på jobcentrene

Det er positivt, at kommunerne bliver sat fri af rigide proceskrav i fremtidens beskæftigelsesindsats, men med besparelser på 3 mia. kan det ikke undgås at gå udover borgere og virksomheder, mener HK Kommunal.

Ekspertudvalget på beskæftigelsesområdet har netop fremlagt sine længe ventede anbefalinger til fremtidens beskæftigelsesindsats. HK Kommunal ser flere fine takter ved, at man anbefaler mere kvalitet i beskæftigelsesindsatsen. Altså færre, men mere målrettede indsatser. Det er dog alfa og omega, at hverdagens eksperter – de dygtige medarbejdere på jobcentrene – bliver inddraget i processen, når anbefalingerne politisk skal forhandles og implementeres.

- Det glæder mig, at ekspertgruppen med deres anbefalinger kommer med en kæmpe cadeau til de dygtige medarbejdere på jobcentrene. Vi kan se, at både virksomheder og borgere er meget tilfredse med sagsbehandlerne, men at det i vidt omfang er systemet, krav, regler og regulering, der skaber frustrationen. Derfor er det overordnet set positivt, at man nu ønsker at sætte kommunerne mere fri, og at man lægger op til, at sagsbehandleren i højere grad kan skræddersy et forløb, der passer til den enkelte borger, lyder det fra næstformand i HK Kommunal, Kasper Ejlertsen.

Brug pengene på en bedre indsats

Ekspertudvalget fastholder, at der skal spares 3 mia. kr. på jobcentrene, hvilket bekymrer næstformanden.

- Det er jordens dårligste idé, at man fastholder at spare 3 mia. på beskæftigelsesindsatsen, når der er penge i kassen. Besparelser i den størrelse kan ikke undgå at gå ud over borgerne og virksomhederne. I stedet for at rundbarbere systemet, bør man hellere bruge pengene til fordel for unge ledige, forebyggelse og en bedre indsats for de mest udsatte, understreger Kasper Ejlertsen. Han tilføjer, at han fortsætter dialogen med politikerne, og at medarbejderne, der arbejder i jobcentrene, også fremover bør være hovedomdrejningspunktet i fremtidens beskæftigelsesindsats.

Kasper Ejlertsen, næstformand HK Kommunal

Lene LundgaardKommunikationschef