Investeringsstøtte sikrer, at grønne arbejdspladser bliver i Danmark

Fire virksomheder får tilsammen 634 millioner kroner i grøn investeringsstøtte fra staten. Hvis ikke de havde fået tilskud til at investere i ny produktion i Danmark, var de med stor sandsynlighed flyttet til lande, som lokker med tilsvarende støttemodeller. Green Power Denmark anbefaler regeringen at forlænge og udvide ordningen til 2025.

Siemens Gamesa, Niebuhr Gears og H2Giga er blandt de virksomheder, som modtager støtte gennem den grønne investeringsstøtteordning.  De planlægger at udvide produktionen eller etablere ny produktion i Danmark for et samlet beløb på over fire milliarder kroner.

- Uden denne hjælp er der stor risiko for, at virksomhederne ellers vil investere i andre lande i Europa, hvor der er lukrative ordninger med statsstøtte. Det er den rå virkelighed, at kampen om de grønne investeringer og arbejdspladser lige nu også bliver udkæmpet med statsstøtte i ryggen, siger Jan Hylleberg, viceadm. direktør i Green Power Denmark.

Investeringsordningen er målrettet virksomheder, som producerer vindmølleteknologi og elektrolysatorer i Danmark.  Det sidste er teknologi til PtX-industrien, som ventes at vokse kraftigt i de kommende år.

Det er en forudsætning for at få støtte, at virksomhederne kan påvise, at de ville kunne modtage støtte i et andet land.

- Virksomhederne står foran enorme investeringer i de kommende år. Derfor er det meget positivt, at regeringen med ordningen er med til at sikre, at investeringerne og arbejdspladserne bliver placeret i Danmark. Pengene er altså givet rigtigt godt ud, siger Jan Hylleberg.

Green Power Denmark er principielt imod statsstøtte, da det er usundt i en fri og åben konkurrence. Men i den nuværende konkurrencesituation, hvor mange andre lande tilbyder attraktive statsstøttemuligheder, er det nødvendigt at tilbyde støtte til de virksomheder, som skal etablere grøn produktion. Ellers vil investeringerne og arbejdspladserne flytte ud af Danmark, hvilket vil svække vores konkurrenceevne og muligheder for at sikre en uafhængig energiforsyning.

Jan Hylleberg anbefaler, at regeringen forlænger ordningen ind i 2025.

- Der er fortsat en række virksomheder, som står overfor at skulle træffe vigtige investeringsbeslutninger. Regeringen bør hurtigst muligt melde ud, at den er klar til at hjælpe også i 2025, så virksomhederne kan tage højde herfor, når de placerer deres kommende investeringer, og så flest mulig af dem bliver placeret i Danmark, siger han.

Green Power Denmark foreslår, at den grønne investeringsordnings første runde hurtigt bliver evalueret og eventuelt justeret, og at den får tilført 1,5 milliarder kroner i 2025. Så vil ordningen dække den periode, hvor EU’s lempede statsstøtteregler gælder. Efter 2025 bør Danmark arbejde for, at der findes fælles finansieringsløsninger i EU, så man undgår et vedvarede internt statsstøtteræs mellem de europæiske lande.

Green Power Denmark: Permanent forhøjet forskningsfradrag er godt for Danmark20.6.2024 09:54:40 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen vil forhøje fradraget for forskning og udvikling til 120 procent. Fradraget gør det mere attraktivt for virksomhederne at investere i udvikling af nye grønne teknologier, som vi skal leve af i fremtiden. Men det er ærgerligt, at regeringen ikke bruger mere af det velvoksne råderum til et fradrag på 130 procent, som tidligere var den politiske ambition, mener Green Power Denmark.