Regeringen bør præsentere en plan for, hvordan vi anvender CO2

Regeringen har allerede en strategi for at lagre CO2 under Nordsøen. Men der er endnu ingen plan for, hvordan biogen CO2 bliver tilgængelig for produktion af grønne brændstoffer til fly, skibe og dele af den tunge industri.  Den plan bør regeringen komme med snarest, mener Green Power Denmark.

Regeringen og Folketinget har i de senere år haft fokus på at opfylde det nationale 70 procents mål inden 2030. Men det er ikke altid lige heldigt, at politikernes blik er så stift rettet mod et bestemt tal i et bestemt år, mener Green Power Denmark.

-Det ensidige fokus på vores nationale udledninger betyder, at politikerne indtil nu kun har været interesseret i at lagre CO2 i undergrunden. Lagring af CO2, både den fossile og den biogene, vil bidrage til klimareduktioner. Så det er naturligvis et rigtigt godt redskab, forklarer Michael Madsen, chef for Power-to-X i Green Power Denmark.

-Problemet er bare, at vi også skal bruge den biogene CO2 til at producere grønne brændstoffer. Uden den biogene CO2 kommer vi ikke videre med at omstille fly og skibe i en klimavenlig retning, og vi kommer ikke til at udnytte de enorme erhvervsmuligheder, som tegner sig inden for dette felt, siger han.

Green Power Denmark står sammen med 25 virksomheder og organisationer bag rapporten ”Anbefalinger til acceleration af CO2 fangst og anvendelse i Danmark”. Rapporten peger på en række udfordringer og forslag til løsninger.

-Regeringen har samlet afsat 38 milliarder kroner til at lagre CO2. Indsatsen vil føre til en reduktion på knap 3 millioner ton CO2 i 2030. Der er derimod ikke afsat penge af betydning til at anvende CO2. Det skævvrider konkurrencen og gør det vanskeligt for producenter af grønne brændstoffer at få adgang til biogen CO2, siger Michael Madsen.

I Danmark har vi gode muligheder for at producere grønne brændstoffer via Power-to-X. Men det kræver en massiv udbygning af vedvarende energi og at vi anvender den tilgængelige CO2, hvis produktionen skal ske på dansk jord.

-Det er på tide, at vi hæver blikket og kigger på, hvad der skal ske ud over de nationale reduktionsmål efter 2030. Der skal vi for alvor i gang med at omstille de sektorer, der ikke kan elektrificeres direkte for eksempel fly, skibe og dele af industrien, siger Michael Madsen.

EU Kommissionen præsenterede i starten af året en strategi for lagring og anvendelse af CO2. I 2050 skal EU være i stand til at fange 450 millioner ton CO2, hvoraf godt halvdelen skal lagres og den resterende del skal anvendes i grønne brændstoffer.

-Danmark bør blive en hovedaktør i den europæiske industri, som er på vej. Men det kræver, at vi bliver langt bedre til at indfange og anvende CO2. Vi skal fange alt den CO2, som vi udleder fra store punktkilder, og på sigt skal vi også importere CO2 fra nabolande og fange CO2 direkte fra luften, siger Michael Madsen.

Rapporten anbefaler også, at regeringen hjælper produktionen af grønne brændstoffer i gang frem mod 2035. Regeringen bør blandt andet sætte et mål for produktion af grønne brændstoffer i henholdsvis 2030 og 2035. Det er også nødvendigt med økonomisk støtte, som både kan mindske prisforskellen mellem fossile og grønne brændstoffer og minimere projekternes risiko.

Der er allerede krav til luftfartsselskaberne om, at de skal flyve delvist på grønne brændstoffer. Selskaber, der opererer i EU, skal i 2030 anvende 1,2 procent brændstof produceret via Power-to-X. Det stiger til 5 procent i 2035. Den danske regering har sat et mål om en komplet omstilling af indenrigsluftfarten inden 2030.

Green Power Denmark: Permanent forhøjet forskningsfradrag er godt for Danmark20.6.2024 09:54:40 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen vil forhøje fradraget for forskning og udvikling til 120 procent. Fradraget gør det mere attraktivt for virksomhederne at investere i udvikling af nye grønne teknologier, som vi skal leve af i fremtiden. Men det er ærgerligt, at regeringen ikke bruger mere af det velvoksne råderum til et fradrag på 130 procent, som tidligere var den politiske ambition, mener Green Power Denmark.