To ud af tre danskere vil vælge en bil på strøm i morgen, men postnummeret afslører store regionale forskelle
Hele 64 pct. af danskerne vil vælge en el- eller plugin-hybridbil, hvis de skal anskaffe sig en bil i morgen. Det viser Clevers nye Elbilindeks 2024, som undersøger danskernes holdninger til elbiler og opladning. Der er dog betydelige regionale forskelle i danskernes præferencer for deres næste bilkøb.
Danskerne knuselsker elektriske biler som aldrig før. I april rundede vi over 234.000 elbiler på de danske veje, en stigning på 78 pct. sammenlignet med april sidste år.
Den tendens vil fortsætte. For de elektriske biler har for alvor fået deres folkelige gennembrud. Det viser Clevers Elbilindeks 2024, hvor 64 pct. af danskerne svarer, at de vil anskaffe sig en el- eller plugin-hybridbil, hvis de skal købe eller lease en bil i morgen. Undersøgelsen er udført af analyseinstituttet Norstat.
"Fornuften har sikret elbilen en plads i danskernes hjerter og indkørsler. For elbilen er bare det mest fornuftige valg for langt størstedelen af danskerne. Økonomisk set. Praktisk set. Og miljømæssigt. Og da vi er et fornuftigt og pragmatisk folkefærd, som vil have valuta for pengene, rammer elbilen plet hos så mange,” siger Lasse Grosby Hallqvist, der er elbilekspert hos Clever.
Rækkeviddeangst skaber regionale forskelle
Interessen for at vælge en elektrisk bil er dog ikke lige høj i alle landsdele. Mens 73 pct. af nordsjællænderne vil vælge en el- eller plugin-hybridbil i morgen, gælder det kun for 55 pct. blandt vest- og nordjyderne.
Ifølge Lasse Grosby Hallqvist skyldes dette blandt andet bekymringer om rækkeviddeangst, som stadig er en af de største hindringer for at vælge en elbil – specielt i flere jyske regioner.
Således svarer 50 pct. af vestjyderne og 48 pct. af nordjyderne, at den største udfordring ved at vælge en elbil frem for en benzin- eller dieselbil er, at elbilen ikke kører langt nok på en opladning. Tilsvarende tal for københavnerne, sjællænderne og fynboerne er henholdsvis 34 pct., 38 pct. og 38 pct.
Men med en rækkevidde, hvor de fleste elbiler kan 300 km på en opladning, er det ikke længere er en udfordring for langt de fleste bilister, lyder det fra elbileksperten:
”Rækkeviddeangst er groft sagt noget, som folk i benzinbiler har. Selv om man kører 80-100 km om dagen, skal man stadig kun lade sin elbil hver tredje dag. Og har man indkørsel med plads til egen ladeboks, er rækkevidden nærmest ligegyldig. Alligevel er det det, danskerne i vores Elbilindeks ser som den største udfordring ved at vælge en elbil,” siger Lasse Grosby Hallqvist.
To forhold driver forskellen mellem Vest- og Østdanmark
Lasse Grosby Hallqvist forklarer, at der er to forhold, der driver forskellen i interessen for elbiler i Vest- og Østdanmark.
“Det første er kørselsbehov og lademuligheder. Afstandene på Sjælland, og i Københavnsområdet især, er kortere, og der er mange offentlige lademuligheder, som kan dæmpe rækkeviddeangsten. Det gør springet til elbil mere oplagt.”
Det andet er det, Lasse Grosby Hallqvist kalder for ‘naboeffekten’.
“Hvis naboen har en elbil og er glad for den, er du mere tilbøjelig til at vælge elbil selv. Det er en selvforstærkende effekt, fordi det virker nemmere at vælge elbil i hovedstaden, og dermed vil flere naboer blive positivt stemte overfor elbilen. Men eldrevne biler er også det fornuftige valg, selv om man bor i Jylland. Så en større udbredelse af elbilen vil også ske i det jyske, bare ikke i lige så højt tempo endnu,” afslutter Lasse Grosby Hallqvist.
--
Om undersøgelsen
Data til Clevers Elbilindeks 2024 er indsamlet via Norstats panel i februar 2024. Undersøgelsen er gennemført blandt 2.500 danskere i alderen 18-75 år, hvoraf det er sikret, at minimum 300 kører elbil. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.
Anvendt data i presseteksten
Spørgsmål: Hvad ser du som de største udfordringer ved at vælge en elbil frem for en benzin- eller dieselbil?
Elbiler kører ikke langt nok på en opladning:
Total: 40 pct.
Hovedstaden: 34 pct.
Nordsjælland: 42 pct.
Sjælland: 38 pct.
Fyn: 38 pct.
Sydjylland: 41 pct.
Vestjylland: 50 pct.
Østjylland 41 pct.
Nordjylland: 48 pct.
Spørgsmål: Forestil dig, at du skulle købe eller lease en bil i morgen. Hvilken bil ville du vælge?
Total: Elbil (42 pct.) - Plugin-hybridbil (22 pct.)
Hovedstaden: Elbil (43 pct.) - Plugin-hybridbil (25 pct.)
Nordsjælland: Elbil (54 pct.) - Plugin-hybridbil (18 pct.)
Sjælland: Elbil (45 pct.) - Plugin-hybridbil (20 pct.)
Fyn: Elbil (39 pct.) - Plugin-hybridbil (25 pct.)
Sydjylland: Elbil (36 pct.) Plugin-hybridbil (22 pct.)
Vestjylland: Elbil (38 pct.) Plugin-hybridbil (17 pct.)
Østjylland: Elbil (46 pct.) - Plugin-hybridbil (22 pct.)
Nordjylland: Elbil (35 pct.) - Plugin-hybridbil (20 pct.)
Kontakter
Jeppe ChristensenPublic Relations Lead
Tlf:+45 31 68 63 17jec@clever.dkOm Clever
Clever er Danmarks største ladeoperatør med flere end 35.000 ladepunkter fordelt omkring i byen, på landet, på arbejdspladsen, ved supermarkedet og langs motorvejene.
Clever er ejet af de andelsejede energi- og fibernetkoncerner Andel (94,9 procent) og NRGi (5,1 procent).
Følg pressemeddelelser fra Clever
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Clever
Clever har åbnet ny lynladestation i Brande12.6.2024 14:39:27 CEST | Pressemeddelelse
Clever har i dag åbnet sin nye lynladestation på Vestergårdsvej 5 i Brande, hvor 12 elbiler nu har mulighed for at lynlade samtidigt.
Clever udvider partnerskab med DEAS og satser på private og institutionelle ejendomsinvestorer10.6.2024 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Clever udvider partnerskabet med Danmarks største ejendomsadministrator, DEAS, og vil nu udbrede mulighederne for ladeløsninger hos både private og institutionelle investorer. Ambitionen er at hjælpe ejendomsbranchen med at etablere flere end 5.000 lademuligheder inden 2030.
Clever øger bruttofortjeneste med halv milliard og skaber positivt driftsresultat i elbilens gennembrudsår7.5.2024 12:57:58 CEST | Pressemeddelelse
Efter et udfordrende 2022 med energikrise og rekordhøje elpriser er Clever tilbage med snuden i sporet. Dækningsbidraget vokser i 2023 med over en halv milliard, og Clever realiserer – for første gang nogensinde – et 2-cifret positivt driftsresultat (EBITDA), der lander på 90 mio. kr. Danskernes stigende interesse for elbiler får nu Clever til at intensivere milliardinvesteringerne i udvidelsen af Danmarks største ladenetværk.
Historisk aftale trådt i kraft: Nu kan Clever-kunder lade på EWIIs 2.000 ladepunkter22.4.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Clever-kunder har nu mulighed for at lade elbilen ved EWIIs knap 2.000 ladepunkter rundt om i landet - uden merpris.
Clevers største: Nu er giga-lynladestation i Aabenraa åben19.4.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag åbnede Clever sin hidtil største lynladestation, hvor hele 30 elbiler har mulighed for at lynlade samtidigt. Stationen er beliggende på Egevej 8 ved motorvej E45 (Rødekro/Brunde), hvor der frem mod september også vil blive introduceret et helt nyt oplevelseskoncept.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum