NEXT Uddannelse København

Tidligere NEXT-elev skal repræsentere Danmark til WorldSkills

21-årige Andreas Sparre Højsted er netop blevet udtaget til at repræsentere Danmark ved verdensmesterskabet i Skills for unge håndværkere. Han håber, at hans evner og erfaringer kan sikre ham og Danmark sejren.

Andreas Sparre Højsted til DM i Skills, hvor han vandt guld. Nu er Andreas udtaget til WorldSkills i Lyon, Frankrig. NEXT

Det er mindre end en måned siden, at Andreas Sparre Højsted fra Tårnby blev udråbt som Danmarks bedste unge tømrer til DM i Skills. Nu er han blevet udpeget til at deltage på det danske Skillslandshold for at konkurrere i tømrerfaget ved WorldSkills.

Verdensmesterskabet foregår fra den 10.-15. september i Lyon, Frankrig, men allerede nu er Andreas i gang med at forberede sig. Han skal blandt andet deltage i tre weekend-camps med det danske Skillslandshold over sommeren.

“Jeg er både stolt og beæret over tilliden, og jeg tager imod muligheden, fordi det er sjovt og en oplevelse for livet. Det bliver spændende at skulle af sted, og jeg er spændt på de andre deltageres niveau. Der er mange informationer og meget praktisk, jeg skal have styr på i den kommende periode,” fortæller Andreas Sparre Højsted.

Til Skills-konkurrencerne dyster hundredvis af unge håndværkere og elever fra erhvervsuddannelserne mod hinanden i en række fag. Danmark stiller op i 19 forskellige fag til WorldSkills. Andreas er den danske repræsentant i tømrerfaget, hvor han skal dyste om guldet mod andre unge tømrere fra hele verden.

Andreas går ‘all-in’

Andreas tog tømreruddannelsen på NEXT Uddannelse København, hvor han afsluttede sin svendeprøve i september 2023. Han har efterfølgende fået job som tømrersvend hos sin tidligere læreplads Gl. Holte Tømrer ApS.

Det var lidt af et tilfælde, at Andreas endte på tømreruddannelsen. Et familiemedlem foreslog tømrerfaget, og kort efter begyndte han på grundforløbet.

“Jeg blev hurtigt passioneret for faget. På uddannelsens hovedforløb begyndte jeg at gå meget op i de ting, jeg lavede og afleverede, og jeg fik gode karakterer. Det er helt klart også mine styrker; præcision, ‘finish’ og tegneteknik, mens min udfordring nok er hastighed. Det er noget, jeg skal arbejde med op til WorldSkills, for tidspresset er stort under en konkurrence,” fortæller Andreas Sparre Højsted.

Ikke desto mindre går Andreas ‘all-in’ ved WorldSkills til september i håbet om at tage guldmedaljen om halsen og kunne kalde sig verdens bedste unge tømrer.

Worldskills afholdes hvert andet år, og dette mesterskab er nummer 47 i rækken.

Andreas Sparre Højsted til DM i Skills, hvor han vandt guld.
Andreas Sparre Højsted til DM i Skills, hvor han vandt guld.

Om NEXT

NEXT Uddannelse København udbyder over 40 forskellige erhvervsuddannelser, eux, htx, hhx, stx, hf samt 10. klasse og efteruddannelseskurser. NEXT er en af Danmarks største erhvervs- og gymnasieskoler med 13 adresser i hele Storkøbenhavn.

Følg pressemeddelelser fra NEXT Uddannelse København

Flere pressemeddelelser fra NEXT Uddannelse København