Folkets Klimamarch går på gaden den 2. juni for ambitiøs europæisk klimahandling

Folkets Klimamarch marcherer for at vise den folkelige opbakning til den grønne omstilling og en række konkrete tiltag, heriblandt målet om europæisk klimaneutralitet i 2040, 30 pct. beskyttet natur i EU og en storstillet indsats for et grønnere landbrug.

Billede af frontbanneret ved Folkets Klimamarch i København den 6. november 2021. Foto: Ariel Storm. Foto: Foreningen Klimabevægelsen i Danmark v. Ariel Storm / Fri afbenyttelse af pressen.

Søndag den 2. juni 2024 bliver Danmarks største klimademonstration, Folkets Klimamarch, afholdt. Titusindvis af danskere går sammen med folk over hele Europa på gaden i anledning af det kommende europaparlamentsvalg. De politikere vi vælger nu, kommer nemlig til at lægge rammerne for de næste mange års afgørende klimapolitik.

Folkets Klimamarch opfordrer alle vælgere til at sætte et grønt kryds og kræver omgående klimahandling fra de nyvalgte parlamentarikere. Der bliver også afholdt klimamarch i flere danske byer.

- De økologiske kriser er allestedsnærværende, globale problemer, som kræver et stærkt og grønt internationalt samarbejde. Her er EU en afgørende spiller og derfor er europaparlamentsvalget dit livs vigtigste klimavalg, siger arrangør Ernestine Gejl Wolff.

Fundamentet for de næste mange års klima- og naturpolitik bliver lagt i den kommende valgperiode. Samtidig er seks ud af ni planetære grænser overskredet, mens april satte global varmerekord for 11. måned i træk. Derfor er det vigtigere end nogensinde, at vi får et grønt Europa-Parlament.

Folkets Klimamarch marcherer for en række mere konkrete målsætninger, der alle er i tråd med Parisaftalen. Heriblandt er europæisk klimaneutralitet i 2040, 30 pct. beskyttet natur i EU og øget klimabistand til udsatte lande. Dette indebærer blandt andet et grønt landbrug og grønnere transport og infrastruktur samt et øjeblikkeligt stop af alle nye fossile indvindingsplaner.

- Langt de fleste danskere er bekymrede over den eskalerende krise, og de ønsker en ambitiøs omstilling, men ved måske ikke, hvad de skal gøre selv. Klimamarchen er for alle dem. Det er en begivenhed og en bevægelse, hvor alle der ønsker en grøn og retfærdig fremtid møder op for at give politikerne mandat til at træffe de store og nødvendige beslutninger, siger arrangør Frederikke Bruus.

I København starter og slutter marchen på Christiansborg Slotsplads, hvor der vil være taler, musik og slagord. 40.000 mennesker var på gaden til klimamarchen i 2022 og det forventes, at mange dukker op igen i år.

Om Folkets Klimamarch

Folkets Klimamarch er en partipolitisk uafhængig begivenhed, som arrangeres af forskellige grupper af borgere fra hele landet, som ønsker en grøn og retfærdig fremtid. Folkets Klimamarch er en del af den landsdækkende paraplyorganisation Klimabevægelsen i Danmark.

Folkets Klimamarch har, sammen med en række grønne organisationer, rettet henvendelse til EP-kandidaterne, og spurgt hvad de mener om de vigtigste nutidige klima- og miljøspørgsmål.

På hjemmesiden www.klimavalg.nu kan man både tilmelde en Klimamarch i sin by, og se kandidaternes svar til de vigtige klimaspørgsmål.