Studenter på erhvervsuddannelserne fortryder ikke studenterhuen
Studenter på erhvervsuddannelserne oplever, at gymnasiet har været et skridt på vejen mod valg af job og uddannelse, og at tiden i gymnasiet ikke har været spildt. Det er tendensen i en ny undersøgelse blandt unge, der efter studentereksamen vælger at tage en erhvervsuddannelse.
Mere end hver tiende student går videre på en erhvervsuddannelse efter gymnasiet. Det er en stor gruppe, og det er en politisk diskussion, om det er spild af ressourcer og de unges tid, eller om det er et nødvendigt trin for de unge på vejen mod at vælge job og uddannelse.
Nu kaster en ny undersøgelse fra EVA lys over, hvordan de unge selv oplever det. Det er perspektiver, som er særligt interessante i lyset af den reform af ungdomsuddannelsesområdet, der er på vej.
Vi har talt med 21 unge på erhvervsuddannelser, som tidligere har gået i gymnasiet, om, hvorfor de har valgt, som de gjorde. De unge, EVA har interviewet, er alle i gang med en uddannelse til enten kontorassistent, elektriker, SOSU-assistent eller pædagogisk assistent.
Fortryder generelt ikke studenterhuen
Undersøgelsen viser, at de unge selv sjældent fortryder, at de har gået på gymnasiet inden erhvervsuddannelse.
Det er et dominerende perspektiv blandt de unge, at de oplever, at deres tid i gymnasiet har givet dem gode sociale oplevelser og en faglig ballast, som de kan bruge i fremtiden, fx i deres nuværende uddannelse. Nogle af de studenter, der har haft det svært fagligt i gymnasiet, fortæller dog, at de ville være startet direkte på deres erhvervsuddannelse, hvis de kunne tage valget om.
”For de unge er vejen mod erhvervsuddannelserne langstrakt, og hvad man kan kalde erfaringsbaseret. Mens nogle allerede har overvejet en erhvervsuddannelse i grundskolen, er det for andre en beslutning, som bygger på flere års erfaringer fra anden uddannelse og ufaglært arbejde efter gymnasiet,” siger seniorkonsulent Marie Seliger, der står bag undersøgelsen.
De fem vigtigste grunde til erhvervsuddannelse
EVA’s analyse viser, at der overordnet er fem grunde til, at studenterne vælger en erhvervsuddannelse i årene efter gymnasiet:
- Der er en faglig interesse for en branche. Nogle unge begynder på en erhvervsuddannelse, fordi de har en faglig interesse for den branche den uddanner til, eller fordi de oplever, at uddannelsen fokuserer på nogle færdigheder, som de mestrer.
- Vekslen mellem skole og praksis er tiltrækkende. Nogle elever vægter det højt, at erhvervsuddannelsen er tilrettelagt som vekseluddannelse, hvor man har mest tid ude på lærepladsen. Derudover fremhæver de, at der er tale om korte uddannelser, og at der er løn under uddannelse.
- Den konkrete uddannelse åbner døre. Nogle unge vælger eud, fordi deres erhvervsuddannelse giver mulighed for på sigt at avancere, specialisere eller videreuddanne sig i en bestemt branche.
- Bedre løn og arbejdsvilkår trækker. Nogle af de studenter, som i forvejen arbejder ufaglært i en specifik branche, ønsker sig papir på deres kompetencer, så de på længere sigt kan opnå bedre løn og arbejdsvilkår.
- Man kom ikke ind på en videregående uddannelse. Nogle unge, som ikke opnår det nødvendige karaktersnit til en specifik videregående uddannelse, vælger en erhvervsuddannelse som et alternativ.
Ufaglært arbejde er rekrutteringsvej
Undersøgelsens resultater understreger, at studenter får inspiration til at begynde på en erhvervsuddannelsen når de gør sig konkrete erfaringer med arbejdslivet, fx gennem ufaglærte jobs i sabbatåret efter gymnasiet.
”Mange unge skal igennem en lidt længere proces for at blive klar til at vælge en erhvervsuddannelse, hvor de gør sig erfaringer med jobmarkedet, og bliver klogere på, hvad de selv vil, og hvad de trives i. Unge i ufaglærte jobs kan udgøre en vigtig rekrutteringsvej til erhvervsuddannelserne, hvis de vel at mærke får en positiv oplevelse af faget og branchen,” siger Marie Seliger.
”Samtidig kaster undersøgelsen lys over, at de unge har behov for løbende vejledning, både i og efter gymnasiet, hvor der er fokus på at vejlede åbent og bredt til mange forskellige uddannelser – herunder erhvervsuddannelserne. Der er desuden potentiale i at styrke vejledningen af studenter, der arbejder ufaglært efter gymnasiet og derfor ikke møder vejledning, medmindre de selv opsøger den”, siger Marie Seliger.
Fakta: Sådan har vi gjort
Undersøgelsen bygger på interview med 21 studenter, som er i gang med en uddannelse til kontorassistent, elektriker, SOSU-assistent eller pædagogisk assistent. Vi har talt med de unge i efteråret 2023, mens de går på hovedforløbet af deres erhvervsuddannelse. Analysen beskæftiger sig således ikke med de personer, som falder fra deres gymnasiale uddannelse og efterfølgende påbegynder en erhvervsuddannelse
Nøgleord
Kontakter
Anne Breinhold OlsenKommunikationskonsulent
Tlf:29 84 67 11abo@eva.dkVedhæftede filer
Links
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Elever vil have håb og handlemuligheder i klimaundervisningen, ikke kun dommedagsvarsler28.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis klimaundervisningen kun fokuserer på udfordringer og katastrofer, mister mange unge motivationen. Inspirationskataloget ”Klimaundervisning set med de unges øjne” giver eksempler på, hvordan gymnasier og erhvervsskoler kan gøre undervisningen mere meningsfuld og samtidig give eleverne lyst til at handle
Flertal af unge vælger studie, der giver balance i familie- og arbejdsliv26.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af de førsteårsstuderende på videregående uddannelser har valgt deres uddannelse ud fra, at den fører til job med balance mellem fritid og arbejde. Det viser en ny analyse fra EVA.
Flere undervisere kan styrke undervisningen, men er ikke en garanti for kvalitet21.8.2025 11:46:51 CEST | Pressemeddelelse
Når to eller flere underviser sammen, kan det åbne op for mere praktisk, varieret og inkluderende undervisning. Men flere undervisere giver ikke i sig selv øget kvalitet. Det kræver en målrettet organisering og praktisering af samarbejdet.
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum