Tænketanken CONCITO

Tommy Ahlers afløser Connie Hedegaard som formand for CONCITO

Grøn investor og iværksætter Tommy Ahlers overtager formandsposten efter tidligere EU-klimakommissær og klimaminister Connie Hedegaard, der som følge af CONCITOs vedtægter stopper efter to perioder på samlet otte år.

Den grønne tænketank, CONCITO, har fået ny formand. Tommy Ahlers tager over efter Connie Hedegaard, der har haft posten i otte år. Foto: Ulrik Jantzen

Det planlagte formandsskifte sikrer fortsat ambitiøs udvikling af tænketanken som videnspartner i den grønne omstilling. Tommy Ahlers har siddet i CONCITOs bestyrelse i to år, og er som visionær grøn investor drevet af at skabe resultater ved at omsætte ideer og nye teknologier til værktøjer for den grønne omstilling. Samtidig har Tommy Ahlers som tidligere uddannelses-og forskningsminister og klimaordfører for Venstre arbejdet for grønne ambitioner og konkrete løsninger på klimakrisen. Det taler direkte ind i CONCITOs formål om at omsætte viden til klimahandling.

”Jeg glæder mig enormt til at understøtte CONCITOs vigtige arbejde. Behovet for uafhængig viden om den grønne omstilling har aldrig været større, og her løfter CONCITO en stor opgave til gavn for beslutningstagere, myndigheder og alle med interesse for fremtidens klimaneutrale og klimarobuste samfund – både i Danmark, EU og globalt,” siger Tommy Ahlers.

Connie Hedegaard har med sin store viden, erfaring og engagement i klimasagen spillet en afgørende rolle i udviklingen af CONCITO - fra en lille tænketank til i dag at være en professionel organisation med bred ekspertise og stærk drivkraft. Hun bevarer en tilknytning til CONCITO som ekstern rådgiver med særligt fokus på EU’s grønne omstilling og international klimapolitik.

”Klimakrisen er voldsom, men vi kan undgå de værste scenarier, hvis vi handler på den viden, vi har om løsningerne. Derfor er der så stort behov for den løsningsorienterede viden, CONCITO producerer. Jeg er stolt over at have bidraget til CONCITOs udvikling og glæder mig til at fortsætte samarbejdet,” siger Connie Hedegaard.

Nyt menigt medlem af bestyrelsen er Eva Jensen, som har været en aktiv del af dansk og europæisk klimapolitik i mange år, og i dag er afdelingschef for klima, energi og transport i Det Europæiske Miljøagentur. Eva Jensen er derfor en stor kapacitet at få ind i CONCITOs bestyrelse, særligt i forhold til at understøtte CONCITOs stærke fokus på EU’s klimaomstilling og internationale engagement.

CONCITOs bestyrelse består herefter af: Formand Tommy Ahlers, økonom og professor ved Københavns Universitet, Peter Birch Sørensen, CSR-chef i Dagrofa, Signe Frese, dekan ved Københavns Universitets Natur- og Biovidenskabelige fakultet, Katrine Krogh Andersen, underdirektør i PKA, ansvarlig for bæredygtige investeringer, Dewi Dylander samt det nye medlem, Eva Jensen.

Om Tænketanken CONCITO

Danmarks grønne tænketank CONCITO er en uafhængig videnspartner for beslutningstagere på tværs af det danske samfund – politikere, erhvervsliv, den akademiske verden og civilsamfundet.

CONCITOs formål er at omsætte relevant viden til klimahandling og derved accelerere den grønne omstilling både i Danmark og internationalt.

Følg pressemeddelelser fra Tænketanken CONCITO

Flere pressemeddelelser fra Tænketanken CONCITO

Byer skal bruge naturen til at klare hedebølger og oversvømmelser og samtidig øge trivsel og sundhed26.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Store flader af asfalt og beton, hårde facader og mørke tage og kun få grønne åndehuller kendetegner mange af vores byer i dag. Det er hverken godt for klimaet eller den voksende del af befolkningen, der bor i byerne. Men billedet af den moderne, klimarobuste by skal se helt anderledes ud. Tiden er inde til at forme og udvikle vores byer på en ny måde med naturen i centrum. Det lægger CONCITO op til i en ny rapport ’Naturbaserede byer’.

Presset på klima og natur kræver et opgør med at beslutte nye veje og broer i blinde13.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for længe har politikerne på Christiansborg drevet landets milliarddyre trafikpolitik uden dybere viden om, hvordan behov udvikler sig og uden en langsigtet politisk holdning til, hvordan de kan imødekommes. I en tid hvor klima, natur og ressourcer er under hårdt pres anbefaler CONCITO et reelt paradigmeskifte, så planlægningen af Danmarks mobilitet i højere grad sker ud fra klare, politiske målsætninger, så vi undgår unødvendige anlæg af veje, baner og broer.