TV 2 opnår tilfredsstillende resultat i første kvartal 2024 trods fortsat fald i den traditionelle reklameomsætning

TV 2s omsætning i første kvartal stiger samlet med fem procent. Abonnementsomsætningen vokser med 10 procent, mens reklameomsætningen falder med fire procent. Der er fortsat vækst i streamingforbruget på TV 2 Play, der fastholder sin position som danskernes foretrukne streamingtjeneste.

Foto: TV 2

TV 2s omsætning i første kvartal er 973 mio.kr. og er steget med 46 mio.kr., svarende til en stigning på 4,9 procent. Abonnementsomsætningen er vokset med 10,2 procent og reklameomsætningen er faldet med 3,9 procent. Faldet sker i den traditionelle reklameomsætning, mens der fortsat er vækst i den digitale reklameomsætning. Omkostningerne udgør 899 mio.kr. og er øget med 29 mio.kr. svarende til 3,4 procent i forhold til 2023. TV 2s resultat før finansielle poster (EBIT før særlige poster) er 74 mio.kr. mod 58 mio.kr. i 2023.

- På indholdssiden havde TV 2 et stærkt kvartal, hvor danskerne blandt andet tog rigtig godt imod vores nyheds- og sportsindhold. Tronskiftet og håndboldherrernes EM-deltagelse trak mange seere, og det samme gjorde vores danske fiktions- og underholdningstilbud med ’Badehotellet’ og ’X Factor’ i front. TV 2 Play er fortsat danskernes foretrukne streamingtjeneste, og det er helt afgørende for os, at vi bliver ved med at være relevante for danskerne og fastholde de abonnenter, der særligt kommer til i forbindelse med de store sportsevents, siger TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen, og fortsætter:

- Vi mærker de strukturelle udfordringer i markedet, og derfor ser vi også en nedgang i den traditionelle reklameforretning. De skridt, vi allerede har taget som en del af vores digitale transformation, betyder, at vi har vækst i abonnementsomsætningen og den digitale reklameomsætning. Det gør det muligt for os at levere på begge bundlinjer – både økonomi og public service. Det betyder, at vi fortsat kan investere i den teknologi og det indhold, der skal sikre et stærkt og relevant TV 2 på den lange bane.

Vækst i streamingforbrug
Det gennemsnitlige daglige forbrug pr. dansker på TV 2 Play i 1. kvartal er steget med 24 procent til 16 minutter. Det svarer til 19 procent af forbruget i det danske streamingmarked, en fremgang på to procentpoint i forhold til samme periode i 2023. Det samlede streamingforbrug stiger med 10 procent til 85 minutter.

TV 2-familiens seerandel blandt alle danskere er 54,3 procent i 1. kvartal, hvilket er en fremgang på 2,3 procentpoint i forhold til samme periode i 2023. Den samlede tv-sening falder med 6 procent, mens den daglige tv-sening for TV 2-familien er 69 minutter og er faldet med 3 procent i forhold til 2023.

Der er vækst i antallet af TV 2 Play-abonnenter i 1. kvartal 2024 i forhold til 1. kvartal 2023, mens antallet af husstande med en tv-pakke fortsat er faldende.

Forventningen til årets resultat før finansielle poster (EBIT) for 2024 fastholdes på 275-300 mio.kr.

Læs TV 2s kvartalsrapport for 1. kvartal 2024 her.

TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.