TV 2 Dokumentar går undercover i prostitutionsmiljøet

En ny TV 2-dokumentar sætter fokus på danske bagmænd, der udlejer deres udtjente huse og lejligheder til prostitution.

TV 2 afdækker bordeldrift flere steder i landet i dokumentaren 'Bordellernes bagmænd'. (Foto: Kompagniet/TV 2) Stills tilhører TV 2 og må kun anvendes i forbindelse med redaktionel omtale af TV 2 og TV 2s programmer.

En skjult og ulovlig sexindustri lever i bedste velgående i Danmark. Den finder sted i en underverden af ulovlige bordeller, hvor skruppelløse danske bagmænd groft udnytter udenlandske kvinder og tjener styrtende med penge på, at kvinderne sælger sex.

Det afdækker i en ny TV 2-dokumentar, 'Bordellernes bagmænd', i to episoder. Den ulovlige bordeldrift foregår under elendige forhold i lejligheder, på villaveje og i faldefærdige huse langt ude på landet.

- Det her er som at standse vand ned ad et bjerg, fordi indtjeningen er så enorm. Altså, der er internationale organisationer og kloge hoveder, som siger, at det her er helt på højde med narko- og våbenhandel. Så pengenes magt gør, at det er næsten umuligt at komme til livs, siger Tom Nørskov, specialkonsulent i Central Efterforskning, Midt- og Vestjyllands Politi.

De danske bagmænd

I sexindustrien er der en lang kæde af bagmænd, der tjener penge på, at kvinder sælger sex. De bagmænd, der organiserer rejsen hertil. Dem, der driver bordellerne i Danmark. Og så de danske bagmænd, som TV 2 Dokumentar sætter fokus på. Nemlig dem, der lejer gamle huse og lejligheder ud til prostitution og tjener styrtende med penge på det.

Det kaldes medvirken til rufferi - og det er ulovligt. Man må ifølge loven nemlig ikke tjene penge på, at andre sælger sex.

For at komme helt tæt på udlejerne og for at undersøge, hvordan det ulovlige sexmarked fungerer, går TV 2 Dokumentar undercover med skjult kamera i prostitutionsmiljøet. Med udgangspunkt i hundredvis af sexannoncer på nettet kommer journalisterne på sporet af flere danske bagmænd.

Bagmændene fortæller, at de tjener 30.000-50.000 kroner om måneden på udenlandske kvinder, der sælger sex og betaler husleje til dem. De fortæller også, hvordan de instruerer kvinderne i, hvad de skal sige, når politiet kontrollerer bordellerne. På den måde kan bagmændene undgå at blive stillet til ansvar.

Kradser kun i overfladen

- Indtjeningen er meget høj - enormt høj - for dem, der er bagved. Det er svært afdække dem. Og når vi så afdækker dem, er der minimal straf. Og det er jo ærgerligt. Vi ønsker jo at ramme dem, der står bagved og ikke pigerne, siger Tom Nørskov, som indrømmer, at bagmændene generelt har alt for let spil:

- Vi kradser jo kun i overfladen, siger han.

TV 2 Dokumentars afdækning løber over flere måneder og viser, hvad der ligner en organiseret og systematiseret sexindustri med mange bagmænd, der tjener store penge, og mange kvinder, der bliver groft udnyttet.

- Der er ingen tvivl om, at hvis politiet ville have det her som et indsatsområde, så er der tusindvis af sager derude. Så er det bare at gå i gang og tage det fra en ende af, siger Trine Baumbach, professor i strafferet på Københavns Universitet.

Det vides ikke med sikkerhed, hvor stort prostitutionsmarkedet er i Danmark. Den seneste opgørelse er fra 2020, hvor det nationale forskningscenter VIVE anslår, at 4.500 personer sælger sex i Danmark. På en enkelt dag finder TV 2 Dokumentar 1.859 annoncer fra personer, der tilbyder sex.

Se 'Bordellernes bagmænd' på TV 2 og TV 2 Play onsdag 24. april og onsdag 1. maj.