Gylle.dk

Hvor skal man flytte hen for at undgå sprøjtegifte

Guide til de bedste og de værste kommuner at bo i når det gælder forureningen med sprøjtegifte fra landbrug, skovbrug og gartnerier

Her får du de reneste og de mest sprøjtede kommuner, baseret på de lovpligtige indberetninger til Miljøstyrelsen.

Efterhånden er det en velkendt kendsgerning, at der er rester af sprøjtegifte overalt i miljøet, i drikkevandet, i jorden og i luften, hvor du end befinder dig. Medmindre du spiser og drikker strikt økologisk, så tisser du også rester af sprøjtegifte hver eneste morgen. Kendt er det også, at barnløshed, brystkræft og Parkinsons Sygdom er knyttet til sprøjtegiftene.

Så hvad skal man vælge, hvis familien og en selv ønsker en opvækst fri for denne dræbende kemiske forurening i verdens hårdest dyrkede land? Helt nemt er det ikke og valgene er få, men her kommer dine muligheder.

Baseret på en aktindsigt i de lovpligtige indberetninger af forbruget af sprøjtegifte til Miljøstyrelsen kan vi offentliggøre de 98 danske kommuners score på listen over giftbrugere.

Her skal du bo

Hvis du vil leve i fred for sprøjtegifte, så er Fanø Kommune nr. 1 uden for hovedstadsområdet. Vadehavsøen ud for Esbjerg har seks registrerede landmænd, men ingen af dem anvender lovpligtige sprøjtegifte, så hele den 56 km2 store ø og dens 3400 indbyggere er sprøjtefrie.

Brøndby, Glostrup, Herlev, Albertslund, Hvidovre og Vallensbæk er også kommuner med nul sprøjtegifte, men det skyldes fravær af landbrug.

Her skal du ikke bo

Værst står det til i Lolland, Langeland og Samsø Kommuner. Helt op til 96-97 pct. af samtlige agrovirksomheder i disse kommuner bruger løs af sprøjtegiftene. PÅ Lolland sprøjter 260 ud af 270 virksomheder med gennemsnitligt 20 forskellige sprøjtegifte. På Langeland sprøjter 97 ud af 100 virksomheder, og de bruger i gennemsnit 20 forskellige gifte hver, og på Samsø er det 51 ud 53 virksomheder, der sprøjter med gennemsnitligt 22 kemiske midler.

Det viser udtræk af de lovpligtige indberetninger for perioden 2022-23 til Miljøstyrelsen. Du kan se hele listen over samtlige kommuner i den vedhæftede oversigt "Kommunescore 2022-23."

Samsø er ikke grøn

Samsø Kommune indtager en særstilling, fordi Kattegatøen langt fra er så grøn og økologisk, som turistbrochurerne ofte giver det indtryk af.

Øens dominerende agrovirksomhed, Brdr. Kjeldahl A/S, indtog i 2021 førstepladsen på den nationale rangliste over brugere af flest forskellige kemiske sprøjtemidler. Denne virksomhed, der er hovedleverandør af kartofler og grøntsager til Dansk Supermarkeds Netto-butikker, anvender op til 67 forskellige sprøjtegifte. Blandt giftene findes man bl.a. Reglone, der er et særdeles omdiskuteret kemisk middel, fordi det forbindes med risikoen for at udvikle Parkinsons Sygdom.

Tjek selv

Vi har bedt borgmestrene i de 5 mest belastede kommuner om at forklare, hvad der gøres for at beskytte borgerne mod de mange sprøjtegifte, men ved reaktionens afslutning havde ingen af dem svaret.

Vil du selv prøve at kontakte dem, så får du adresserne her:

Lolland Kommune

Borgmester Holger Schou Rasmussen (A)

E-mail: borgmester@lolland.dk

Langeland Kommune

Borgmester Tonni Hansen

tonhan@langelandkommune.dk

Samsø Kommune

Borgmester Marcel Meijer

aumme@samsoe.dk

Guldborgsund Kommune

Borgmester Simon Hansen

siha@guldborgsund.dk

Kerteminde Kommune

Borgmester Kasper Ejsing Olesen

pol-keo@kerteminde.dk

De 10 reneste og de 10 mest sprøjtede kommuner.
Halvdelen af Danmarks areal sprøjtes mindst en gang årligt, og det er kun ganske få kommuner, der ikke rammes direkte. Foto: Piqsels

Om Gylle.dk

Foreningen GYLLE.DK er en nonprofit, uafhængig sammenslutning, der udgiver et journalistisk nyhedsmedie med kritisk journalistik om natur, klima og landbrug. Mediet bringer nyheder, baggrundsartikler og analyser, der tilbyder engagerede borgere, beslutningstagere, lobbyister og andre indsigt med et præcist fokus på emner og årsagssammenhænge, der sjældent eller aldrig publiceres af traditionelle medier.

Publiceringen følger den amerikanske metode: "Tell the Facts, Name the Names".

Da agroproduktion beslaglægger 63 procent af det yndige land, undgås det næppe, at der af og til vil optræde indlæg, som beskæftiger sig med den omdiskuterede industri og dens stadig færre udøvere. Sådan er det bare!

GYLLE.dk anbefaler, at du abonnerer på bloggens RSS-feed, så du løbende orienteres om nye indlæg.

Velkommen til en verden af viden om alt det, der betyder noget for livet omkring os!

Følg pressemeddelelser fra Gylle.dk

Flere pressemeddelelser fra Gylle.dk

EU-kontrollen med sprøjtegifte blev ført bag lyset af kemiproducenterne2.5.2024 05:55:00 CEST | Nyhed

I mere end 20 år har kemiproducenter som tyske Bayer, svejtsiske Syngenta og japanske Ishihara Sangyo Kaisha m.fl. hemmeligholdt laboratorieundersøgelser af sprøjtegifte, som kunne mistænkes for at give hjerneskader. Flere af disse sprøjtegifte har været brugt og bruges stadig af danske landmænd. Blandt stofferne er svampegiften fluazinam, der indgår i sprøjtegifte som bl.a. Vendetta og Zignal 500 SC, der produceres af FMC (Cheminova) i Harboøre