DIN Forsyning

Nu skal Gredstedbro bestemme, om byen skal have lokalvarme

Et lokalt varmeværk i Gredstedbro – det kan blive en realitet om ganske få år. Nu er det op til de potentielle kunder i området.

I februar måned fik DIN Forsyning Lokalvarme tilsagn om tilskud fra fjernvarmepuljen til projektet i Gredstedbro. Et tilskud som betyder, at selskabet nu kan tage skridtet videre i den proces, der kan munde ud i etablering af en lokal varmeløsning i byen.

Eric Lauridsen, som er afdelingsleder i Projekt Vand & Varme i DIN Forsyning, fortæller:

”Der har været en del usikkerhed om fjernvarmepuljen, fordi der jo var langt flere ansøgte projekter, end der var midler til. Samtidig var tilskuddet fra fjernvarmepuljen en forudsætning for, at vi kunne arbejde videre med projektet. Derfor er det her en vigtig milepæl, og vi kan kun være glade for, at det lykkedes.”

Om projektet ender med at blive en realitet afhænger nu alene af, at der er et tilstrækkeligt antal boligejere, erhverv og institutioner i Gredstedbro, som ønsker at blive tilsluttet:

”Hvis Gredstedbro skal have sin egen lokale varmeløsning, kræver det et relativt stort antal tilmeldte – vi skal op på 70 % af dem, man kan betragte som potentielle kunder i området. Vi kommer kun i mål, hvis folk i området fortsat bakker op om projektet og er klar til at underskrive en bindende tilslutningsaftale. Heldigvis har vi en meget dedikeret arbejdsgruppe, som tidligere har lagt sig i selen for at sikre den nødvendige opbakning – og det får vi brug for, at de gør igen. Vi kan ikke gøre det uden dem”, siger Eric Lauridsen.

Hos den lokale arbejdsgruppe, som har arbejdet på projektet siden 2022, er der fortsat masser af gåpåmod at spore:

”Det er en rigtig god nyhed, at projektet i Gredstedbro har fået tilskud fra fjernvarmepuljen. Selvom vi efterhånden har arbejdet på det længe, har jeg en klar fornemmelse af, at opbakningen i vores område fortsat er rigtig god. Og i arbejdsgruppen er vi klar til at tage arbejdshandskerne på endnu engang – vi vil gøre vores for at sikre, at Gredstedbro får en fælles, fremtidssikret varmeløsning”, siger Malene Alstrup, som er tovholder for den lokale arbejdsgruppe.

Planen er nu, at private boligejere og erhverv i Gredstedbro kan underskrive en bindende tilslutningsaftale fra d. 7. maj, hvor der afholdes et informationsmøde i byen, og frem til d. 30. juni, som er deadline.

”Når vi den nødvendige opbakning, forventer vi at kunne sætte gang i gravearbejdet i 2025 og have de sidste kunder koblet på varmen i 2027. Men nu er det op til dem, der bor i byen – uden dem er der intet projekt”, afslutter Eric Lauridsen.

FAKTA om lokalvarmeprojekterne

• Med baggrund i Esbjerg og Varde kommuners varmeplaner skal DIN Forsyning Lokalvarme bistå områder udenfor det eksisterende fjernvarmenet med at etablere kollektive varmeløsninger.
  • Lokalvarmeprojekterne skal udfase fossile brændsler og dermed bidrage til den grønne omstilling.
  • DIN Forsyning Lokalvarme har siden 2022 været i gang med at undersøge mulighederne for at etablere lokale varmeløsninger i Horne, Gredstedbro, Store Darum og Farup. Undersøgelserne i Farup blev for nylig lukket ned, da økonomien i projektet ikke hang sammen.
  • På trods af den nyligt indgåede aftale i Folketinget om at fylde fjernvarmepuljen op, har DIN Forsyning endnu ikke fået det afgørende, officielle svar på ansøgningerne for projekterne i Horne og Store Darum.

Om DIN Forsyning

DIN Forsyning er et af Danmarks største multiforsyningsselskaber. Forsyningsselskabet leverer  varme og rent vand og håndterer spildevand for tusindvis af kunder i Esbjerg og Varde kommuner. I Varde Kommune står DIN Forsyning for affald og genbrug.

Følg pressemeddelelser fra DIN Forsyning

Flere pressemeddelelser fra DIN Forsyning