Deltag i Danmarksmesterskaberne i entreprenørskabsprogrammet Next Level

Koldinghus vil syde og boble af unges innovative løsninger på udfordringen om, hvad er det gode meningsfulde liv.

Finale i Next Level 2023

Rekordmange elever deltager i Next Level i år - DM afgøres på Koldinghus

Med 25 hold fra hele Danmark, Færøerne og Grønland vil Koldinghus i Kolding syde, når 25 hold fra 7.-10 klasse den torsdag 25. april vil præsentere deres nye innovative løsninger foran frivillige dommere fra det danske erhvervsliv.

De er alle en del af finalefeltet i Danmarksmesterskaberne for folkeskoler, efterskoler, privatskoler og friskoler og har gennemgået et undervisningsforløb i Next Level Programme, som Fonden for Entreprenørskab står bag. Undervisningsforløbet kulminerer med finalen den 25. april i Kolding. Og det giver mening at Danmarksmesterskabet holdes på Koldinghus, der netop er kendt for den innovative restaurering af slotsruinen.

Med temaer, der alle bidrager med nye løsninger på det gode meningsfulde liv, demonstrerer elever den innovationskraft, der er blandt de unge. Herudover viser bredden i idérigdommen blandt de fremsendte løsningsforslag, at perfekthedskulturen ikke er ambitionen hos de unge. Beskyttertrang for biodiversiteten, ambition om fællesskab og omsorg på tværs af generationer vidner om unges mod og bud på, hvad livet rummer, og det er alt andet end en fokus på perfekthed.

Rigsfællesskabet deltager

Elever fra hele Danmark, Færøerne og i Grønland har gennem vinteren arbejdet med gode idéer og virksomhedsopstart, som en del af undervisningsforløbet Next Level Programme. I Next Level Programme giver elever mulighed for at sætte deres faglighed i spil på nye måder. De oplever, hvordan de kan noget, de måske ikke troede, de kunne. De bliver udfordret til at tænke nyt, i at samarbejde og i at finde sammen i fællesskaber på tværs af kompetencer og personligheder. Forløbet træner de unge i at tænke innovativt og dyrke de kompetencer, som Danmark har brug for i fremtiden.

I alt har ca. 4500 elever været med i konkurrencen.

Som kommende medarbejder, iværksætter eller leder er evnen til at tænke nyt og forandre i høj kurs, hvis vi skal løse fremtidens udfordringer. Det er præcis de kompetencer, som eleverne træner i et undervisningsforløb som Next Level Programme. ”Det er en stor glæde og motivation, at se så mange unge mennesker kaste sig ud på det dybe vand, og nu står og præsenterer så fremragende bud på det gode liv. Det kan vi alle lære noget af.” siger Henrik Thise, ansvarlig for Next Level Programme hos Fonden for Entreprenørskab.

Finalisterne kommer fra

Region Midtjylland:

• Staby Efterskole (Holstebro Kommune)
  • Nøvlingskov Efterskole (Herning Kommune)

Region Syddanmark:

• Vesterdal Efterskole (Middelfart)
  • Skt Hans Skole (Odense)
  • Nordborg Science Efterskole (Nordborg)

Region Hovedstaden:

• New Nordic Youth
  • Skorpe Skolen

Færøerne:

1 hold

Grønland:

1 Hold

Presse er meget velkommen til Danmarksmesterskabet. Akkreditering sker til kommunikations- og pressechef, Sigurd Schou Madsen på sigurd@ffefonden.dk

Om Next Level

Entreprenørskabsprogrammet Next Level er for elever i 7. til 10. klasse. Programmet vil udvikle grundskoleelevernes entreprenante kompetencer, og de vil lære at kombinere deres faglige viden med virkelighedsnær praksis ved at møde det danske erhvervsliv, andre iværksættere og stå overfor dommere og potentielle investorer. Målet med Next Level er at udvikle eleverne til at være fremtidens værdiskabere.

Entreprenørskab skal være for alle, for det giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser.

Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Helt konkret arbejder Fonden for at sikre, at alle elever og studerende færdiggør skole og uddannelse med evner til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi som både talentfulde iværksættere og værdifulde medarbejdere til gavn for Danmark. Vi kalder det entreprenant dannelse.

Fonden for Entreprenørskab er desuden det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.