Øresundsbron

Hurtigere hjælp og nemmere overfart på Øresundsbron

Med ny teknologi til remote kundebetjening kan Øresundsbrons medarbejdere hjælpe flere kunder på kortere tid gennem betalingsanlægget, så trafikken flyder endnu bedre.

Alle 20 baner i Øresundsbrons betalingsanlæg er blevet udstyret med teknologi, der gør det muligt at hjælpe kunderne remote. Tomaz Lundstedt/Øresundsbron

Ved hjælp af skærme, kameraer og mikrofoner i betalingsanlæggets 20 baner kan Øresundsbrons kundeassistenter nu hjælpe kunderne remote via en skærm i stedet for at være fysisk til stede i banerne.

- Normalt kører kunderne bare forbi betalingsanlægget uden at have brug for hjælp. Men når der er brug for hjælp, kan vi nu forkorte ventetiden betydeligt og proaktivt hjælpe kunderne, før de beder om det, siger Håkan Kiendl, afdelingschef på Øresundsbron.

Når et køretøj nærmer sig betalingsanlægget, har kundeassistenterne nu endnu bedre mulighed for at  give kunderne en god og hurtig service.

- Hvis vi f.eks. via kameraet ser en kunde kigge på displayet efter en kvittering, kan vi nu være et skridt foran og udskrive kvitteringen, før kunden overhovedet har bedt om den, siger Håkan Kiendl.

Teknologien er blevet udviklet og trimmet siden sidste sommer, og i påskeweekenden - som er en af de mere intense trafikperioder uden for sommerens højsæson - var remote kundebetjening i fuld drift.

- Sammenlignet med tidligere påskeferier kunne vi tydeligt mærke, at gennemkørselsstiderne var meget kortere i år, hvilket i høj grad skyldes, at trafikken flød meget bedre med fjernbetjent kundebetjening, siger Håkan Kiendl.

Nogle ting, som f.eks. kontantbetalinger, kræver manuel håndtering. Derfor er der stadig personale, som også arbejder fysisk i betalingsanlægget, men størstedelen af kundebetjeningen håndteres remote.

- Med det samme antal medarbejdere kan vi håndtere flere kunder på samme tid, fordi kundeassistenterne ikke behøver at løbe mellem banerne. Vi forventer, at det vil have en meget positiv effekt på passagererne i sommertrafikken, siger Håkan Kiendl.

Håkan Kiendl, afdelingschef på Øresundsbron. Tomaz Lundstedt/Øresundsbron

Om Øresundsbron

Øresundsbron bygger broer mellem mennesker, muligheder og oplevelser i hele Øresundsregionen. Øresundsbro Konsortiets opgave er at eje og drive Øresundsbron - en bro, en tunnel og den kunstige ø, Peberholm. En 16 kilometer lang fast forbindelse mellem Danmark og Sverige.

Følg pressemeddelelser fra Øresundsbron

Flere pressemeddelelser fra Øresundsbron

Selskabsmeddelelse: Information om statsstøttesagen5.3.2024 10:27:00 CET | Pressemeddelelse

I relation til meddelelsen den 13. februar 2024. EU-kommissionen har den 5. marts offentliggjort statsstøtteafgørelsen om Øresundsbro Konsortiet på deres hjemmeside. SA.52162 - State aid in favour of the Oresund Bridge Consortium (europa.eu) Afgørelsen henviser til en tilkendegivelse fra den danske og svenske stat til at sikre, at Øresundsbro Konsortiet finansierer ny gæld og refinansierer eksisterende gæld på markedsvilkår. Denne praksis har været fulgt siden EU-Rettens dom i 2018. De danske myndigheder er for indeværende i gang med at opgøre beløbet der skal tilbagesøges for de skattemæssige foranstaltninger. Det forventes ikke at have nogen materiel påvirkning af Konsortiets økonomi. Venligst kontakt Øresundsbro Konsortiets ejere for yderligere informationer: Transportministeriets pressekontakt Finansdepartementet, pressekontakt hos ministeren for finansielle markeder