Øresundsbron

Stigende pendling over Øresundsbron

Pendlingen over Øresundsbron steg markant i årets første kvartal. Med et gennemsnit på 5.276 passager pr. dag steg pendlertrafikken 6,4 % i forhold til samme periode i 2023.

Øresundsbro Konsortiets resultat blev 298 mio. DKK før værdiregulering, hvilket er 8 mio. DKK mere end i første kvartal sidste år.

Vejtrafikken over Øresundsbron steg med 4,8 procent i årets første kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.

– Pendlingen over Øresundsbron fik et markant opsving i årets første kvartal. Fire ud af ti pendlerrejser foretages med vores nye periodekort, som giver ubegrænsede rejser til en fast månedspris, siger Linus Eriksson, administrerende direktør i Øresundsbron.

Der var i gennemsnit 16.913 passager pr. dag i årets første tre måneder, hvilket er en stigning på 4,8 % i forhold til sidste år.

Fritidstrafikken med ØresundGO-rabataftalen steg med 11,9 % i årets første kvartal i forhold til samme periode sidste år. Stigningen kan dog delvist skyldes en kalendereffekt, fordi påsken lå i andet kvartal sidste år.

– Den danske fritidstrafik fortsætter med at stige fra sidste års rekordniveau, og det forstærker billedet af en stor dansk interesse for ferie og shopping i nærområdet. Kombineret med at den svenske fritidstrafik nu er på vej op igen, er det en stærk start på årets fritidstrafik, siger Linus Eriksson.

Påsken faldt tidligere end i 2023, og det havde en negativ kalendereffekt på lastbiltrafikken. Godstrafikken fortsatte det fald, der begyndte i andet kvartal sidste år, efter at have haft en meget stærk trafikvækst siden pandemien. Lastbiltrafikken faldt med 6 % i første kvartal i forhold til samme periode i 2023.

Vejindtægterne steg med 16 mio. DKK til 335 mio. DKK i årets første tre måneder i forhold til samme periode sidste år. Driftsomkostningerne steg fra 60 til 63 mio. DKK, mens renteudgifterne steg med 3 mio. DKK til 49 mio. DKK.

– Vi forventer, at Øresundsbro Konsortiets resultat for hele året før værdiregulering vil ligge mellem 1.400 og 1.500 mio. DKK, hvilket er på niveau med sidste års resultat, siger Linus Eriksson.

Udvikling af vejtrafikken i januar-marts 2024

19

Totalt

776

Udviklingen i den gennemsnitlige trafik pr. dag i 2024. Togtrafikkens udvikling præsenteres i Øresundsindex/Trafikstatistik.
*  Personbiler inkluderer personbiler med påhængsvogn og motorcykler.
** Godstrafik inkluderer alle godstransporter fra 6 meter.

Hovedposter i perioden (millioner DKK)

Jan-mar

Periodens resultat

422

225

* Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvor finansielle aktiver og passiver værdiansættes til deres markedsværdi med løbende bogføring af værdireguleringen i resultatopgørelsen under finansielle poster. Markedsværdireguleringen påvirker imidlertid ikke virksomhedens tilbagebetalingsevne.

Om Øresundsbron

Øresundsbron bygger broer mellem mennesker, muligheder og oplevelser i hele Øresundsregionen. Øresundsbro Konsortiets opgave er at eje og drive Øresundsbron - en bro, en tunnel og den kunstige ø, Peberholm. En 16 kilometer lang fast forbindelse mellem Danmark og Sverige.

Følg pressemeddelelser fra Øresundsbron

Flere pressemeddelelser fra Øresundsbron