Øresundsbron

Fortsat stigning i grønne køretøjer over Øresundsbron

Del

Andelen af grønne passager over Øresundsbron er steget med 60 procent på bare et år.

Mere end hvert tiende køretøj over broen kørte på el eller brint i årets første kvartal.

Andelen af køretøjer drevet af el eller brint stiger på Øresundsbron. Kunder har mulighed for at lade deres køretøjer ved betalingsanlægget.
Andelen af køretøjer drevet af el eller brint stiger på Øresundsbron. Kunder har mulighed for at lade deres køretøjer ved betalingsanlægget. Tomaz Lundstedt/Øresundsbron

I årets første kvartal var andelen af grønne passager for broens vejtrafik – inklusive både personbiler og godstransport – i gennemsnit 11,7 procent pr. dag, sammenlignet med 7,3 procent i samme periode sidste år. I myldretiden på hverdagsmorgener var andelen 17 procent.

– Vi ser en stærk og vedvarende tendens med flere grønne passager. Stigningen på 60 procent vidner om en grøn omstilling på forbindelsen. Vores pendlerkunder viser vejen, da andelen af grønne passager er klart højest i morgenmyldretiden, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør hos Øresundsbron.   

Øresundsbron har en vision om at blive verdens mest bæredygtige bro, og derfor analyseres andelen af grønne passager i betalingsanlægget. Målingen startede i januar 2023, og siden da er andelen af køretøjer, der kører på el eller brint, steget hver måned.

– Vi er opmærksomme på både vores egen og på vores kunders CO2-udledning på forbindelsen. Men vores målinger bidrager også til et generelt billede af den bæredygtige omstilling af biltrafikken, siger Bengt Hergart.

Øresundsbro Konsortiet giver kunderne mulighed for at lade deres køretøjer ved betalingsanlægget. Der er to hurtigladere i hver retning.

– Vi vil involvere vores kunder i vores vision at blive verdens mest bæredygtige bro. Med lettilgængelige lademuligheder ved betalingsanlægget gør vi det lettere for vores kunder at træffe bæredygtige valg, siger Bengt Hergart.

Fakta: Grønne passager på Øresundsbron 

  • Andelen af grønne passager i marts 2024: 11,8 procent (Marts 2023: 7,5 procent)
  • Andelen af grønne passager januar-marts 2024: 11,7 procent (Q1 2023: 7,3 procent)
  • Siden årsskiftet 2022/2023 blev det muligt for Øresundsbro Konsortiet at klassificere, om passagerne kommer fra el- eller brintdrevne køretøjer.
  • Ved hjælp af køretøjsregistre og nummerpladeaflæsninger kan Øresundsbro Konsortiet beregne andelen af fossilfrie køretøjer på Øresundsbron.
  • Målingerne er kun baseret på svensk- og danskregistrerede biler, hvilket svarer til cirka 90 procent af alle passager.
  • På hverdagsmorgener og i myldretiden om eftermiddagen, hvor pendlerkunderne kører mest, er andelen af fossilfrie køretøjer højest. 

Nøgleord

Kontakter

Links

Om Øresundsbron

Øresundsbron bygger broer mellem mennesker, muligheder og oplevelser i hele Øresundsregionen. Øresundsbro Konsortiets opgave er at eje og drive Øresundsbron - en bro, en tunnel og den kunstige ø, Peberholm. En 16 kilometer lang fast forbindelse mellem Danmark og Sverige.

Følg pressemeddelelser fra Øresundsbron

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Øresundsbron

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye