Der var kamp til stregen i Herning i konkurrencen om 10.000 kr. for den bedste idé

Budskabet er klart: Der skal være bedre sikkerhed i nattelivet. Derfor løb tre drenge fra
Herningsholms Erhvervsskole med førstepladsen ved forårets finale i forløbet Kickstart
Programme.

Kickstart Programme 2024

Og vinderen er…

Nerverne sad uden på tøjet hos eleverne på Herningsholm Erhvervsskole denne torsdag formiddag, da de skulle pitche deres projekter.

De stod alle i finalen på iværksætterforløbet Kickstart Programme. Tiden var inde til at pitche deres færdige projektidéer og prototyper til dommerpanelet bestående af de to erhvervsfolk Karsten Leth og Lise Hanneslund.

Men det var altså Streetbuddy, der løb med sejren og en præmie på 10.000 kr. til videreudvikling. Bag idéen og udviklingen af prototypen stod tre elever fra Herningsholm Erhvervsskole.

Streetbuddy er en app, der skal sørge for bedre sikkerhed i nattelivet via en stemmestyret app, hvor man skal bruge et såkaldt “safe word”. Desuden kan man holde øje med sine venner og se, hvor mange mennesker der er i nattelivet.

Deres underviser, Christina Krogsgaard, bifalder eleverne for deres idéer

- Projekterne tager udgangspunkt i personlige ting eller lokale ting og større samfundsmæssige ting, siger hun.

Det var Streetbuddy et godt eksempel på.

Udover det glade vinderhold landede andenpladsen hos Mute Talk, som ville sikre bedre vilkår og mindre eksklusion for ordblinde. Mens tredjepladsen gik til Serenity, som også arbejdede med sikkerhed i nattelivet via en mikrochip i et plaster, som man kan sætte et skjult sted.

Finalen, der fandt sted torsdag d. 18. april, er afslutningen på Kickstart Programme, som er et uddannelses- og entreprenørskabsforløb. Dette er sat i verden af Fonden for Entreprenørskab og har til formål at lære erhvervsskoleelever at komme fra idé til virkelighed i arbejdet med iværksætteri og entreprenørskab.

For spørgsmål og bagggrund kontakt Programleder Kickstart Programme, Camilla Rye Leth

Deltag i de regionale mesterskaber i Start Up Programme i Randers29.4.2024 12:41:04 CEST | Presseinvitation

37 hold fra fem forskellige videregående uddannelsesinsitutioner tørner tirsdag d. 30 april sammen i de regionale mesterskaber i Start Up Programme - en entreprenørskabskonkurrence af Fonden for Entreprenørskab - i Randers. Sidste års vindere har været på en lidt af en rejse, der blandt andet har budt på en investering i tv-programmet "Løvens Hule". En rejse, de vil fortælle meget mere om til mesterskabet.