Nordea og Psykiatrifonden sætter fokus på unges økonomiske og mentale mistrivsel

Mange danske unge er ramt af en trivselskrise. Det skyldes blandt andet bekymringer og i nogle tilfælde også problemer, når det kommer til økonomi. Derfor sætter Nordea og Psykiatrifonden sammen fokus på årsagerne og ikke mindst løsningerne på unges mentale og økonomiske mistrivsel. Det sker ved et oplæg for studerende på Erhvervsakademi Aarhus den 22. april.

Gruppe af mennesker, sidder på mur, smiler, taler, væg

Mentale udfordringer og økonomi hører ikke nødvendigvis til de emner, der er nemmest at tale om. Men nu vil Nordea og Psykiatrifonden bogstaveligt talt italesætte elefanten i rummet. Det sker gennem et nyt partnerskab, når eventen ”Find Elefanten – oplev Aarhus” til sommer fylder byen med smukt dekorerede elefantfigurer, der samtidig skal sætte gang i samtalen om mental trivsel.

Nordea og Psykiatrifonden hul på snakken allerede nu, hvor de studerende på Erhvervsakademi Aarhus mandag d. 22. april er inviteret til samling med fokus på den sammenhæng, der er mellem økonomi og trivsel.

Mød de unge selv og Nordeas forbrugerøkonom Ida Marie Moesby, der fortæller om, hvor meget økonomi og mental trivsel hænger sammen, også når man er ung. Blandt andet viser en ny rapport fra Finans Danmark, at 70 % af de unge, der har økonomiske problemer, mistrives. Samtidig er mange unge også bekymrede for deres økonomiske situation og fremtid.

Det sker mandag d. 22. april kl.13:30–15:00
Her: Erhvervsakademi Aarhus
 Sønderhøj 30, 8260 Viby J

”Som bank solidt forankret i Aarhus, vil vi gerne løfte vores samfundsansvar og hjælpe de lokale unge der, hvor vi kan gøre en forskel. Vi ser, at der er en stærk sammenhæng mellem økonomisk og psykisk mistrivsel. Her kan små hverdagsdilemmaer spille ind, men vi ser også hvordan utryghed, uklarhed og store økonomiske bekymringer desværre kan overskygge livsdrømme og i stedet holde unge vågne om natten,” siger filialdirektør i Nordea Bente Solveig Johansen.

Vigtigt at nedbryde fordomme
Ifølge Psykiatrifonden gør det en stor forskel at tale fordomsfrit om både økonomiske og psykiske udfordringer, inden problemerne vokser sig for store.
”Der er desværre et tabu forbundet med at tale om mistrivsel, også når den kommer af økonomiske bekymringer, og ikke mindst, når man er ung. Samtidig kan pengeproblemerne skyldes en mistrivsel, der står i vejen for fx at få et studiejob og rette op på sin økonomi. Med andre ord kan det bide sig selv i halen, og det er vigtigt at tale om, inden problemerne bliver større og sværere at løse,” siger Psykiatrifondens direktør Marianne Skjold.

Få råd - helt konkret
Ved oplægget på Erhvervsakademi Aarhus vil Nordeas forbrugerøkonom, Ida Marie Moesby, både tale til tilhørerne som unge studerende, men også som potentielt fremtidige ansatte i den finansielle sektor. Oplægget vil kredse om sammenhængen mellem trivsel og en sund økonomi, hvordan man sparer op – og måske ligefrem bliver velhavende – som studerende og samtidig give konkrete råd til de typiske økonomiske udfordringer, som unge oplever.

Sammenhængen mellem unges trivsel og økonomi

Fakta fra Finans Danmarks analyse Unge – gæld, forbrug og opsparing 2023om unge mellem 18-35 år:

• Blandt unge, der angiver, at deres økonomi slet ikke hænger sammen, svarer ca. 70 %, at de ikke er tilfredse med deres liv.
  • Blandt unge, der angiver, at de har styr på deres økonomi, svarer ca. 70 %, at de er tilfredse med deres liv.
  • 35 % af unge er bekymrede for deres egen økonomiske situation.
  • Næsten hver femte ung har dagligt eller flere gange om ugen har svært ved at sove på grund af bekymringer om deres privatøkonomi.
  • Omkring hver fjerde ung skammer sig dagligt eller flere gange om ugen over deres økonomi.

Fokus på elefanten i (by)rummet
Når ”Find Elefanten – oplev Aarhus” for alvor løber af stablen til sommer, vil lokale og turister på en kunstrute gennem Aarhus’ historiske gader og stræder kunne se 30 farverige elefantskulpturer designet af udvalgte kunstnere. Eventen er skabt af Psykiatrifonden og Wild in Art i partnerskab med Aarhus Kommune.

Bag eventen står også en række samarbejdspartnere og sponsorer – herunder Nordea – som bruger anledningen til at sætte fokus på psykisk helbred. Til sommer vil Nordea også holde en stor event for de nordjyske kolleger med fokus på, hvordan man taler om psykisk sårbarhed og sygdom både blandt kolleger og kunder.

Ny, opdateret samling af tal og fakta om psykisk sygdom i Danmark11.4.2024 07:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Som noget nyt er der et kapitel om ældres psykiske sygdomme, men også nye tal for forekomst, børn og unge, behandling og livet med psykisk sygdom, i Psykiatrifondens nye og opdaterede samling af tal og fakta om psykisk sygdom i Danmark. Rapporten, som også er tilgængelig digitalt, er en kilde til viden for alle, der arbejder med eller ønsker viden om psykisk sygdom. De mange tal og fakta understreger uligheden i behandlingsstandarden for psykiatriske og somatiske patienter og at psykiatrien trænger til politisk og økonomisk prioritering.