7-Eleven lander rekordregnskab

Reitan Convenience Denmark, der driver 178 7-Eleven-butikker herhjemme, kom ud af 2023 med et rekordregnskab. Således kunne convenience-kæden notere sig en omsætning på 2,7 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 6,5 procent fra året før. Det er ny rekord for 7-Eleven herhjemme, siden åbningen af den første danske butik i 1993. Resultatet efter skat landede på 282 millioner kroner mod 57 millioner året før; primært knyttet til en gevinst ved salget af datterselskabet Scandinavian Fuel Infrastructure til Uno-X. Scandinavian Fuel Infrastructure står for brændstofinfrastrukturen på 7-Elevens servicestationer.

”Jeg er utrolig stolt over, at vi leverer rekord på omsætningen, hvilket vi også gjorde sidste år. I 2023 var vi, som mange andre, udfordret af inflation og deraf øgede indkøbspriser og stigende omkostninger. At vi leverer en pæn omsætningsvækst i et udfordrende marked, vidner om, at vores strategi er rigtig, og at vi er relevante for kunderne, når det gælder vores beliggenheder, service og produkter. Resultatet her giver os den rette ballast til at gå styrket ind i næste regnskabsår og fortsætte vores flotte udvikling. Jeg vil gerne takke alle mine kollegaer i hele organisationen for en utrolig flot indsats og for at yde en fantastisk service over for vores kunder hver eneste dag,” siger Jesper Østergaard, administrerende direktør for 7-Eleven Danmark.

Ekspansion i byerne og i CPH
I 2023 åbnede 7-Eleven otte nye butikker i Odense og København – herunder fire butikker i Københavns Lufthavn. Sidstnævnte var led i en større offensiv i lufthavnen for convenience-kæden, som sluttede i begyndelsen af april i år. I dag har Reitan Convenience 11 7-Eleven-butikker, en café og 89 selvbetjeningsautomater godt fordelt over hele lufthavnen. Det gør Københavns Lufthavn til den lufthavn i verden med flest 7-Eleven-butikker.

”Vi er meget glade for at være en del af Københavns Lufthavns udvikling og ser frem til at servicere en masse rejsende. På de korte flyruter er der ofte ingen eller begrænset mulighed for fx at købe mad, hvilket vi med vores butikker på ’airside’ kan hjælpe med i form af frisk og grøn mad kombineret med vores klassiske sortiment. Vi glæder os til at byde vores kunder velkommen inden for,” siger Jesper Østergaard.”

I slutningen af 2023 annoncerede 7-Eleven endnu en hospitalsbutik på Hillerød Hospital. I forvejen driver 7-Eleven hospitalsbutikker på Rigshospitalet og på hospitaler i Hvidovre, Herlev, Aalborg, Gødstrup og Viborg. Fremover kan man forvente en yderligere ekspansion fra convenience-kæden inden for hospitalssektoren.

"Vi er blevet taget rigtig godt imod af både patienter, medarbejdere og besøgende på de hospitaler, hvor vi driver 7-Eleven-butikker. Vi har en ambition om både at gøre hverdagen lettere og samtidig give de kunder, som ønsker det, muligheden for at leve sundere og grønnere. Det, oplever vi, er vigtigt for mange af kunderne i vores hospitalsbutikker," fortæller Jesper Østergaard.

7‑Eleven lancerede i 2023 også et nyt samarbejde med udbringningstjenesten Wolt. Samarbejdets primære formål er let og smidigt at bringe kundernes favoritprodukter hjem i stuerne. Hvor servicen i dag til henvender sig til privatkunder, påtænker 7-Eleven i fremtiden at tilbyde samme service til virksomheder.

Fokus på de ansvarlige løsninger
I 2023 fortsatte 7-Eleven sin ambitiøse strategi og handlingsplan inden for ansvarlighedsagendaen. Et fokusområde har i denne forbindelse været energiforbruget i kædens butikker. 7-Eleven har hvert år siden 2015 reduceret energiforbruget ved hjælp af nye hardwareløsninger og teknologi. Videre fokuserer 7-Eleven på en række initiativer inden for dyrevelfærd, ’downsizing’, madspild og upcycling. Alt sammen i tæt samarbejde med convenience-kædens leverandører og partnere.

7-Eleven annoncerede blandt andet, at convenience-kæden vil reducere sit madspild med 20 procent inden for de næste tre år; andelen af ’mad’, herunder bageri- og mejeriprodukter står for i alt 30 procent af 7- Elevens samlede salg. Videre offentliggjorde 7-Eleven, som synligt bevis på arbejdet med og ambitioner inden for den grønne dagsorden, at de som den første convenience-kæde herhjemme tilslutter sig Fødevarestyrelsen Dyrevelfærdsmærke. Dyrevelfærdsmærket har til formål at skabe bedre dyrevelfærd for flere danske dyr. Endelig introducerede 7-Eleven i samarbejde med Bryggeriet Jacobsen sin egen og nye øl med Frankly Juices overskydende pulp, der ellers var endt som madspild.

”Vi vil levere convenience med omtanke, og det kan vi ikke gøre alene. Når vi vil mindske madspild eller tilbyde nye produkter, der er skabt med bæredygtighed i fokus, er innovative partnerskaber helt afgørende. Hvis vi for alvor skal rykke noget i forhold til klimaet, skal det ske i fællesskab. I fremtiden forventes convenience-branchen at fortsætte med at udvikle sig især med fokus på bæredygtighed, personalisering og teknologisk innovation. Der vil være øget fokus på miljømæssig bæredygtighed, herunder reduktion af plastikforbrug og fremme af genanvendelige emballager. Netop inden for disse agendaer vil vi fortsætte vores ambitiøse strategi,” siger Jesper Østergaard.

• 7-Elevens købmænd er selvstændige og driver selv deres butikker som franchisetagere. Købmændene på togstationerne er ansat af DSB Service & Retail.
  • Reitan Convenience Denmark A/S er en del af Reitan Retail, som tilsammen udgøres af bl.a. Rema 1000 Danmark, Rema 1000 Norge og Uno-X Mobility.
  • 7-Eleven er en del af den norske familieejede Reitangruppen, hvis overordnede vision er at blive kendt som det mest værdidrevne selskab. Reitan er til stede i syv lande i Norden og Baltikum og omfatter tre forretningsområder: Reitan Retail, Reitan Ejendomme og Reitan Kapital.

7-Eleven-butik