Kompas Kommunikation

Trods stigende betalingssvindel elsker danskerne teknologiske betalingsløsninger, når de shopper.

Del

Danske forbrugere er i dag mere bange for at blive ofre for betalingssvindel end for ti år siden, det viser en ny undersøgelse. På trods af den stigende frygt for at blive snydt, når vi shopper, er danske forbrugere vilde med teknologi – endda vildere end vores nordiske naboer.

At hver fjerde danske forbruger, føler sig mere utryg end for ti år siden, når det kommer til betalingskortsvindel, er ikke så underligt.[1] Inden for det seneste år har hver tredje danske detailhandler nemlig oplevet forsøg på svindel i forbindelse med betaling i deres butikker, og alene i 2022 rundede det samlede beløb for svindel (betalingskortsvindel og de øvrige typer betalingssvindel) 425 mio. kr.[2]

De kriminelles indtog i de digitale betalinger skræmmer ikke kun forbrugerne. Danske detailhandlere indikerer også, at denne type svindel er en udfordring for dem, da det medfører en signifikant omkostning for deres forretning.[3]

Forbrugere og forhandlere vil begge have mere sikkerhed
I takt med stigningen i betalingskortssvindel er der kommet større fokus på, hvad man kan gøre for at undgå det fra både forbrugeren og forhandlerens side.

Knap halvdelen af danske detailvirksomheder har allerede enten chargeback management software, artificiel intelligence (AI), kunde-autentifikation eller anden teknologi til at sikre, at kriminelle ikke kan snyde dem og deres kunder. Og selvom man kan være fristet til at tro, at den ekstra sikkerhed, kan virke besværlig fra kundernes side, tilvælger to ud af fem forbrugere (18%) nemlig butikker med flere sikkerhedsforanstaltninger. [4]

”Det er interessant at se, hvordan en gruppe danske forbrugere ligefrem tilvælger butikker, som gør noget ekstra for deres sikkerhed. Den gensidige tryghed for parterne bliver kun tiltagene, når de digitale løsninger er med til at gøre transaktionerne mindre mellem mennesker og mere bag digitale skærme. Forhandlerne gør klogt i at demonstrere overfor deres kunder, at de har styr på det, uden at det kræver en masse ekstra skridt,” fortæller Tobias Lindh, administrerende direktør, Adyen Norden & Baltikum.

Danskerne er stadig åbne for teknologiske løsninger
Det kan antages, at en af årsagerne til, at man de sidste ti år har set en stigning i frygten for betalingssvindel, skal findes i sammenhæng med udbuddet af digitale betalingsmetoder. Med alt fra mobile wallets, automatiseret check-outs og køb nu betal senere-teknologier (BNPL) er forbrugerens betalingsmuligheder blevet flere – og det har dermed også øget mulighederne for svindlerne.

Men på trods af en fortsat stigning i digital betalingssvindel og et større fokus på det i offentligheden, er de danske forbrugere stadig åbne over for de digitale betalingsløsninger. Kun knap hver tiende forbrugere er usikre over at betale med digitale wallets. Ligeledes er kun 9% nervøse over at benytte andre digitale løsninger - såsom BNPL.[5]

Sammenligner med de nordiske naboer 
Sammenlignes de danske forbrugere med vores nordiske naboer er de langt mindre bekymrede for at benytte digitale betalingsmetoder i relation til betalingssvindel. Dette er en ret interessant tendens, når man ser det i relation til, at flere danskere har været ofre for betalingssvindel.

I alt har 32% af danskere oplevet betalingssvindel, mens tallene for Norge og Sverige er henholdsvis 30% og 26%. Dog føler svenskerne sig mere udsatte, og 32% af svenskerne frygter at blive udsat for betalingssvindel sammenlignet med de 25% af danskerne.[6]

Der er dermed ikke tale om en stor difference, men der tegner sig alligevel et billede af at Danmark kan anses som det nordiske land, som er mest åben overfor de digitale betalingsløsninger.

 

Om undersøgelsen
Tallene i denne pressemeddelelse stammer fra en ny undersøgelse, Retailbarometeret 2024, som bliver offentliggjort i dag. Ønsker du det fulde overblik over Adyens undersøgelse, kan du finde Adyens Retailbarometer 2024 vedhæftet.


Referencer

[1] Retailbarometer 2024

[2] Finans Danmark, 2024, https://finansdanmark.dk/nyheder/2024/januar/medlemmer-af-ny-task-force-skal-finde-loesninger-paa-problemerne-med-digital-svindel/

[3] Retailbarometer 2024

[4] Retailbarometer 2024

[5] Retailbarometer 2024

[6] Retailbarometer 2024

Nøgleord

Kontakter

Vedhæftede filer

Adyen (AMS: ADYEN)

Adyen (AMS: ADYEN) er den finansielle teknologiplatform, der anvendes af mange af verdens førende virksomheder. Ved at tilbyde end-to-end betalinger, datadrevne indsigter og finansielle produkter i en enkelt, global løsning hjælper Adyen virksomheder med at nå deres mål hurtigere. Adyen har kontorer i flere lande og samarbejder med virksomheder som Elgiganten, Uber, H&M, Spotify og Microsoft.

Følg pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation

Mangel på bind og tamponer i skolen får hver tiende elev til at skippe undervisning28.5.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Seks ud af ti menstruerende elever i Danmark er gået glip af undervisning på grund af deres menstruation. Ofte skyldes det kraftige menstruationssmerter, men for hver tiende handler det om noget så ærgerligt som manglende adgang til menstruationsbeskyttelse. Tre ud af fire elever ville også føle sig mere trygge i skolen, hvis de havde adgang til gratis menstruationsbeskyttelse. Men kun hver fjerde har tilgængelig menstruationsbeskyttelse på deres skole i dag. Det viser en ny Sifo-rapport, hvor en række danske skoleelever har svaret på en undersøgelse. Rapporten er udarbejdet på vegne af hygiejne- og sundhedsvirksomheden, Essity.

Bosch og Randox indgår strategisk partnerskab: Investerer massivt i innovation af molekylær diagnostik og analyseplatformen Vivalytic.11.4.2024 11:56:34 CEST | Pressemeddelelse

Hurtigere og mere prævise diagnostiske tests. Det er målet for det netop offentliggjorte strategiske partnerskab mellem Bosch og Randox Laboratories Ltd. De to virksomheder vil investere 150 millioner euro i udviklingen af nye diagnostiske tests, herunder en avanceret sepsistest, der udnytter den banebrydende BioMEMS-teknologi. Dette samarbejde markerer et skridt mod Boschs mål om at fremskynde innovationen af molekylær point of care-diagnostik med deres Vivalytic-analyseplatform og dominere det fremtidige milliardmarked inden 2030.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye