Aftale om brintrør er god for investeringer i dansk havvind mener pensionsbranchen

Godt at et bredt flertal i Folketinget skaber de nødvendige rammer for at bygge et brintrør i Danmark. Forsikring & Pension mener, at aftalen kan forbedre havvind som investering, men det er vigtigt, at udbygning sker hurtigt. Og så er det afgørende med en forbindelse til Tyskland, hvor det helt store eksportpotentiale ligger

Et bredt flertal i Folketinget har netop indgået en aftale, der baner vejen for at etablere brintrør i Danmark. Det har længe været et stort ønske fra F&P, fordi vi dermed kan skabe den grønne infrastruktur, som er en nøglekomponent i at sikre Danmarks rolle som en førende havvindnation.

- Hvis bygningen af danske havvindmøller skal være en god investering, så skal dansk produceret strøm kunne omdannes til grøn brint og blive transporteret til brugerne i Danmark og resten af EU. Derfor er aftalen i dag en stor og glædelig nyhed for den grønne omstilling. Nu gælder det om hurtigt at gøre den til virkelighed, siger underdirektør Tom Vile Jensen, F&P.

Han peger på, at der er en stor interesse og behov for grønt brændstof i ikke mindst Tyskland.

- Et brintrør i Jylland er vigtig, fordi det kan gøre fremtidige investeringer i havvindmøller i den danske del af Nordsøen langt mere attraktive. Det sikrer, at vi kan omdanne den grønne strøm til avancerede brændstoffer og eksportere det til Tyskland. Det vil også gøre interessen blandt danske pensionsselskaber for at investere i dansk havvind større, siger Tom Vile Jensen.

Den grønne brint føres gennem røret og bruges til en grøn omstilling af bl.a. den tyske industri eller viderekonverteres til avancerede grønne brændstoffer (også kaldet PtX) til fx sø- og luftfarten i enten Danmark eller udlandet.

Nu handler det om hastighed og forudsigelighed, at røret bliver bygget. Røret forventes at koste i størrelsesordenen 15 mia. kr. F&P glæder sig over, at der med aftalen gives mulighed for at etablere brintkapacitet på 3 GW. Med aftalen forpligtiges de private virksomheder som brugere af røret at skulle købe minimum 1,4 GW over de næste i 10-15 år. Aftalen tillader en faseopdeling og/eller mulig geografisk tilskæring af dette krav.

- Vi har tidligt i processen luftet bekymringen for, om der en tilstrækkelig risikodeling mellem staten og de private aktører. Brint og PtX er fortsat teknologier i modningsfasen, og markedet er usikkert. Hvis statens krav til kapacitetskøb i røret bliver for store, risikerer vi, at private virksomheder springer fra deres investeringer i brintproduktion. Vi håber, at den foreslåede faseopdelte model kan afbøde den problemstilling, siger Tom Vile Jensen.

Det er samtidigt positivt, at der med aftalen lægges op til at Energinet tilvejebringer en kontrakt med gasoperatøren Gasunie om et brintrør til Tyskland, som gensidigt forpligter begge parter ift. etableringen.