Højere beskæftigelse blandt ikke-vestlige indvandrere har givet et løft af BNP på op mod 85 milliarder kroner

En øget arbejdsstyrke på 100.000 personer øger BNP med op mod 85 milliarder kroner, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Den permanente effekt er mindre, men skønnes at være mindst 28 milliarder kroner.

Den øgede beskæftigelse blandt særligt ikke-vestlige indvandrere siden midten af 2010’erne har betydet en markant forøget velstand.

DANSK ØKONOMI

En kraftig stigning i antallet af ikke-vestlige indvandrere, der er i beskæftigelse, har bidraget til et øget BNP på mange milliarder kroner.

Det viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd på baggrund af data fra Danmarks Statistik.

”Beskæftigelsen blandt indvandrere er en kæmpemæssig succeshistorie, som virksomhederne kan mærke på bundlinjerne, og samfundet bliver økonomisk rigere af,” siger Sofie Holme Andersen, cheføkonom i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Analysen giver konkrete bud på, hvor meget ikke-vestlige indvandreres stigende beskæftigelse har bidraget til BNP med siden slutningen af 2014.

Siden da er 100.000 flere ikke-vestlige indvandrere kommet i arbejde. Omsat til BNP giver det en positiv effekt på 85 milliarder kroner, hvis man antager, at produktiviteten per person svarer til den gennemsnitlige produktivitet.

Et underkantsskøn, hvor man antager en produktivitet på kun to tredjedele for de 100.000 personer, viser stadig et BNP-bidrag på knap 57 milliarder kroner.

Lige nu er der højkonjunktur, og det er givet, at flere vil miste deres arbejde, når økonomien vender. Hvis halvdelen af de 100.000 personer bibeholder deres beskæftigelse, vil det have en permanent BNP-virkning på mellem 28 og 42 milliarder kroner.

”En del af stigningen skyldes den højkonjunktur, økonomien stadig befinder sig i. Når den slutter, er det vigtigt, at vi får grebet de ikke-vestlige indvandrere på samme måde, som vi griber de arbejdsløse i dag. Det er vi nemlig gode til, og det er vigtigt, at de ikke-vestlige indvandrere kan bibeholde tilknytningen til arbejdsmarkedet for at komme hurtigt tilbage i job,” siger Sofie Holme Andersen.

Analysens hovedkonklusioner:

• Beskæftigelsen for ikke-vestlige indvandrere er øget med 100.000 personer siden slutningen af 2014. De seneste 15 år er beskæftigelsen omtrent fordoblet.

• En øget arbejdsstyrke på 100.000 personer øger velstanden i form af BNP med op mod 85 milliarder kroner. Den permanente effekt er mindre, men på skønnet mindst 28 milliarder kroner.

Regneeksempler: BNP vokser betydeligt som følge af flere indvandrere i beskæftigelse

Tabellen viser fire regneeksempler af, hvordan flere ikke-vestlige indvandreres stigende beskæftigelse påvirker BNP.

50.000 personer

100.000 personer