Skoleklasse i Roskilde ved mest om privatøkonomi

8.K på Klostermarksskolen i Roskilde har vundet Pengequizzen 2024, som markerer afslutningen på årets Pengeuge. Ud over titlen som Danmarksmestre i privatøkonomi modtager 8.K en præmie på 10.000 kroner til klassekassen - og mulighed for at deltage i den europæiske pengequiz til april.

Hvert år i uge 11 afholder Finans Danmark Pengeuge. Her modtager grundskolernes ældste klasser undervisning i finansiel forståelse, mens bankansatte gæsteunderviser i klasser landet over. Pengeuge afsluttes hvert år med en quiz, hvor skolerne dyster mod hinanden på viden om privatøkonomi, renter og digital sikkerhed.

I år gik 8.K på Klostermarksskolen i Roskilde af med sejren. Ikke alene var de bedst i deres egen region på Sjælland, men også i hele landet, hvor de var oppe imod andre dygtige klasser. Det udløser en kontant præmie på 10.000 kroner til klassekassen.

”Pengeuge er sat i verden for at sikre, at vores børn og unge får en solid finansiel forståelse og et godt greb om basal privatøkonomi, så de står rustet til ungdomslivet, der venter lige om hjørnet. Det bidrager Pengequizzen også til, samtidig med at vi skaber en sjov konkurrence for eleverne, som helt sikkert motiverer dem i deres læringsproces,” siger PA- og Kommunikationsdirektør i Finans Danmark, Stine Luise Goll.

Undervisning i hele landet
Mens tæt på 700 klasser har haft besøg af en gæsteunderviser i uge 11, så fik mere end 100.000 elever undervisning i det materiale Finans Danmark har udarbejdet i samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening og undervisningsforlaget Forstå. Det vil sige, at knap halvdelen af alle udskolingselever i Danmark modtog undervisning i privatøkonomi i sidste skoleår.

8.K fra Roskilde sluttede altså øverst på skamlen til dette års Pengequiz, mens fire andre klasser vandt i hver af landets øvrige regioner: 8.Q fra Kirkebakkeskolen i Vejle, 8.B fra Lem Stationsskole i Lem, 8.A fra Lundergårdskolen i Hjørring og 8.Z fra Hendriksholm Skole i Rødovre. De modtager alle en præmie på 5.000 kroner til klassekassen.

Turen går til Europa
Eleverne fra 8.K får nu mulighed for at stille op mod de dygtigste elever fra hele Europa, når der i april er Europæisk Pengequiz arrangeret af European Bank Federation (EBF). Her skal klasserne dyste på paratviden i et quizformat, der minder om den danske pengequiz.

"Finansiel forståelse står højt på dagsordenen i Europa, hvor vi ser, at både EU-Kommissionen og OECD har skabt politisk momentum for denne vigtige dagsorden. Den Europæiske Pengequiz er et initiativ, som vi har bakket op om i en årrække og vi hepper selvfølgelig på 8.K, hvis de tager til Bruxelles og dyster med de andre klasser," siger Stine Luise Goll.

Læs nyheden (finansdanmark.dk)

Få timers undervisning øger børns økonomiske viden betragteligt18.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hvert år i uge 11 holder Finans Danmark Pengeuge i hele landet. I 10 år har initiativet nu eksisteret, hvor de ældste elever i grundskolen kan deltage og både bruge undervisningsmaterialet udarbejdet i samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening og undervisningsforlaget FORSTÅ og få en bankmedarbejder ud og gæsteundervise. Og nu viser en helt ny undersøgelse at undervisningen virker. Børn, der er blevet undervist i privatøkonomi i løbet af Pengeuge, øgede deres finansielle viden med hele 18 procent.