Hver anden boligejer vælger nu et realkreditlån med variabel rente

Næsten hver anden danske boligejer, som omlagde sit lån i årets første kvartal, valgte et variabelt forrentet lån. Mere end to ud af tre, der købte en bolig, valgte et lån med fast rente. Det viser de nyeste tal fra Finans Danmark.

I første kvartal af 2024 omlagde danskerne boliglån for 33,4 mia. kr. Det er 20,9 mia. kr. færre end samme tid sidste år. Af dem, som omlagde deres boliglån i første kvartal 2024, valgte godt 49 pct. et lån med variabel rente. Det er næsten 16 procentpoint flere end for blot et år siden. Sidst at andelen var større, var i andet kvartal af 2022.

”I kølvandet på rentestigningerne i 2022, valgte mange danskere at omlægge deres boliglån for at skære en del af deres restgæld. Men efter en længere periode med forholdsvis høje renter, er der nu færre, for hvem det kan være interessant at omlægge deres lån,” siger Ane Arnth Jensen, viceadministrerende direktør i Finans Danmark, og forsætter:

”Det, at vi nu ser en stigende interesse blandt danske boligejere for lån med variabel rente, når de omlægger deres lån, kan skyldes flere ting. En af årsagerne kan være, at der er flere, som ønsker at betale mindre i rente, da renten for et variabelt forrentet lån normalt vil være lavere end renten for et tilsvarende fastforrentet lån ved optagelsestidspunket. Derudover forventer nogle måske, at renten skal ned i den nærmeste fremtid, og så vil de ikke låse sig fast på en fast rente alt for lang tid ude i fremtiden. Men det er vigtigt at være opmærksom på, at med et variabelt forrentet lån kan rentebetalingen også stige, og den risiko har man ikke med et fastforrentet lån.”

Boligkøbere foretrækker fastforrentede lån

Realkreditlån med variabel rente er til gengæld mindre attraktive i boligkøbernes øjne. 66 pct. af boligkøberne valgte nemlig et fastforrentet realkreditlån i første kvartal 2024 – og det er på niveau med samme kvartal for et år siden. Man skal otte år tilbage, før tendensen så anderledes ud.

”Generelt ser vi, at danske boligkøbere vælger et fastforrentede lån. Grunden til det kan blandt andet være, at et fastforrentet lån giver en større tryghed til boligkøberne, da renteudgifterne er de samme i lånets løbetid,” siger Ane Arnth Jensen, og understreger:

”Valget af låntype afhænger af ens risikovillighed og ens økonomiske situation, så det er, altid en god ide at drøfte med sit penge- eller realkreditinstitut, hvilken slags låntype der passer bedst til ens situation.”

Læs hele nyheden og hent statistik

Der er fuld fart på de digitale svindlere – alle gode ideer til at stoppe dem er i spil21.5.2024 09:05:00 CEST | Pressemeddelelse

I 2023 udgjorde den samlede digitale svindel i Danmark 627 mio. kroner. Det viser de nyeste tal fra Danmarks Nationalbank. Og netop nu ser vi mange sager om svindel i internethandlen. De kriminelle holder aldrig fri, og derfor arbejder Finans Danmarks Svindel Task Force på højtryk for at samle alle de ideer, der er til at stoppe svindlen. Task Forcen hører også gerne fra dig.